Flatkabel, 230V? +

Geg er igang med å "kable opp" min lille CNC-fres, og har bestemt meg for å
bruke flatkabel.

Det er fristende å føre 230V til spindelmotoren også gjennom flatkabelen.
Hvilke betenkeligheter bør jeg vurdere?

Flatkabelen skal også føre signal til 3 stk steppermotorer, 24V 2A + 3
endebryterer. Et oppullet TTL-signal legges til GND.

Er der fare for at noen av signalene kan forstyrre enannen?

Jeg tenker meg signalrekkefølgen slik:

1    230V
2    230V
2    Step Ø0
3    Step Ø1
4    Step Ø2
5    Step Ø3
6    GND
7    TTL

Alle signalene går i en 25 leder flatkabel via D-SUB til kontrolleren.
Hva med kabellengde?

Jeg skulle ønske kabeltversnitt større en 0,22, men fortsatt standerd
deling, men jeg finner ingenting på  Elfa eller Farnell, hvor eller kan jeg
lete? Hvis ikke en eller annen har en stump å by på, et par m.

HM

Re: Flatkabel, 230V? +

Højspænding hører ikke til i lavspændingskabler!

Power forbindelserne vil støje! Så du skal holde øje med signalerne.
Under alle omstændigheder "hold strømloops små": Dvs. returveje (GND) tæt på

føj, føj

GND
GND
GND
GND

Og 2A er klart for meget til et alm "1.25mm modul" fladkabel.... Brug flere
ledere til stepperne!

Ohms lov...
Og flere problemer (af alle slags) des længere ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Flatkabel, 230V? +

Det heder nu ikke højspænding men stærkstrøm ;-) Det heder først højspænding
over 1000V svjh.

Ledningstværsnittet skal også minimum være 0,75mm^2 for stærkstrøm. 1,5mm¨2
hvis det er fast installation.

Re: Flatkabel, 230V? +

Ok, ok. Og hvis man slår efter 1500V ved DC ;-)
Stærkstrøm er så over 50V? Under alle omstændigheder hører 230VAC ikke til i
lavspændingskabler! :-P

/A

Re: Flatkabel, 230V? +

over 1000V svjh.
lavspændingskabler! :-P

230 V AC hører bestemt til i lavspændingkabler, eftersom lavspænding
for AC's vedkommende er defineret som spændinger på højst 1000 V.
Det rette ord, hvor 230 V ikke hører til, må være svagstrømskabler.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Re: Flatkabel, 230V? +

for
flatkabelen.

Legg nu bort den pekefingeren. Den praktiske bruken utsetter ikke kabelen
for de påkjenningens som sertifiseringstestene forutsetter. Maskinen skal
ikke brukes i omgivelser med salttåke!

højspænding
1,5mm¨2

Jeg har meget stor sans for det danske uttrykket: "flueknepperi".

HM

Re: Flatkabel, 230V? +

To ting: pegefingeren skulle nok pege på isoleringsspngingen for kabler.
Den anden: Norge ligger netop tæt på atlanterhavets salttåger :-))
Jeg mener at huske at Du ikke bår i et at de områderne ?

230V er IKKE højspænding.

Har selv prøget det: det kræver en grusom præcision, og det er ikke så
fornøjeligt :-(

Bo //

Re: Flatkabel, 230V? +

kabelen
skal

Det er jeg klar over.
Det er altfor lett å blande sammen ting.
Jeg skjønner at den almindelige bruk av elektriske kabler stiller flere krav
til kablene. Blant annet må der tas hensyn til den mekaniske styrken,
kablene skal overleve den normale praktiske bruken. Derfor er det meget
relevant å avvike fra normen når, slik som jeg i dette tilfellet, har god
kontroll på de mekaniske betingelsene.

Det stemmer; jeg bor en mils sterkning fra kyste. Etter en stprm/orkan fra
sydvest ligger der som regel et saltskikt på vindusglassene mot vest.

Det betyr imidlertid ikke at der er salttåke i hobbyrommet mitt. Desuten, i
et slikt rom er det svært viktig å holde luftfuktigheten så lavt at
verktøyet ikke ruster.

Med andre ord, kan ikke anbefales?

HM

Re: Flatkabel, 230V? +

Isoleringstykkelse og godkendelse til 230 volt.

I høj grad. 230 volten vil forsøge at udstråle er 50 Hz magnetfelt.
Stepmotorene vil udsende højfrekvente spikes. Det er selvfølgelig TTL
signalet jeg vil være urolig overfor.

Re: Flatkabel, 230V? +

flatkabelen.

Som gammel elektrikker kjenner jeg forskriftene.
Flatkabelen er bygget for 300V. Spindelmotoren kan forsynes med
ferittkjerner fra et  gammelt PC-powrer, det skulle redusere støy fra 50 Hz.
Det vi kaller "nærføring kan bli problem. Jeg har lederer til overs, og
disse blir utnyttet som avstand.

Betyr det at den innebygde slukkediodene i H-brigden ikke fungerer
tilfredstillende?

HM

Re: Flatkabel, 230V? +

Okay :-)

Fint

Det hjælper ikke noget. Ferritkerner afhjælper højfrekvent støj, hvilket
50 Hz ikke ligefrem er.

Det er ude ved motoren støjen genereres (magnetspoler der tændes og
slukkes for). slukkedioderne i H broen sidder et godt stykke væk og
kablerne vil fungere som spoler de er højimpedante overfor de høje
frekvenser.

Re: Flatkabel, 230V? +

(!)

OK, så er det ikke det almindelige lakridskabel jeg tænker på! Det har nok
isolerings- eller gennemslagsstyrke på 300V - men er ikke bygget til 230VAC.
Nok om det - maskinen står i en kælder i Norge og er nok ikke farlig for
nogen jeg kender... ;-)

Held og lykke!
  Anders

Re: Flatkabel, 230V? +

230VAC.

Jo. Et alm fladkabel til harddisk er godkendt til 300 VDC. At 230VAC giver
325 volt i spidsen er en anden sag.

Benny

Re: Flatkabel, 230V? +

Jeg er nu mindre nervøs for de 25V ifht. min fornemmelse af, at de
almindelige lakridskablers isolering går i stykker, hvis man taber et brugt
viskelæder på dem ;-)

/A

Re: Flatkabel, 230V? +

At fladkablet har en mærkespænding på 300VDC betyder *ikke* at det er
*godkendt* til 230VAC.
Jeg vil i øvrigt gerne se hvordan man overholder svagstrømsdirektivets
afstandskrav når leder, og terminaler i stikkene, sidder med 1,27mm afstand.

Tænk også på berøringsfaren i et 9-pol SUB-D stik.
Det er fuldstændigt vandvittigt overhovedet at overveje dette pinout, hvor
man har både netspænding og TTL-signaler blandet sammen:

<SNIP>
1    230V
2    230V
2    Step Ø0
3    Step Ø1
4    Step Ø2
5    Step Ø3
6    GND
7    TTL
</SNIP>

Re: Flatkabel, 230V? +

giver

Det har ingen påstått heller.

afstand.

I en D-sub lar man være å bruke alle stiftene.
Det er mulig å bruke blindledere i selve kabelen for å øke avstandene.

Man sørger selvsakt for at alle spenningstilførsler ligger på hunnsiden.

Nå spørs det om man er en paragrafrytter som har overlatt tenkingen til
andre, eller om man velger å tenke selv.

HM

Re: Flatkabel, 230V? +

Men det er alligevel det du vil bruge fladkablet til.

Jeps, men overvej lige hvor mange stifter du skal springe over for at
overholde afstandskravet. Kravet kan ikke overholdes med en printklemme med
5,08mm spacing ;o)
Husk også lige at afstanden mellem knivene i et fladkabelstik er væsentligt
mindre en 1,27mm (under 1mm).

Og det mener du er tilstrækkelig sikring mod berøringsfare? I nogen typer
SUB-D hun stik, kan du faktisk berøre terminalen, hvis du presse en finger
hårdt mos stikket.

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke skilte med at jeg var elektriker. Du burde
om nogen vide bedre, og kende mulige farer ved det du har gang i.
Brug dog nogle materialer, der er beregnet til formålet. Der er masser at
vælge imellem.

Re: Flatkabel, 230V? +

Ja, du arbejder med hovedt i en sæk!
Overvej lige hvor mange terminaler i fladkabelstikket du er nød til at
springe over for at opnå en krybeafstand på 5mm, som er kravet ved
netspænding.

Som elektriker burde du kende til begrebet krybeafstand, og du burde om
nogen vide at man ikke må blande netspænding og TTL-signaler i samme kabel
(endda et kabel og stik, der ikke er godkendt til netspænding).

Du burde græmmes mere ved at vise et stykke arbejde til dine venner, som er
direkte ulovlig og farlig. Hvor pokker er din faglige stolthed?

Site Timeline