flip-flop med 2 lysdioder

Finder der en byggesæt der kan klare følgende ?

Skal bruge 2 lysdioder der skiftevis er tændt.
Der skal være mulighed for seperat at sætte perioden hver led skal være
tændt fx. led1= 3 sek. led210% sek.

Hvor opdriver man et byggesæt som kan klare opgaven, eller byggevejledning
(diagram + stk. liste) ?

Re: flip-flop med 2 lysdioder

Ja, eller gør det selv.

Hvordan vil du sætte det ?

En modstand

AMV, nok det første kredsløb man lærer om som hobbyelektronikmand.
http://www.brinck.dk/byggesaet/br400.asp

Re: flip-flop med 2 lysdioder
Tiden hver enkelt led skal lyse inden der skiftes til den anden led skulle
gerne kunne reguleres.
I nogle situationer skal sekvensen måske være 3 sek. til led1 herefter
skiftes til led2 i 10 sek. andre måske 7 og 20 sek.

Jeg er ikke "hobbyelektronikmand" - men kan dog alligevel godt bruge en
loddekolbe ;-)

Da jeg ved der sidder mange rundt omkring som ville kunne klare en sådan
opgave i søvne - håber jeg en vil vågne og gi' en hjælpende hånd.

Jan

Re: flip-flop med 2 lysdioder

Intet problem

Hvordan vil du justere tiden ?

Kig på det byggesæt !

Ja, en AMV, kig nu på byggesættet...........

Re: flip-flop med 2 lysdioder

"http://www.doctronics.co.uk/555.htm#more astables"

Du må selv tilføje den anden lysdiode vha. en pnp transistor (emiter
til +, collector til lysdiode , basis til 555 ben3 gennem 1k modstand)
og u/20mA modstand til 0.

Det der med hvor længe den ene skal lyse i forhold til den anden
kaldes regulering af 'duty cycle'

Mvh Benny Andersen

Site Timeline