Gamle computere (eller på nudansk: "retro computing ")

Jeg er ikke klar over om dette er det perfekte forum til mit indlE6%g,
men jeg prF8%ver alligevel.
Jeg er samler af gamle Hewlett Packard lommeregnere og computere. Ofte
har jeg tE6%nkt pE5% om det kunne vE6%re spE6%ndende at mF8%des med andre me=
interesse for gamle computere.
Er her andre der kunne have samme interesse i at mF8%des?

Mvh
Johnny

Re: Gamle computere (eller på nudansk: "retro computing")
"Johnny Bjoern"

Mange skal jo repareres på den ene eller anden måde og det hører fint til
her i gruppen ;)

Lommeregnerne kan jeg tilslutte mig. Dog er min samling ikke stor og mere
bred (ikke kun HP). Det hele startede med en gl. Canon med røde lysdioder
fra '74 for en slik på loppemarkedet. Fungerer og ser ud som var den kun
brugt 1 måned. Computerne - i hvert fald ikke endnu.
De fleste i min samling har krævet én eller anden form for rensning eller
endog reparation. Lækkede batterier, knapper der kun svært fungerer og er
fulde af møg. Kort sagt, de skal splittes helt ad og alt renses. Belønningen
er dog stor - de bliver som 20 år yngre. Og så er der dem, der decideret
skal repareres. Typisk noget med elektrolytterne i inverteren (dem, der har
en sådan) der er blevet dårlig med tiden. Dem, der blot sidder som afkobling
er på ingen måde kritiske og giver sjældent problemer (med mindre det
sjældne sker og de kortslutter i stedet for at tørre ud (= åbne)). Oftest er
resultatet dog at regneren virker, men displayet er svagt (især ved VFD
displays). Efter skift lyser displayet straks mere klart op. Er den fysiske
plads til det kommer jeg filmtyper i inverteren i stedet for elektrolytter.
Det er små værdier der skal bruges og størrelsen på polyestertyper er
skrumpet meget og oftest behøves kun 1/3-1/2 af den værdi der sidder i (de
har taget højde for at elektrolytter bliver ringere med tiden (sådan gør man
sjældent i dag)). Så kan man sætte strøm til den også om 100 år og den vil
springe i gang fuld af liv som dengang den forlod fabrikken.

Vedr. gamle computere må det for mit vedkommende blive C64. Har lavet en
simpel A/D converter "bånd-stations-emulator", så jeg kan afspille "bånd"
via computerens lydudgang - eller brænde det på en CD. Så kan jeg køre både
turbo tape og en del originale "bånd". Mange båndafspillere er jo totalt
slidte og hvis ikke, kræver de både smøring og udskift af gummidele. Smøring
kan lade sig gøre, men gummidele kan være svære at skaffe. "Press play on CD
player" :D Modsat en udtjent båndstation med dertilhørende slidte bånd
virker det ikke bare hver gang - men hver eneste.

Hvis da ikke bare det spil jeg lige lyster kan loades fra MMC64 (SD kort),
det er nemlig kun nogle spil der kan det - dem der også er compatible med
turbo tape compression. Så loader det som var det brændt på cartidge. Må se
at få købt efterfølgeren til MMC64 og en MP3-afspiller til den også. Har
selvfølgelig også en lille del originale cartridges. Mrs. PacMan oven i
købet stadig forseglet (+ en uforseglet). Men ellers er perlerne blandt
cartridges jo Guldkornekspressen og Hugo.

En start kunne nok være at fortælle dit geografiske område. Der skal
temmeligt meget til før jeg gider tage til Nordjylland eller Bornholm ;)

Mvh
Morten

Re: Gamle computere (eller på nudansk: "retro compu ting")
r og den vil
nd

Hej Morten
Godt at se respons sE5% tidligt!!!
Jeg bor i Lemvig-omrE5%det, i Vestjylland.

Kuk-kuk, kom frem I andre...

Mvh
Johnny

Re: Gamle computere (eller på nudansk: " retro computing")

Jeg har en DEC Alpha Station med død PSU (røgen er sluppet ud). Jeg
kender absolut intet til farvekoderne ud af PSU'en.

Og skulle der være en med kendskab til Archimedes A310, hører jeg også
gerne... Jeg har også sådan en stående, men kan ikke finde ud af at
bruge den... :-(
Jeg er også interesseret i at vide noget om interfacet til dens "Podules".

Jesper Poulsen

Re: Gamle computere (eller på nudansk: "retro computing")

Uhh-ha, der ramte du lige noget i mig.  :-)  Jeg kørte Archimedes i nogle
år, og lavede lidt forskelligt legetøj til den. Har iøvrigt stadig min
RiscPC stående køreklar.

Jeg lavede et I/O podule med nogle 8520'ere fra en Amiga. Og et par RAM
projekter, en 1-til-4MB udvidelse (uden print, stablede 32 stk. 1Mbit kredse
:-), og senere et print med en ekstra MEMC og 4MB, så man kunne komme op på
8. Har stadig en 310'er stående med 8MB RAM. Kunne godt være til salg hvis
det var.  :-)  Den virker, bortset fra at forbindelsen fra RAM-printet og
ned i MEMC-soklen er lidt dårlig.

Jeg har også diagrammer over 310'eren. Og et Eagle 2 TV-kort, SCSI-kort og
DAT-streamer og lidt andet. De sidder vist i RiscPC'en lige nu.

Det er lidt sjovt, for idag sidder jeg og programmerer ARM på jobbet. Den
samme kerne som Acorn opfandt dengang. Utroligt der skulle gå så lang tid
inden folk rundt om opdagede at den er smart. Nu sidder den i en masse
forskellige uC'er og håndholdte tingester, fordi den har så god ydelse i
forhold til strømforbrug.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Gamle computere (eller på nudansk: " retro computing")

Så kan du måske give mig et kursus i hvordan man bruger dyret? :-)

ARM er en genial arkitektur. Og transistortallet er ikke vokset meget
over årene. ARM2 havde ca. 31000 af dem og ARM6 har ca. 35000.

Og ift. clockfrekvensen. ARM8, ARM9 og ARM11 har et MIPS/MHz-forhold
større end 1.

Jesper Poulsen

Re: Gamle computere (eller på nudansk: "retro computing")

Ja, det burde jeg kunne.Grundlæggende er det jo bare en windows-agtig
desktop man sidder ved. Eller booter den ikke en desktop, men en
DOS-lignende skærm? Normalt starter de op sådan her:
http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/desktop/empty/riscos311.png
Hvis du har det billede, ja, så sætter man sig bare ned og bruger den.  ;-)
Åben Apps, start !Draw og tegn lidt (savner sq stadig det program, det er en
genistreg). Save ved at klikke midterknap, vælge save, og trække ikonen til
der hvor man vil gemme (en anden genistreg, der er ingen filerequesters, alt
er drag/drop). Man skal ha' åbnet destinationsfolder på forhånd. Load ved at
dragge ind i programmet, eller dobbeltklikke.

Heh, ja det lyder næsten som en vits at så lidt kan udgøre en fuldfed 32bit
riscprocessor. Har også kodet assembler på den engang, det er lidt specielt,
men man kan lave nogle totalt fede, hurtige ting, instruktionerne er
særdeles kraftige af risc-instruktioner at være. Conditional udførsel på
alle instruktioner, ikke bare branch, og mulighed for at shifte
registerindhold på regneinstruktioner et vilkårligt antal bits, uden det
tager ekstra tid (barrelshifter). Og seperat registersæt til hurtige
interrupts, osv. Der er forresten indbygget Basic (vildt hurtig) og
assembler i systemet.

Ok, det var jeg ikke engang klar over. Cool nok!  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Gamle computere (eller på nudansk: " retro computing")

Det ser bekendt ud.

Ja, det er go'. En kammerat og jeg (vi er begge nørder ud over det
sædvanlige) brugte en hel aften på den uden at blive klogere... :-(

Jeg har set ganske voldsomme grafiske gerninger lavet i basic. Feks.
640x480 (eller noget i den stil), realtime zoom i Mandelbrots mængde.
Eller 2000 sinus-plots i basic (på Amiga kræver det blitter-assisted
assembler at lave noget lign.).

Jeg har kig på en ARM-controller der yder 240MIPS@200MHz.

Jesper Poulsen

Re: Gamle computere (eller på nudansk: "retro compu ting")
Det er rart at se, at andre osse interesserer sig for gamle
computere.
Det jeg oprindeligt ville, var at hF8%re om der var interesse for at
mF8%des et sted i Danmark, og sammen mindes gamle dages teknologier og
vise andre noget af det man har skrabt sammen gennem tiden. Man kunne
osse her benytte muligheden til at bytte/handle sig til en eller anden
stump som man har manglet.
Den britiske klub for HP-nF8%rder har af og til haft noget lignende, se
evt.: http://www.hpcc.org/conferences /

Mvh
Johnny

Re: Gamle computere (eller på nudansk: "retro computing")

LOL!  :-)  Jamen hvad er det mere specifikt i ikke kan få den til? Kan du
ikke f.eks. åbne Apps og tegne i !Draw eller starte !Edit eller !Paint,
eller hvad?

Heh, tror jeg har den Mandelbrot zoomer endnu. Den er ret fed.  :-)  Ja,
Amigaen var også sjov, 68K er dejlig at skrive assembler på. Jeg byggede min
helt egen lille 10MHz 68K maskine og kodede til den med Seka på Amiga
1000'eren. Bygget på veroboard med ledninger, og havde A/D og D/A og sågar
et 384x256 grafik-'kort' bygget som fuglerede med TTL'er og en statisk RAM.
Jeg har den endnu, tror da osse den virker, den kan lave sort/hvid PAL
signal som jeg viste på en lille 5-tommer CRT. Det var tider.  :-)

Roder selv med en Atmel SAM7 for tiden på jobbet. Den er ikke helt så
hurtig, men fin til vores tympanometer. Styrer grafikdisplay og laver toner
og modtager og filtrerer mikrofonsignal og styrer stepmotor samtidig.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Gamle computere (eller på nudansk: "retro computing")

Vestjylland er lidt lagt væk. Men har da nogle HP PA-RISC maskiner i
kælderen. Og en del andre gamle Unix maskiner. DEC VÁX stations og den
slags. Det meste kører desværre NetBSD, da de originale styresystemer er
svære at skaffe.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Gamle computere (eller på nudansk: " retro computing")

Hmmm.. Jeg har en gammel SparcStation 330, men mangler en tape til at
installere fra..

Bo //

Re: Gamle computere (eller på nudansk: " retro computing")
Ak ja har da en af de første bærbare, en Osborne stående. ved ikke om
den virker.

mvh Erik

Re: Gamle computere (eller på nudansk: "retro computing")

Hej
Jeg er ikke klar over om dette er det perfekte forum til mit indlæg,
men jeg prøver alligevel.
Jeg er samler af gamle Hewlett Packard lommeregnere og computere. Ofte
har jeg tænkt på om det kunne være spændende at mødes med andre med
interesse for gamle computere.

Er der nogen der kan bruge en Silicon Graphics "Challenge" supercomputer?
12 parallelle processorer, bruger strøm som en stor landsby, med regne-
kraft på størrelse med en billig bærbar anno 2007.
Den står og fylder i vores kældergang.
Åh! Størrelsen? Hvis man er en fingernem dværg (ja-ja, vertikalt udfordret
person) kan man indrette den som luksus-brusekabine (der er plads til
både barskab og fjernsyn bagerst).

/Bo.

Re: Gamle computere (eller på nudansk: "retro computing")

Hvor står den og hvad skal den koste?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Gamle computere (eller p nudansk: "retro computing")

DTU, Kgs. Lyngby.

Jeg tror du må få den for at fjerne den. Vi skal betale
for at få den smidt ud. Jeg spørger chefen mandag.

/Bo.

Re: Gamle computere (eller p nudansk: "retro computing")

I såfald skal jeg gerne give den et godt sted at tilbringe alderdommen.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Gamle computere (eller p nudansk: "retro computing")

Taler vi dværg str. L eller XL?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Gamle computere (eller p nudansk: "retro computing")

Den er på størrelse med et amerikansk køleskab af de store.

/Bo.

Re: Gamle computere (eller p nudansk: "retro computing")

Så længe det ikke er bornholm ;-)

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.