fabrikation af STORE print

Hej gruppe,

Er der een af jer herinde der kender en printfabrikant
der kan fremstille print, enkeltsidet, på 60X60cm?
De fabrikanter jeg kender til har 45X60cm som største størrelse
panel, og det er for småt.
Endvidere skal printene laves i et Rogers materiale, men da det
ifølge Rogers kan laves med FR4 proces skulle det ikke være en
begrænsning.

Og fabrikanten skal bo i Europa!

/Bo.

Re: fabrikation af STORE print

<stating-the-obvious>
Var det eventuelt muligt at lave fx 2 print a 30x60 og så forbinde dem
med noget fladkabel?
</stating-the-obvious>

--
| Christian Iversen       |  Zis is a verr interesting effect I have   |
| chrivers@iversen-net.dk |  been studying now for the last 2 minutes  |

Re: fabrikation af STORE print
Hej Bo

Nu ved jeg ikke hvor mange du skal have levet, men hvis det
er et problem at finde en der kan lave så store print, ja bliver
problemet jo ikke mindre hvis du skal ud og finde en bestyk-
ningsautomat der er stor nok bagefter.

Mvh Max

Re: fabrikation af STORE print

Jeg gætter på at Bo skal bruge det til noget a-typisk. Enkeltsidet i den
størrelse...

Bo //

Re: fabrikation af STORE print

Du skal bare finde dem der er vant til at producere backplanes (f.eks.
ATCA). Jeg har kendskab til http://www.ppc-electronic.com/ som dog er pænt
pebrede i pris, og jeg er lidt i tvivl om de vil lave enkeltsidet.

mvh. Casper

Re: fabrikation af STORE print

Hej,

Lige en uddybning af krav:

Det er til en 433MHz patchantenne, der skal monteres på en
flyve'skine.
Så fabrikation i to eller flere stykker er ikke en option.
Og på grund af flyapplikationen (certificering, vægt etc.) kan
det ikke laves med en metalplade som patch.
Desuden skal skidtet flyves rundt over Antarktis, så det skal
være temmelig robust.

/Bo.

Re: fabrikation af STORE print
Hej Bo

Køb printpladen og få så en maskinfabrik
til at fræse det kobber væk du ikke skal bruge.

Mvh Max

Re: fabrikation af STORE print
Hej Bo

Er det kun et styk's?
Jeg kender en producent i Berlin der kan klare det, men han bliver nok
lidt lunken hvis det er en enkelt... Du kan evt. bare skære omridset af
patchen med en hobby-kniv (og en stål-lineal), og så trække det
overskydende kobber af, det virker fint på Rogers når vi skal fjerne
store arealer på prototyper, og ved 433MHz er et par tiendedele uden
betydning...
Et lille spørgsmål til aplikationen...Når du skriver at det skal være
enkelt-sidet, går jeg ud fra at den skal placeres over et
reference-plan. Kunne du ikke bruge FR4, og vende kobbersiden direkte
mod reference-planet? det er et gammelt trick, da det frit-feltstabet i
FR4'en er minimal (jeg vil sige ikke eksisterende), og da FR4 har
VÆSENTLIGT bedre egenskaber end Rogers rent mekanisk (peel-strength,
holdbarhed og slider midre på fræse-maskinerne). Du vil så få selve
patchen til at arbejde i et rent luft-dielektrika, hvilket giver endnu
lavere tab, og gør det lettere at beregne.
Hvis det er for at få patchen mindre, hvorfor så ikke tage skridtet
fuldt ud, og bruge et keramisk substrat med Er på 10+ ?

Nysgerrige hilsner
Kåre

Re: fabrikation af STORE print

Hej,

Nej jeg skal bruge 4-8 stykker til at opbygge hele antennen. Plus et par
prototyper
til at måle på.
Vi har valgt enkeltsidet for at gøre det simpelt. Faktisk er der to lag plus
jordplan.
Vi har hidtil eksperimenteret med FR4, og opskaleret frekvensen til 2GHz, og det
virker fint. Men Rogers er langt mere temperaturstabilt end FR4, og tabene er
også dernede hvor de er rare at have.
Jo, vi har overvejet RO6010, men de fås ikke i så store paneler!

/Bo.

Re: fabrikation af STORE print
det

Hej Bo

Det firma i Berlin jeg tænker på, hedder Geyer. De laver normalt aktive
backplane, men plejer at være villige til at lave lidt af hvert...Jeg er
dog i tvivl om 4-8 stykker er FOR lidt...
Alternativt:
Køb laminattet uden kobber.
Få et repro-firma til at skære omridset ud i kraftig kobberfolie (De har
nogle x-y skrivere med knive til den slags opgaver. Lim de udskårne pads
på substratet.
Du skal alligevel opligne pad'ene individuelt (Hvis jeg har forstået dig
ret?), så præcisionen af pålimningen burde ike være så stor?
Ellers mener jeg stadig at en stål-lineal og en hobbykniv (Og et par
tvinger til at holde linealen på plads) kunne løse opgaven
fornuftigt...På Rogers ER detaltså nemt at rykke den overskydende kobber af.
Vil du løfte sløret for hvad den skal bruges til? Jeg troede kun der var
PMR/Tetra i det område?

mvh.
Kåre

Re: fabrikation af STORE print

Hvis jeg kan få min vilje (og kan få paneler store nok) ender det nok med
FR4 og hjemmeætsning. Så kan jeg klistre plasticfolie på, og skære
overflødig folie af.

Det skal bruges til at kortlægge istykkelsen på Antarktis.

/Bo.

Re: fabrikation af STORE print

Har du overvejet selv at ætse det ?

Re: fabrikation af STORE print

Ja, det har jeg da! Men min belysningskasse er ikke større end A3 = 310X410mm.
Close, but no cigar.

/Bo.

Re: fabrikation af STORE print

Hvor kompliceret er layoutet? Ku' det tE6%nkes at en skiltemaler ku'
skE6%re det i folie som du bare ka' klistre pE5%?

-Lasse

Re: fabrikation af STORE print

310X410mm.

Det kan være det ender med sådan noget. Det er jo bare en kvadratisk
kobberfirkant med to små huller i.

/Bo.

Re: fabrikation af STORE print

Lav det selv. Køb en rulle ImagOn film (fås i ruller a 5 meter og vist nok
60 eller 80cm bredde) og køb noget råprint der passer.
Jeg laver det selv og det fungerer meget fint - og så er det meeeget
billigere end den gængse færdigfremstillede fotoprint.

Peter

Site Timeline