Gainclone ?

Blot nysgerrig - hvad er det i disse gainclone's der tiltrækker folk ?
--
Jan_stevns

Re: Gainclone ?

At den er simpel at bygge og indholder få komponenter.

Den skulle efter sigende være "velspillende".

Re: Gainclone ?

At de er super simple (få komponenter) og han en forholdsvis stor
udgangseffekt. Nogen kan lide lydbilledet.

Mikkel Lund

Re: Gainclone ?
Hej Jan

Som så meget andet er det en ide, nogle tog en standard IC fra
National, en LM 3875. Byggede den i en fiks lille kabinet, og solgte
den sammen med en tilhørende strømforsyning.til en samlet pris
til 3300 $. Firmaet der gør dette må siges at have en særdeles
god markedtingsafdeling. Forstærkeren kaldes GainCard.

Man laver så kopier af denne forstærker og kalder den så
GainClone. Den er simpel at lave, et par modstande, nogle
lytter, en trafo og nogle dioder og så IC'en så er man kørende.

National har aldrig hævdet at IC'en var High End, men det må
siges at de forstærkere der laves med den er blevet til High End.

Man kan når man søger på nettet finde de mest eventyrlige
konstruktioner med denne IC (og søstrene), nogle der er lavet
efter gode gamle præmisser som store lytter, kraftig ledningsnet,
store køleplader o.s.v. Andre er lavet med tåbeligheder som
tykke kobberstænger til køling og så vidre.

Konceptet minder lidt om de gamle Linsey Hood klasse A og
Death of Zen forstærkere. Man mener at bygge meget gode
forstærkere med et minimalt opbud af komponenter.

Men der skal ikke herske tvivl om at GainClonen nok er det
største HiFi selvbygger projekt der er set i mange år.

Re: Gainclone ?

Less is more, som man siger...

Jeg købte for et par år siden en lille forstærker fra
Acoustic Lab - De havde den til 1.000 kr. i Fakta... (inklusive nogle små
podspeakers)
http://www.acousticlab.net/zeta_2_digitally_matched.php

Den er opbygget som en gainclone konstruktion og yder 2x56W (8 ohm)
Jeg har modificeret den lidt, med større lade-lytter og nogle lidt mere
"audiofile" kondensatorer i signalvejen.
:-) bilder mig ind at den har mere magt over tingene herefter.

Det sjove er, at den spiller fantastisk på et par store Avance
kvalitetshøjttalere

Hvorfor den spiller så godt, ved jeg ikke -
Jens

Re: Gainclone ?
Jeg burde egentlig starte en ny tråd men: er der nogle af jer der ligger
"inde" med nogle printtegninger til disse gainclone forstærkere? Meget gerne
i den "lidt tunge ende" der mener jeg noget med noget brokoblet systemer.
Jeg har googlet mig skeløjet,men det er for det meste købe print.
Nogle der kan hjælpe?
   Mvh

Re: Gainclone ?

Find du diagrammet, så skal jeg nok tegne printet for dig.

Re: Gainclone ?

parall. + brokobling + beregning af køling etc.

National Semiconductor

Overture™ Series High Application Note 1192
John DeCelles and Troy Huebner
Power Solutions
June 2004

Venlig hilsen
Finn

Re: Gainclone ?
Hej Finn

Var det dig der hed The Hansens i det forrige mail ?

Re: Gainclone ?

Nix... leger ikke på nettet.

Venlig hilsen
Finn

Re: Gainclone ?
Hej Finn

Ok, så behøver jeg ikke opfatte dit indlæg som en arbejdsopgave.

Re: Gainclone ?

Jeg har rodet en del med "gain clone" forstærkeren, og har også en del print
til at ligge, så du kan skrive direkte, hvis du er interesseret.
Ellers vil jeg sige, at det er en fantastisk lille forstærker, spiller selv
på en sådan, med to styk i parallel, og en lidt høj forsyning, vil skyde på
den giver ca. 100W i 8 ohm.

Så vidt jeg kan se på diagrammet over selve forstærker kredsen, er den
bygget lidt som den gamle quad 405 forstærker. Og jeg vil sige lyden er
ligeså.

Så vidt jeg husker, brugte Jeff Roland den i en af deres forstærkere, dog
både brokoblet og paralle, så den kunne yde tæt på 200W. Meget dyr
forstærker.

Hygge

Ole