halogen

Jeg har købt en udvendig lampe, en lille skotlampe med 40W halogenpære.
Jeg tror, at 20 eller 25 W er mere end rigeligt til mit formål.

Transformatoren er tilpasset disse 40 W, men hvad sker der hvis jeg sætter
20W i? Mon ikke sekundærspændingen vil stige et stykke over de 12 volt?

Vi ved jo, at hver gang vi øger spændingen med 5%, så halveres glødelampens
levetid.

Vil spændingen stige, hvis jeg sætter en mindre pære i?
Jørgen.

Re: halogen
Hej Jørgen

Det kommer an på hvilken strømforsyning der er tale om,
hvis det er en almindelig transformator vil spændingen
nok stige, hvis det er en elektronisk udgave vil den sikkert
holde de 11,8 Volt den er lavet til.