En lille sjov en

De fleste af os der har gE5%et pE5% skole som enten elektronikmekaniker
eller radiomekaniker (eller elektronikfagtekniker som det hedder i
dag) har vel hF8%rt om det famF8%se trick med at stege en pF8%lse med to
sF8%m, et par ledninger og en variotrafo. Det er en klassiker som der
altid snakkes om pE5% elektronikskolernes grundforlF8%b.

Jeg tE6%nkte sE5% at man kunne fF8%re den videre. I og med at der er et
spE6%ndingsfald hen over pF8%lsen, kan man jo bruge dette til noget.

Jeg lavede en lille testopstilling med 1 stk. Tulip pF8%lse, en LFC%bcke
skillevario, testledninger og... ja se selv her:

http://fjolleniels.dk/lysendepoelse.jpg

Re: En lille sjov en

Det fik da i hvert fald et lille smil frem, her ved mig. Og et lille
minde om dengang, på skolen...

Mvh
Martin

Re: En lille sjov en

Sødt!

Det minder mig lidt om historien med den klasse hvor drengene dannede en
kæde ved at holde i hænder og de to yderste tog fat i hver deres pol på
variotrafo'en.

Taberen var så ham der gav slip først når der blev skruet op.

Re: En lille sjov en

Ja, men sådan må de nok ikke lege mere :(

Ingen elever må idag få gnister, så en Van de Graaff opladet pige skal
aflades med en 1 meter linial, hvor man nærmer sig hinandens hænder.
Selv banan stikkene skal idag være isolerede (da de eller kunne finde på at
stikke dem de forkerte steder hen)

Jeg synes eller jeg selv har lært mest ved de fejl og uheld der nu engang
sker.

Christen
(Som gik i realen for 40 år siden :-)

Re: En lille sjov en

Taler vi elever på teknisk skole rettelse techuniversitycollege
(=voksne) eller elever til fysik i folkeskolen?

finn

Re: En lille sjov en

Læste det for nylig i vistnok El-Ståbi eller var det Elektrokin-ståbi. Det
var nok om folkeskolens elever.

Men uisolerede bananstik mener jeg generelt er bandlyst overalt.
fx: http://www.mb.au.dk/da/til/global/medarb/arbmil/elsik.htm

Re: En lille sjov en
Hej Christen

De leger nok heller ikke med opladede 400V elektrolytter :)

Ja, erfaring er direkte proportional med ødelagt værktøj.

Max

Re: En lille sjov en

'
Da jeg i en fjern fortid var i lære som elektromekaniker var det en yndet
sport at oplade alle kondensatorerne i lagerskuffen fra 400V DC forsyningen
og så lægge dem tilbage, de kunne holde spænding i flere måneder, sommetider
faldt man i den grav man selv havde gravet.

Re: En lille sjov en

Var du osse en af den slags, der satte 1uF tantal dråbetantaler over
220V siden i de gamle fjernsyn ??

Bo //

Re: En lille sjov en

Der brugte vi 100ohms modstande. Skulle det være ekstraordinært, også
en blitzpære!

finn

Re: En lille sjov en

Ja, jeg lærte også noget dengang da jeg fik 3 Kv gennem mig fra en
skibssender med rør :-)

Steen.

Re: En lille sjov en

Min tommelfinger har her 45 år efter stadig 2 hvide pletter under
neglen :>)  2C39B med metalkappe

finn

Re: En lille sjov en
Hejsa,

Det er noget sludder det der.

Man kan ikke få '3kV igennem sig'. Man kan påtrykke en potentialeforskel på
3kV to punkter på kroppen, hvorved der løber en _strøm_ gennem kroppen.

/

Re: En lille sjov en

Ja!
der er mange tåbelige fraseringer i daglig tale.

finn

Re: En lille sjov en
Cykelsmeden skreiv:

Det *er* kunnskapsmangel.

Re: En lille sjov en
Hej Harald

Nej, dovenskab.

Max

Re: En lille sjov en

Eller ligegyldighed.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Sådan er samfundet, det lærer man jo.. Godt man ikke har gået på gymnasiet.

Mvh Hauge

Re: En lille sjov en

De fleste af os der har gået på skole som enten elektronikmekaniker
eller radiomekaniker (eller elektronikfagtekniker som det hedder i
dag) har vel hørt om det famøse trick med at stege en pølse med to
søm, et par ledninger og en variotrafo. Det er en klassiker som der
altid snakkes om på elektronikskolernes grundforløb.

Jeg tænkte så at man kunne føre den videre. I og med at der er et
spændingsfald hen over pølsen, kan man jo bruge dette til noget.

Jeg lavede en lille testopstilling med 1 stk. Tulip pølse, en Lübcke
skillevario, testledninger og... ja se selv her:

http://fjolleniels.dk/lysendepoelse.jpg

Ganske sjov, og i øvrigt et glimrende billede på hvor farlig skridtspænding
kan være ved en nedfalden højspændingsledning.

Mvh. Uffe Ravn

Re: En lille sjov en

Jeg faldt også pladask, og mindedes gamle dage på værkstedet i mesters
baggård. Desværre var vi ikke så avancerede, at vi brugte skillevario,
men gik direkte 220V ac!
For nysgerrighedens skyld, hvorlangt ned i spænding skulle varioen?
med de 220V gik opvarmningen rimeligt stærkt, og "rødhuden" kunne godt
blive lidt "brun i enden"  :-)

finn

Site Timeline