hf trafo

hejsa

har fået en gammel plasmaskærer, hvor feritkernen i hf-trafoen som
sidder for at lave pilotgnisten er knækket. Hvordan vil det virke, hvis
jeg limer den sammen igen med noget passende lim? Bruddet kan ikke ses,
når jeg holder delene sammen.

Kan jeg alternativt finde en erstatningstrafo i noget gammel elektronik
af en art?

- stoffer

Re: hf trafo
Hej stoffer

Du behøver ikke lime det, bare hold det sammen mekanisk med
f.eks. en kabelbinder så får du ingen spalte der kan ødelægge
kernens egenskaber. Kernen forringes ikke af at have være
delt i to.

Mvh Max

Re: hf trafo

Fedt. Det er dog lidt besværligt at holde den samlet som det sidder.
Hvis jeg nu vil lime den, hvilken lim er så velegnet? Noget der kan tåle
lidt varme uden at blive for blød/bryde i brand?

- stoffer

Re: hf trafo

Hvis du limer den sammen, får du 2 sprækker i kernen. Det forringer den.

Re: hf trafo

Hej Klaus.Jeg har dog set ferritkerner limet sammen med cyano acrylat. Det
viser sig ved, at der kommer et svagt mlige som svejse-efterladenskaber.

Måske er denne fremgangsmulighed kun gældende ved mindre krævende formål,
samt lavfrekvens.
Karsten H. Jensen

Re: hf trafo

Det vil give en luftspalte og kan dermed reducere induktansen kraftigt.
Hvis kernen i forvejen har en (stor) luftspalte, så har det dog ikke den
store betydning.

Re: hf trafo

Hvordan/hvor vil du lime den? På de to sider som rør hinanden eller rundt i
kanten?

Re: hf trafo
Hej stoffer

Du må ikke komme lim på brudfladerne, kun på siden. Lidt
Plastic Pading eller lignende vil være fint til opgaven.

Mvh Max

Re: hf trafo

Ah, det giver mening. Jeg limer på fladerne. Tak for svarene :-)

- stoffer

Re: hf trafo
Hej stoffer

Bare lige så vi forstår hinanden helt korrekt, der må IKKE komme
lim på brudfladerne, kun på SIDERNE.

Mvh Max

Re: hf trafo

Tjek. Jeg regner med at holde det sammen og give det noget lim med en
limpistol på siderne.

--
- stoffer

Re: hf trafo

Mon der ellers er nogle oplagte steder at klunse en sådan transformer?

--
- stoffer

Re: hf trafo
Hej stoffer

Nej, det er nok ikke let, materialet kernen er lavet af er ferritpulver og
det laves i et utal af typer (grades) og ved man ikke lige præcis
hvad type man har, ja så er det et lotteri at finde en ny.

Mvh Max

Re: hf trafo

Varmelim ?  det er vist ikke så smart på en komponent som kan blive varm :-/
Du kan bruge klar silicone, det er rimeligt varmebestandigt samt binder og
holder godt på de fleste materialer

mvh
JBH

Re: hf trafo

Ja, det lyder klart bedre :-)

--
- stoffer

Re: hf trafo

Epoxy lim, gerne 2-komponent :)

Re: hf trafo

varm

? Jeg har oplevet at "2-komponent epoxyklæber" bliver meget blød, ja nærmest
smelter hvis det bliver varmt (allerede ved ikke meget over 100 grader C)

Man kan (måske ?) også være uheldig at opløsningsmidlet i limen skader
lakisoleringen på tråden

mvh
JBH

Re: hf trafo

Jeg forsøkte RX-fotolim, for å kunne demontere siden. Det var umulig, det
vil si, demontering gjøres ved å koke den i vann :-)

HM

Re: hf trafo
i plasmaskæreren er der også en trådviklet modstand, hvor
porcelænsrøret også er knækket. I forlængelse af de gode svar om rep af
hf-trafo'en, er der så også et bud på hvordan jeg repererer den? Måske
med et rør inden i den? Tråden skal vel også holdes fast hvor den er
røget af ved bruddet; er det noget lak af en art den allerede er
fastgjort med?

-  stoffer

Re: hf trafo
Hej stoffer

Modstanden vil virke lige så godt, røret er der kun for at lave
den mekanisk stabil. Det nemmeste vil nok være at skifte
modstanden ud med en ny, de koster ikke ret meget.