Har 4 TDA2040 liggende..

.. og kunne godt tænke mig at bygge en stereo forstærker med dem.
Jeg har hentet databladet hjem og der er et par diagrammer i, men jeg synes
ikke rigtigt at det er nogen der ser ud til at være meget værd.
Så jeg kunne da godt tænke mig at høre her om der skulle være en eller flere
der kan komme med et par links til nogle diagrammer hvor TDA2040 indgår. Jeg
har prøvet at google lidt, men synes ikke umiddelbart at jeg kunne finde
noget.

Lige et ekstra spørgsmål..
Når jeg engang får bygget forstærkeren sammen, kan jeg så bruge en PSU fra
en PC til at trække den med?
Jeg har nemlig en liggende på 350 Watt, 18A på 12V linien og 25-30A på 3V
linien (tal er så vidt jeg husker).

Mvh
Benjamin

Re: Har 4 TDA2040 liggende..
En google-billedesøgning giver en del:
http://images.google.dk/images?q=TDA2040&hl=da&hsE3%v&lr=&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official&sa=N&tab=wi

Du vil kunne få 12Vpp = 4.26V rms, i 8 ohm er det 2,27Watt pr kanal.
Så din 350W psu kommer ikke til at svede :)
Og du mangler en minus forsyning. Du kunne istedet lave en ny simpel
strømforsyning med en alm. 50hz trafo med udtag med midter-ben og så
lave +20/-20V som er max ic'en kan køre med.

Mvh.

jan Rasmussen.

Der har en lille forstærker fra Biltema's billiste pc-speakers (bygget
på TEA2025B) stående til at spille med 2 billige Thomson højtaler fra et
snurrundt anlæg.

Re: Har 4 TDA2040 liggende..
On Sat, 09 Jul 2005 17:50:55 +0200, Jan Rasmussen

En traditionel PC strømforsyning leverer så vidt jeg husker følgende
spændinger:

+5V og +12V på stikkende til drev m.m.

En mere blandet samling på stikket til Motherboard

+5V
+12V (muligvis kun ældre modeller)
+3,3V (ca.) (kun moderne typer)
+3V (ca.) (kun hvis en ekstra spænding ønskes af CPU)
-5V (muligvis kun ældre modeller)
-12V (muligvis kun nogle ældre modeller)
Standby strøm til wake-on-keyboard etc.
Diverse styresignaler til soft on/off etc.

Men hvis man stadig mangler en symmetrisk PSU er der stadig
et par andre muligheder:

1. Brug en simpel +/0 eller 0/- opstilling, og eliminer DC
bias med kondensatorer i en LF højpas opstilling

2. Brug en simpel max 20V/sqrt(2) = 14V AC kilde uden midterudtag,
lad det ene ben være stel og send det andet ben ind i 2
modsatrettede dioder med hver sin store lyt efter, således at +20V
og -20V kommer fra hver sin halvbølge-ensretter med samme 14V AC
fase bagved.
I forhold til at begrænse støj på elnettet forudsætter dette at
belastningen af +20V og +20V er i nærheden af hinanden.

-Jakob

--
#include <disclaimer>

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

<Snip>

Jep, sorry, huskede ikke lige -12V'en :) ja så har du 14V rms
(teoretisk) du kan kaste ud i 8ohm = 24Watt, det burde også være nok til
  et par højtaler til pc'en imho :)

Mvh.

Jan Rasmussen - og hans vilde 2.3W i 2 kanal'er pc-speaker amp setup ;)

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

Men -12V er ofte kun 0,5A, max jeg har set er 1A!

Brian

Re: Har 4 TDA2040 liggende..
Hvis jeg var dig ville jeg ofre lidt på en seperat power supply +/- 18-20V.
Det gør det moij nemmere, hvis du regner og finder at du stadigt ikke har
effekt nok. Så sig til, for med hjælpe komponenter kan de yde meget mere.

De diagrammer der er i databladene har jeg da brugt til en surround box der
kører fint, hvad er det du savner ???

Mvh
  Klavs.

synes
flere
Jeg

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

18-20V.

Tja, det kan vist godt være at du har ret, det var nu også bare mere for at
udnytte de ting jeg har liggende.

der

Ja, hvad er det lige jeg savner?
Nok lidt mere udfordring tror jeg.
Diagrammerne i databladet er noget "simple" synes jeg, men hvis lyden er ok
så kan det da godt være at jeg skulle prøve med dem.
Jeg går selv med lidt små idéer om at konstruere en surroundbox, men er
sådan 4 stk. TDA2040 nok til et 5.1 system?
Jeg skal jo have 2x front, 2x bag, 1x sub og 1x center. Kan det klares med
en opdeling af signalerne på en simpel måde?

Benjamin

Re: Har 4 TDA2040 liggende..
har
mere.
at
Udfordringer skal så få :-).
Hvis du mangler effekt er 2 støtte transistorer og nogle modstande din
hjælp,
mangler du stadigt effekt tager du ovennævnte i en brokobling :-).

ok
Ja men fronte klares af en kræftigere forstærker (normale hifi box), Sub'en
kunne måske også sidde herpå, Centeret skal så have sin egen lille
forstærker.

Mvh
   Klavs.

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

med

Sub'en

Hmm.. Ja så skal jeg da vist have lidt flere TDA'er hjem..
Hvis jeg nu bruger de 4 jeg har til front, så har jeg da lidt effekt der.
Subben kan jeg så bare bare lade et delefilter klare ligesom de gode gamle
2.1 systemer, der vel heller ingen grund til at smide en forstærker på
subben alligevel.
Så kan jeg vel nøjes med 2 TDA'er til bag og 1 til center og så skulle den
være hjemme.. Eller har jeg nu rodet mig ud i noget snavs?

Mvh
Benjamin

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

Pssst: "Gainclone"

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

Pssst: "Hvad er Gainclone?"
Det har jeg godt nok aldrig hørt om, fortæl fortæl :o)

Mvh
Benjamin

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

http://www.google.dk/search?hl=da&q=Gainclone&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta =

Simpel og (i følge forlydender) velspillende forstærker bygget på LM3886

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

http://www.google.dk/search?hl=da&q=Gainclone&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta =

Det ser slet ikke så tosset ud, jeg har besøgt en del sider og udset mig
Gainclone som mit næste "større" projekt :o)

Takker mange gange for inputtet :o)

Mvh
Benjamin

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

Velbekom .....

Re: Har 4 TDA2040 liggende..

Nej ikke snavs, bare ikke dit 5.1 ønskesetup :-).
Jeg havde dog mit almindelige anlægs forstærker/hæjttalere som front,
det giver mig 2 kanaler mere end du får. Og som sagt hvis sub'en
kommer på her, så har jeg hele 3 kanaler mere at leje med :-). Men det
er så også fordi jeg bruger det ved mit anlæg, hvis du vil bruge det
ved PC'en, så er det jo lidt anderledes :-).

Site Timeline