Fejl i oscilloskop

Jeg har et gammelt Advance scop stående der viser tilbageløbsstregen, og har
en lysende prik i starten af fremløbet på skærmen. Det sidste er en lille
delay der ligger efter flanken indtil stigningen begynder (kan jeg se ved at
måle med et andet scop).

Hvad kan de to fejl skyldes, og hvad kan jeg kigge efter? Kender ikke særlig
meget til kredsløbet der styrer dette, og har ikke noget diagram.

Peter

Re: Fejl i oscilloskop

Kan huske fra skole tiden at skopet var et dejligt apperat, man kunne finde
hvilken blok det lå i fra fronten pga af alle de forskellige funktioner der
er...

Er det når du kører i normal eller auto trig.. og hvad siger single trig ?

kan du flytte prikken sidelæns etc ?

(nu skal det lige siges vi ikke måtte få fejl i højspændings delen)

Kasper

Re: Fejl i oscilloskop
Hi

Prøv at se om der ikke er en justering i højspændingsdelen som hedder
gridbias el. og juster denne. Det kan være du kan hente det på den. Men
måske mister du lyset i skærmen hvis den skrues for lanngt ned. Det kan være
at røret er slidt og så har nogen skruet op for bias og så for du den "fejl"
du ser.

/Jan

Re: Fejl i oscilloskop

Nu var min beskrivelse nok lige kort nok, men i hvertfald har jeg nu fundet
ud af, at det skyldes at skopet ikke blanker! Jeg har en konstant DC
blankspænding på røret, og det er jo da i hvertfald galt. Signalet på blank
udgangen fra X-modulet fra kommer fra et par transistorer der har været
skiftet før kan jeg se. Så her skal fejlen nok findes. Signalet er i
hvertfald for lavt.

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Fejl i oscilloskop

Sådan bare for en god ordens skyld: du har checket at skopet ikke står
i X/Y mode?

Kai

Re: Fejl i oscilloskop

så får man intet fornuftigt ud af det. den fejl han beskriver med tilbageløb
eksisterer ikke i xy da der intet tilbage løb er.

Site Timeline