Fra Volt og Amp til Watt

Jeg mangler en ide til hvordan jeg for vist watt på et voltmeter.
...Det er ikke formlen det er problemet, men:

Hvordan får jeg en analog måling af henv. spænding og strøm (spænding over
modstand) omsat til watt der kan vises på endnu et analog instrument ??
Kan man via et par OP-amp gange de to spændinger med hinanden ??

SKN

Re: Fra Volt og Amp til Watt

Du kan jo bygge en multiplier, men det er nok billigere at sende

Re: Fra Volt og Amp til Watt

ADUC848 kunne være et exelent valg til denne lille opgave

Kasper

Re: Fra Volt og Amp til Watt
den korte udgave: 2 opamps der måler hhv spænding over mostanden og
strømmen, og så en 3 tredje der lige kombinenere det.
mvh Erik(snart kommende elektronokfagteknikker)
ps den lange kræver jeg tænker og det er det sku for sent til

Re: Fra Volt og Amp til Watt

Ja, den er god: "den tredje, der lige kombinerer det"

EN multiplikation er ikke så lige til. Men AD har noget, de kalder en
lowcost multiplier. Den leveres kun i gammeldags forgyldt keramikhus,
eller i metalcylinder med glasbund. Lowcost hedder 17$$ ved mindst 1000 stk.

Bo //

Re: Fra Volt og Amp til Watt

sagde jo det var for sent på dagen til at tænke. men du ka da godt lave
en multiplier med opamp til det, ellers er det nemmeste et krydsnåls
meter ggg
Lad os se lidt på gode gamle moh's lov:E=u*I
Disse to størrelser ka du måle.
Så lader du den ene opamp f.x den der måler u styre forstærkningen i den
der måler i. så er den sku da hjemme)not) tror lige jeg overbeviste mig
selv om det ikke var nemt
mvh
Erik
(ex) kommende fagidiot

Re: Fra Volt og Amp til Watt

Man skulle tro, at du var pisse fuld.

Re: Fra Volt og Amp til Watt

jeg ser bort fra dine insinuationer, jeg kaster bare nogen ider ud og
dem har jeg da tænkt over.
Eller gi da manden et konstruktivt svar hvis du har en ide.
Erik

Re: Fra Volt og Amp til Watt

Havde man ikke i gamle dage en OTA der kunne det?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fra Volt og Amp til Watt

Operational transductance amplifier?

Kan man ikke lave noget med en ad633jn low cost multiplier?

Re: Fra Volt og Amp til Watt

Ja det var vist det de hed.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fra Volt og Amp til Watt

Ja og CA3080 fra Intersil, hvis jeg ikke husker galt. Jeg kender dem dog
mest fra deres anvendelse i analoge synthesizere.

Re: Fra Volt og Amp til Watt

Hvis vi skalden vej ud, så er vi på vej ind i de kredse, der blev brugt
til mixere og AGC i datidens superheterodyn modtagere. Jeg ved ikke om
de 1. kan køves, 2. er egnede.

Bo //

Re: Fra Volt og Amp til Watt
On Sun, 02 Apr 2006 10:01:48 +0200, Bo Bjerre

Se på THAT2181 - den duer ned til DC, er den bedste OTA på markedet.

Re: Fra Volt og Amp til Watt

dog

Ja en OTA er en form for VCA men det han burde bruke var jo 2 stk RMS
detektor som THAT 2252.

Se på hjemmesiden til tidligere DBX (David Blackmer) THAT. www.thatcorp.com

Med hilsen
Arne Offenberg

som har brukt mange av disse.

Re: Fra Volt og Amp til Watt

De kan både fås og bruges, men multiplicationsfaktoren er
temperaturafhængig. Ofte med en fejl der ligner mellem 0,5% - 1% pr. grad
C. Der har været bygget mange løsninger, hvor man korrige i den
efterfølgende forstærker med en NTC-modstand.

Ove

Re: Fra Volt og Amp til Watt
Hej alle

Det er rigtigt at Analog har færdige multipliere, men jeg må lige
korrigere dig Bo, de har ca. 10 forskellige i et stort udvalg af huse,
også 8 pin SOIC.
Prøv at kigge på
http://www.analog.com/en/subCat/0,2879,773%255F862%255F0%255F%255F0%255F,00.html

M.v.h.
Niels

Re: Fra Volt og Amp til Watt
http://www.analog.com/en/subCat/0,2879,773%255F862%255F0%255F%255F0%255F,00.html

Takker for opdatering.

Bo //
-der osse lærte noget, søndag den 2. aprils

Re: Fra Volt og Amp til Watt
Hej Soren

Hvis din modstand er konstant, ja så er det bare at tegne en Watt
skala til dit instrument.

Mvh Max

Re: Fra Volt og Amp til Watt

Max bare det dejligt du svarer sådan når jeg ikke ka se skoven for bare
træer.
mvh Erik

Site Timeline