Højttalersæt til pc'en brummer

Jeg har et højttalersæt til min pc fra Altec Lansing som ellers lyder
ret fint, men det er skæmmet af en tydelig brum (lyder som 50 hz) som
især genererer ved stille musik.

Er der mon noget fix til dette, fx en elektrolyt placeret det rette sted?

Re: Højttalersæt til pc'en brummer
Hej Martin

Er du sikker på at det ikke er en brumsløjfe du har og ikke
dårlig filtrering af spændingsforsyningen ?

Max

Re: Højttalersæt til pc'en brummer

Hvordan konstaterer jeg det?

Re: Højttalersæt til pc'en brummer

Den første test er at vende stikproppen ved pc eller højtaler, Altså KUN
den ene.

//finn

Re: Højttalersæt til pc'en brummer

Ingen effekt. Heller ikke engang selv om jeg frakobler pc'en helt fra
forstærken. Den brummer alligevel selv uden noget tilsluttet.

Re: Højttalersæt til pc'en brummer

Prøv at slukke for strømmen mens den spiller. De spiller tit et kort stykke
tid efter, på den 'gamle strøm' i lytterne. Læg mærke til om den fortsætter
med at brumme i dette korte tidsrum, eller den spiller brumfrit. Så ved du
om det er noget der kommer udefra (brummet fortsætter) eller det kommer fra
dens egen strømforsyning (brummet stopper når du slukker, men signalet
bliver).

Du kan også prøve at måle brummet med scop. Hvis det er 100Hz ripple kan det
være en lyt eller en regulator der ikke virker, og hvis det er 50Hz, evt.
plus overtoner, kan det være magnetisk indstråling fra nettrafoen.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Højttalersæt til pc'en brummer

Den fortsætter i ca. 1 sekund med brum. Desuden lagde jeg mærke til at
brummet forstærkes når hånder nærmer sig højre højttaler som også styrer
volumen, bas og diskant samt tænd/sluk. Det ser altså ud til at det
kommer udefra.

Det vil jeg gøre når jeg kommer fra ferie.

Re: Højttalersæt til pc'en brummer

Ok, det var et godt skridt at komme. Liniesignalet går åbenbart gennem den
højre højttaler, og der er nok en 'utæthed' i signalvejen dér. Det kan man
indkredse ved at finde det sted man skal 'pege' med en finger, for at den
brummer mest. Skil den ad og find det mest følsomme sted, der er måske en
stelledning til en skærm der er afbrudt eller noget lignende.

Det behøver du faktisk ikke nu, vi ved allerede hvor brummet kommer ind.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Højttalersæt til pc'en brummer

Altså brum uden selv signalkablet tilsluttet?
  - så ville jeg åbne højtaleren og kigge på strømforsyningen, og som du
selv er inde på, lytten over ensretteren hvis det er en traditionel
strømforsyning. Det er det formentligt, når den giver brum :-)
Skift med en ny samme størrelse eller mere.

//finn

Re: Højttalersæt til pc'en brummer

Det vil jeg også kigge på når jeg vender hjem igen fra ferien.

Site Timeline