håndtering a høje strømme

 Jeg har nogle helt specielle bly-celler som jeg skal have koblet sammen.
( serie )
 cellerne er monteren med std 6,3 MM spade stik ( dem  fra biler ).

jeg skal have serikoblet cellerne, med så lille modstand som overhovedet
muligt.

der bliver trukket 100+ A så det er rimelig vigtigt at der er god kontakt.

Nogle ideer ??

Martin.

Re: håndtering a høje strømme

100A i et 6,3mm spadestik; det lyder ikke sundt!

Fortæl hellere hvad du lige nøjagtigt har og hvad du skal bruge det
til, så er der en chance for at nogen kan hjælpe dig.
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Solar powered flashlight business for sale. Cheap!

Re: håndtering a høje strømme

Hehe. For slet ikke at tænke på batteriet. Jeg kender ingen celler der er så
specielle at de kan holde til 100A i længden. Og da slet ikke når det er de
små forsynet med spadestik.

Mvh
Morten

Re: håndtering a høje strømme

kig på pushede gp3300 celler. det er en nimh celle der er optimeret til
store strømme. ved pushe dem (5000A nogle ms) fås en endnu lavere indre
modstand. så kan de levere omkring 180A vedvarende indtil de er tomme. det
er en 3300mAh celle vi her snakker om.

Jacob

Re: håndtering a høje strømme

Jo, men vi kan vel godt blive enige om at spørgerens batteri er et
blybatteri?

Men ja, de Sub-C er ret hæftige. Var det ikke omkring 6000 der blev brugt
til rekordforsøget verdens hurtigste elbil? Lige knap 400 km/t der-ud-af :D

Mvh
Morten

Re: håndtering a høje strømme
hey...

hvis du skal bruge 100A skal du IKKE bruge 6,3 spader....

/f

Re: håndtering a høje strømme

Ja, men vi ved ikke om det er 100Amp kontinuerligt, eller i pulser. Hvis
det er kontinuert, så find et andet batteri. Kald en spade for en spade,
og en polsko, for det den er.

Bo //

Re: håndtering a høje strømme

100A og 6,3mm spadesko er i hvert tilfælde inkompatibelt.

Re: håndtering a høje strømme

Hvis du vil trække 100 A i mere end nogle få sekunder skal du bruge mindst
25 kvadrat kabel, helst 35 og hvis kablerne er mere end 2-3 meter skal du
bruge endnu tykkere kabel, kabelsko er max 6 kvadrat, så ved lave spændinger
bliver de varme allerede ved 30 A, og spændingsfaldet bliver stort.

Hilsen Aksel

Re: håndtering a høje strømme
Den Mon, 30 Jan 2006 21:31:12 +0100, "Aksel"

Jeg har da et par kabelsko i 400 kvardrat, men du mener nok spadestik
:-)

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Do schizophrenics have to think twice?

Re: håndtering a høje strømme

Det bliver de nu uanset spændingen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: håndtering a høje strømme

    nej da, ved høje spændinger bliver de vel ekstremt varme frem for bare
varme ;)

--
VH
Lars Molnit

Re: håndtering a høje strømme

    tja, tjo... hvis vi forudsætter at vi snakker om den samme strøm ved
både høj og lav spænding, så er effektabet vel højest ved den højeste
spænding ;)

--
VH
Lars Molnit

Nej tabet er kun afhængig at ledningens modstand og strømmen. Det gir
ifølge gamle ohm et spændingsfald over ledningen og der med et effektab.
Om du forsyner med 1000v eller 100v er ligegyldigt, trækker du eks 10A
gennem en ledning på 1 ohm så har du 10V over ledningen og dermed et tab
på 100W.
mvh Erik

Re: håndtering a høje strømme

Kun hvis du taler om spændingen over stikket. Er der den samme modstand over
stikket, er det ligegyldigt hvor stor spænding, der er over batteriet; der
er den samme effekt ved samme strøm.

Leif

Re: håndtering a høje strømme

    Yeps, det eneste konstant jeg snakker om er strømmen...

--
VH
Lars Molnit

  kan vi lige komme til bage til hvordan jeg monterer kobber skinnen mod
spade stik. med lav modstand.
jeg havde planlagt at skære noget 2mm kobberplade ud til den ca 2cm lange
skinner og bolte det sammen.

er det nok at bolte det sammen ?
kan man bruge noget Kemi imellem for at opnå bedere kontakt ?

Re: håndtering a høje strømme

Du kan ikke trække 100 A gennem et 6,3 mm spadestik uden at det bliver så
varmt at det ødelægges på få minutter, jeg ved hvad jeg taler om vedr. høje
strømme, arbejder med styretavler med op til 6300 A sikringer.

100 A kræver kabelsko der boltes til batteriet.

Hilsen Aksel

Re: håndtering a høje strømme

OK.. så metoden er at bolte det sammen ?

Jeg trækker ikke 100 i ret lang til max 1-2 sek,  og tro mig det skal nok
holde..

Martin

Site Timeline