Finde primær og sekund på en trafo på den sikre måde?

Jeg har et par ringkerne trafoer med ukendte data.

Har målt mig frem til de separate vindinger, nu vil jeg gerne finde
primær og sekundær og måle sekundær spænding udn at blive stegt hvis jeg
nu får byttet om på primær og sekundær.

Mener at ku huske noget med en 220v pære i serie.

Gode råd modtages med tak.

mvh Erik

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?
ER skrev:
Og selvfølgelig forsyning fra en lavspændingstrafo

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Hvis sekundæren har lavere spænding end primæren, kan du være sikker på
at sidstnævnte har lavere selvinduktion end primæren. Du kan ikke
forlade dig (sikkert) på en modstandsmåling.

En anden mulighed er at tage transformeren og sende 6-12V AC gennem den
ene vikling, og måle <AC'en på den anden. Det siger lidt om
omsætningsforholdet og om den "vender forker"

Bo //

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Hvorfor kan man ikke forlade sig på en modstandsmåling?

/Jan Rasmussen.

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Kobbermodstanden fortæller INTET om omsætningsforholdet.
Viklingsforholdet er det eneste, der siger noget reelt. Hvis det er en
transformer, der skal levere 10V 100Amp vil sekundæren sikkert have
væsentligt lavere modstand end primæren. Er det en transformer, de skal
levere 1.000V, 100mA vil den muligvis have højere modstand i sekndæren,
end i primæren.

Ud over det: Hvis man ved at sekundæren leverer en spænding, der er
lavere en den, der er på primæren er den sikreste måde at tilslutte
10-20volt (AC) på een af viklingerne, og herefter afgøre om den anden
vikling giver højere eller lavere spænding.

Bo //

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Ah, enig. jeg ANTOG (Wrong McFly!), at der var tale om en trafo der
leverede en lavere sekundær spænding og jeg ville udelukkende bruge en
modstandsmåling til at finde ud af hvilken var primær baseret på den
havde højst modstand :)
Omsætningsforholdet ville jeg ikke kunne sige noget om før der kom
spænding på dyret, naturligvis :)

/Jan

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Hvis udgangsspændingen er lavere end indgangsspændingen, har primæren
sandsynligvis størst modstand.

Jeg har lige hentet en 250watt rinkerne på lageret (vejer ca 3.5kg), og
primæren, der er beregnet til 230V viser 5.35 Ohm i kobbermodstand.
Sekundæren, der er 24V, 10.5Amp viser ca 75mOhm.

Kan det være til hjælp ?

Bo //

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Det var lige det jeg mente ja :)
og mht. måling af mOhm, er 10Adc constant current source of et mV meter
en god ting, for de af os der ikke har et samlet mOhmmeter :)

Det tror jeg bestemt ER / Erik kan få glæde af ja. :)

/Jan

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Jeps da Bo,lissom mit gæt osse er at den tyndeste tråd er primær hvis
sekundærspændingen er den laveste.

Der må snart ryge noget wibrooe afsted til herren. ;-)

Hilsen CADDS Erik

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Jeg har nok drukket dem allerede...

Og til de, der ikke ved hvad CADDS-2 var:

Det var et avanceret programsystem, der kørte på en DataGeneral
Nova-1200 computer, til design af printplader og IC'er tilbage i
slutningen af 1970'erne. En hyggelig gammel 16 bit maskine med en 14"
harddisk med udskiftelige plader.

Bo //

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Var det ikke en pdp 11?

Korrektion: CADDS2 var til 'avanceret' IC design, med en særdeles
avanceret designrule checker hvor regler skulle defineres i OCTAL :-)

CADDS3/4 var til schematic, pcb, mekanik, piping, mapping og arkitektur mm.

Samt egen implementeret ratfor compiler, egenudviklet IC route i cadds3
(af GBA).
og vi havde enormet meget ram i, hele 128 k svjh eller var 256 k (ja k)?

80 Mb udskiftelig disk, senere opgraderet til 300Mb.

3 grafiske arbejdsstationer og en plotter samt et par alfa skærme trak
den uden problemer.

Jeg ku bli ved, concurrent cadds, rubyplot, IBM 3270 terminal
emulering(der aldrig kom til at virke stabilt).

Se det var dage. Man blir helt nostalgisk.

Erik

Re: Finde primær og sekund på en trafo på d en sikre måde?

Det kan du da også godt - forudsat du har et milliOhmmeter, og du ud
fra disse måling ter kan "gætte" dig til, hvor du putter 230 V~ ind.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

takker osse min første indskydelse, mener bare nogen brugte en 230V pære
som strømbegrænsning måske?

Prøver mig forsigtigt frem, det er nogen ret tunge sager jeg har
liggende og typenr siger ikke rigtig nogen noget.

Synd jeg ikke har et LC meter, har KUN et C meter.

mvh Erik

Re: Finde primær og sekund på en tr afo på den sikre måde?

Du tager en vario trafo og sætter til een vikling. Skruer forsigtigt op,
og uden belastning på sekund-æren. Hvis stræmen fra vario'en pludselig
stiger, inden du når de 230V, er det ikke primæren, du harfat i. Hold
øjer med spændingen på hver at de "sekundære" viklinger, mens du skruer op.