Fugtmåler ??

Hej NG.

I forbindelse med noget hjemmefusk har jeg en vejrstation som jeg gerne vil
sætte en fugtmåler (RH %) til.

Kan man selv lave en sådan ?
Eller er den fysiske størrelse man skal måle for usikker ?

--
mvh/rg. Christian
Re: Fugtmåler ??

vil

Du køber en færdig sensor, de analoge giver enten en kapacitets ændring (det
mest almindelige) eller en modstands ændring. Se ved Elfa, RS eller Farnell
(links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html ), de har den type
sensorer.

Du kan også få digitale sensorer:
http://www.sensirion.com/en/sensors/humidity/default.htm

Re: Fugtmåler ??

(det
Farnell

Betenkning.
Eg hadde flom i kjelleren, og fekk bruk for luftavfukter og RH måler. Kjøpte
ein digital på COOP. Den viste:

32%

Eg lånde ein konvensjonell som blei brukt for å halde kontroll med RH i eit
film"lager", den viste:

58%

Ein ny, såkalla type møbel, den viste:

41%.

Ingen av dei som forhandla dei typane skjønte at der var eit problem!

Er også ute etter ein brukbar sensor, med godt datablad!

HM

Re: Fugtmåler ??

    Det er prisen :( hvis man køber en billig med alm. analog ud, så snakker
vi +-20-30% nøjagtighed... pubad... men de kan kalibreres, og derved med
temperatur corection komme ned i 1-2% nøjagtighed, men Fugt måling er ikke
sjovt, det er besværligt, ireterende, forvirende... røv belsd-.... hmmm

    VH
    Lars Molnit

Re: Fugtmåler ??

snakker

En af de bedre løsninger er nok elektronisk aflæsning af
et hår hygrometer.

Mvh Max

Re: Fugtmåler ??

ikke
Det store problemet er kalibrering; derfor eit godt datablad!

HM

Re: Fugtmåler ??

Jeg kan godt lide sensirion sensoren og hvis den overholder
specifikationerne, så er den altså pænt nøjagtig når der bruges temperatur
kompensation.
Det digitale interface sikre også at nøjagtigheden ikke kan ødelægges af et
dårligt designed interface.

Site Timeline