Fremstilling af print

Når jeg laver print syntes jeg at selve ætsningen er det
største problem. Udlægningen, boring og loddelak er
noget jeg kan lide at beskæftige mig med, men selve
råarbejdet med printet gider jeg ikke. Er der ikke en
i dette land der påtager sig at lave råprintet ? Altså
man kan sende udlæget som tiff, bmp, PDF eller hvad
man nu har til vedkommende og retur kommer et
ætset print klar til boring: Det skal naturligvis koste noget,
måske 100-200 kr, for et euro kort, eller måske mere.
Findes sådan en service noget sted ?

Ps: jeg kender masser af disse pcb-pool, run-to-pcb løsninger,
men det er ikke lige det jeg efterspørger.

Re: Fremstilling af print

Det prisniveau er ikke realistisk. Du kan ikke engang få lavet film for den
pris.

Re: Fremstilling af print
Hej Allan

Det kommer vel noget an på hvad film man bruger.

Re: Fremstilling af print

Hvem kan da lave filmarbejde for 100-200 Kr. ?

Re: Fremstilling af print
Hej Allan

Jeg kender folk der laver fotoprint hvor filmen er
printet på en kalke, så det koster vel 1,50 kr.

Re: Fremstilling af print

Ja, ja, det er fint nok, hvis man står hjemme ved køkkenbordet og fusker med
print.
Skal der laves print for andre mod betaling, vil kunden også stille krav om
en rimelig kvalitet og så kommer du ikke uden om en rigtig film (timeprisen
ved at stå og "fuske" med en kalke vil også være alt for høj). Olimex har
f.eks. flere gange fået på puklen her i gruppen pga. deres kvalitet, eller
mangel på samme.

Hos min nuværende printleverandør giver jeg 800 Kr. + moms for film og
opstart, hvilket er billigt.
Jeg har tidligere selv fået fremstillet film hos et firma, som lavede
reklametryk, der kunne jeg så lavet fim for 250 Kr. + moms, ret meget
billigere tror jeg ikke det kan gøres.

Hvis nogen tror de kan starte en lille forretning op, hvor man anvender en
kalke til printfremstilling, kan de lige så godt være forberedt på at få en
masse utilfredse kunder. Det er efter min mening dødsdømt fra start (men jeg
kunne også godt ønske en leverandør med meget lave priser til simple print).

Re: Fremstilling af print

Nu er det jo det der reelt spørges om her i tråden, og faktisk også den
kvalitet de fleste kan klare sig med. Især når det bare er et lille
fuskerprojekt, hvor 600 kr. pludselig er mange penge.

Det afhænger jo af hvilken kvalitet som kunden har brug for. Dem der kræver
en speciel kvalitet, må jo bare tage et af de steder hvor der er høj
kvalitet.
Der er bare den forskel, at mange hobbyfuskere ikke har muligheden for at
lave print, så derfor gerne vil betale andre for at lave et print af samme
kvalitet, som de selv ville kunne lave hvis muligheden var der.

Ja det er billigt hvis kvaliteten er der efter. Men jeg vil ikke giver 1000
kr. for at få lavet et lille print til lidt fusk, og sådan tror jeg der er
mange her i gruppen der har det.

Øhm, er det ikke lidt modsigende. Der er *mange* der gerne vil have lavet
simple print, hvor det ikke ligefrem er ekstreme krav til kvaliteten der er
vigtigst.

Grunden til at jeg vil igang igen, er for selv at lave print for mig selv
igen, da jeg ikke selv vil betale 1000 kr. for lidt fusk, og at der så er
nogen der vil købe min fuskerkvalitet, er fint nok for mig. Det er ikke
noget jeg vil gøre for at score kassen, men for måske at betale lidt af på
det udstyr man trods alt skal købe.

Mvh Hauge

Re: Fremstilling af print

Olimex ligger prismæssigt ikke så langt fra det Max efterlyser, men
alligevel har de flere gange fået "tæsk" for manglende kvalitet her i
gruppen.
Det på trods af at de laver print, der ligger langt ud over det man kan opnå
med en kalke til 1,50 Kr.

Der er bestemt et marked, men kvalitetsmæssigt er det man kan opnå men en
kalke til 1,50 Kr. ikke tilstrækkeligt efter min mening. Den metode er fin
nok, hvis man selv står og laver lidt "fuske-print" til sig selv, men folk
har det med at skrue forventningerne op når man har betalt for noget (Olimex
er et fint eksempel).
Jeg tror helt ærligt du vil få en masse dårlige oplevelser med utilfredse
kunder, hvis du mener du kan lave print mod betaling på den måde. Derudover
skal du nok kalkulere med en timeløn meget tæt på 0 Kr.

Any way, så vil jeg gerne ønske dig held og lykke, for der er bestemt et
marked for en leverandør ala Olimex :-)

Re: Fremstilling af print
Hej Allan

Sådanne leverandører har jeg også, jeg bruger nogle 100.000 kr til print
hvert år, men det er jo ikke noget der har noget som helst at gøre med
det koncept der er her er tale om.

Med et strygejern og et udprint på en side fra et glitret reklameblad
kan man lave print der er som dem du kan se på denne side, se
det er sådanne print konceptet går ud på at lave.

http://www.sandcastle.dk/index.htm

Re: Fremstilling af print

Det er jeg med på.

.. og det er som jeg tidligere har nævnt helt fint, hvis man står hjemme ved
køkkenbordet og laver print til eget brug, men komplet ubrugeligt hvis man
skal sælge print til andre. Kvaliteten vil være utrolig svingende (og
ringe), lige som tidsforbruget vil være alt for højt til at man kan holde
den pris du efterlyser.

Hvad er årsagen egentlig til at du ikke kan bruge Olimex? Prisen ligger i
det leje du ønsker og kvaliteten er væsentligt bedre end din kalke med et
"glitret reklameblad".

Re: Fremstilling af print
Hej Allan

Mit cadprogram kan ikke eksportere Gerber og jeg har ikke
lyst til at bruge andre.

Re: Fremstilling af print

Ja, Gerber er jo defacto-standard inden for printfremstilling, så jeg kan
godt se dit problem.
Hvis jeg var dig, villle jeg nu alligevel kikke mig om efter et ordentligt
CAD-program til printlayout ;o)

Re: Fremstilling af print
Hej Allan

Jeg bruger faktisk et ordenlig CAD-program, men da jeg ikke
vil betale for det kan det ikke lave Gerber. Men jeg har da
både en registreret OrCad og registreret Protel der kan lave
Gerber, men jeg gider ikke rigtig bruge dem.

Re: Fremstilling af print

-Vi får lige navnet ?

Bo //

Re: Fremstilling af print

Jada, den første er Elektroprint og den anden CitySats (som vist er lukket).

Re: Fremstilling af print

-link ?
http://www.google.dk/search?hl=da&q=elektroprint+site%3Adk&btnG=S%C3%B8g&meta =
intet resultat ?

Bo //

Re: Fremstilling af print

Ups, en stavefejl http://www.electroprint.dk/

Re: Fremstilling af print

Håber deres produkt er bedre end deres hjemmeside..

/Hauge

Re: Fremstilling af print

Hehe, ja det er typisk for mindre virksomheder at de vælger at smide et
tilfældigt CMS op, og så glemmer alt om at fylde noget i det efterfølgende.
De er OK til simple print. Gennempleteret har jeg ikke prøvet hos dem, der
har jeg en gang brændt nallerne hos et andet billigt firma, så jeg valgt at
holde fast i en af de store kendte printporducenter til den type print.

Re: Fremstilling af print
Hej Max

Det tyder da på at der generelt er brug for det, så det var måske en ide at
få lavet et lille printværksted. Det vil jeg i hvert fald gå i tænkeboks
over..
Og det skal selvfølgelig være til hobbyfusker-priser.

Mvh Hauge

Site Timeline