FET

Hvis jeg har sådan en fet her:
http://www.williamson-labs.com/pdf/irl3705n.pdf

Hvordan vil jeg finde ud af hvor længe det vil tage om at den går on, , hvis
gaten skal trækkes høj via en pull-up, istedet en lav impedans source ?

Hvad vil formlen være ?

Kasper

Re: FET [modeller som RC-led med digital driver]

Hej Kasper

Man kan med en større gate-driver-modstand (1kohm?) modellere driver
kredsløbet, som en ideel digital driver, der driver et RC-led.

En omtrent formel er:
t=R*C (efter t sekunder spændingen faldet eller steget ca. 63-70% over
kondensatoren).

hvor

t er "omtrent værste" off-til-on (eller on-til-off) tid i sekunder.

R er summen af den indre gate-modstand og spændingsgeneratorens indre
modstand og en evt. modstand i serie med gaten. Her forudsættes at der
ikke er isat en modstand i serie med source.

C er (værste) sum af gate-source-kondensatoren størrelse og
gate-drain-kodensatorens størrelse (se f.eks. side 4 figur 5).

Her forudsættes at Vgs(th) ligger pænt under on gate-spændingen. Effekt
MOSFETten skal være helt on ved max. 0,7*(min._gate-spænding -
max._gate-spænding) og helt off ved min. 0,3*(min._gate-spænding -
max._gate-spænding).

Læs mere om RC-led her:
http://en.wikipedia.org/wiki/RC_circuit

/Glenn

Re: FET

Ja, se det kunne man fristes til at tro bare var et spørgsmål om at
regne på et RC-led hvor R er din pullup, og C er din gate kapacitet,
her 3,6nF - MEN : Så simpelt er det ikke.

I så tilfælde er formlen t=r*C hvor t er tiden i sekunder til 2/3 af
spændingen på din pullup.

Fortæl i stedet hvad du vil opnå, er det noget PWM, ellr skal du bare
bruge den som ON/OFF kontakt ?

Hvad er spænding/strøm på output?

Hvad havde du regnet med at bruge af puulup, og til hvilken spænding?

Re: FET

regner med ca 8-15A og en drain spænding på ca 12V

og ja det er PWM...

Spørgsmålet er om jeg skal have en 324 imellem min micro(5V) og fet'en

Kasper

Re: FET

Øh.. LM324 er ikke en FET driver. Og en 15A FET skal som regel drives
med mere end de 3.3V, der kommer ud af en processor. Hvis Du skal have
en rigtig driver, der kan noget fornuftigt m.h.t. skiftetider, så skal
den forsynes fra 10-15V. Hvis Du kun skal bruge nogle få stykker, så
send en mail med adresse, så skal jeg formidle det. Skal den være
inverterende eller ikke ?

Bo //

bo snabel sarek dot dk

Re: FET

Jeg lavede lige nogle initial tests i går, bare med fet'en til en uC's
portben. Det virker, men er ikke helt tilfreds stillende....
(Jeg har nogle high/low side drivere liggende jeg kan teste med senere)

Jeg stødte dog på et andet problem ved at PWM en alm. ringkerne trafo...
Traffoen blev meget varm, jeg switsede med 65Khz..
Har det noget med kapaciteten at gøre i trafoen ?

Det er ingen hemmelighed jeg er ved at lave en lille inverter, dc~~12V til
220V, hvor jeg skal skunne justere amplityden og frekvensen...
Kan man ikke PWM en alm traffo ?

Kasper

Re: FET

Der er alt for meget jern i en normal ringkerne. Den kan slet ikek følge
med.

Nej, Køb evt en 12 -> 230 volt tingest i HN til 300 kr og split den ad,
så har du en del af komponenterne.

Re: FET

Øhøh?
Bruger du en alm. 220V/50Hz trafo?
Det vil IKKE fungere. Der er for mange vindinger, kernematerialet er
ubrugeligt over et par KHz oma.

Amplituden?
Så skal du have en regulator ind på primæren.
Hvor meget effekt regner du med at kunne overføre?

Jo, prøv ved 50-100Hz.

Re: FET

Ja, det var lidt ideen

2-300mA på 220V siden

Det skal bruges til noget test af nogle små 220V elektronik enheder

Kasper

Re: FET

Hvorfor ikke bruge en (soft)tonegenerator og en audioforstærker, efterfulgt
af en transformator?

Jeg formoder du skal teste over/underspændigsforstyning  ved både 50 og
60hz?

Mvh. Uffe Ravn

Re: FET

Jep... Det kunne man sikkert godt gøre...
Men den skal også kunne levere noget saft..
+ jeg skal have bygget en uC styret osc.. men det kunne vel være PWM der
modulere en sinus med et filter... eller en DDS

Kasper

Re: FET

Og her kan du ikke nøjes med PWM. Så skal du ud i noget L-C på
primæren, og pulsbreddemodulere hver halvperiode. Men det er et
princip jeg selv har brugt, det er bare ikke noget man får til at
virke på et par timer - eller dage for den sags skyld.

Den version jeg lavede var også baseret på en ganske lille SMPS trafo,
og ensretning og udglatning med dobbelt LC på sekundæren. Den blev
temmelig kompleks.

Må jeg anbefale en brugt effektforstærker, en gammel 220V<>24V 100W
trafo og en tonegenerator.

Re: FET

Hvad er det der gør, nu har jeg prøvet med 50hz firkanter, det virker
fint... fet'sene bliver ikke varme etc...
Men transformeren bliver VOLDSOM varm.. nu er det jo samme frekvens, ved
godt arealet af spændingen er lidt støre... men har set andre bruge det
koncept.. ?

Jae, jeg har hørt det før, men bliver nød til selv at bygge det... det skal
være uC styret det hele, da det skal kombineres ind i en hel test stand, som
skal kunne laves flere af etc..

Kasper

Re: FET

Du driver formentlig trafoen i mætning.

Men du bruger push-pull?

Altså trafo med midtpunkt + en FET i hver gren?
Så brug en gammel effektforstærker + et lydkort?

Evt. en DAC på din MCU?

Ellers, hvis det er til produktion er det jo useriøst med firkanter,
køb dog noget færdigt udstyr. Jeg ved vi har det (kan ikke huske
fabrikat og type, men kan da kigge i morgen) - og det er faldet meget
i pris det sidste års tid.

Re: FET

Du skriver ikke noget om frekvensen, men en PWM og passiv pullup =
røgudvikling.

LM324 er ikke en FET driver.Dette er en FET driver:
http://www.vishay.com/docs/70009/70009.pdf

Re: FET

Du kan prøve dette program her:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelPowerMOS.html