Elektronikkomponenter til projekt

Hej gruppe!

Her er en række spørgsmål, der forhåbentligvis kan hjælpe mig videre i mit
projekt hvis de bliver besvaret:

Hvilken løsning skal jeg vælge for at få +5V= til en TTL-kreds'
spændingsforsyning? (systemet skal tilsluttes 230V~  - ikke kun 5V skal
bruges, også 9 og 12V)
En spændingsregulator, eller transformator, eller noget helt tredje? - Og i
så fald hvilke komponenter?

Kredsens output (høj - målt til ca. 3,2V) skal derefter bruges til at styre
et 12V-relæ - hvordan gøres dette?

Jeg har en 8Ohm's 4W højttaler, som skal fungere som sirene.
Hvordan genererer jeg de rette høje frekvenser, og driver højttaleren?

MVH Jonas (aka Juke)

Re: Elektronikkomponenter til projekt

OK

(systemet skal tilsluttes 230V~  - ikke kun 5V skal

Hvorfor skal den tilsluttes 230~V AC ???

Hvis det er noget som skal godkendes af en offentlig indstands så er en
strømforsyning noget af det sværeste elektronik at få godkendt.

Hvis det er til noget privat fusk. så ville jeg vælge, at købe en PSU
til en Laptop f. eks. en IBM PSU = 16 V 4,5 A. = 72Watt

Så tilslutter du din "nye" PSU med de 16 V til dit kredsløb i dit
kredsløs indgang indsætter du så nogle .... f eks. 7805, 7809 samt en
7812 disse skal så levere forsyning til din +5, +9 samt +12 Volt.

Den sidste løsning vil jeg helt sikkert vælge.

Men ok der kan jo være en speciel grund til de 230~V AC.

En købt Laptop PSU det er billigt og du kommer hurtig igang.

Det kommer meget an på hvad det relæ skal styrer
Skal du styre en 230~AC så skal du indsætte en galvanisk adskilse mellem
dit relæ og din TTL kreds (optokobler eller trafo) ellers kan en person
som rør dit kredsløb blive dræbt.

Du bør specificere dit ønskede kredløb noget mere hvor mange watt bruger
dit kredsløb peak-peak og hvad skal dit relæ styre med meget mere.

Har du nogle forslag selv lige nu til noget i dette projekt som vi kan
bruge til, at hjælpe dig godt på vej med eller hvordan med det.?

Men ellers vil jeg da sige, at din udgang 3,2 v skal nok gå til en
transistor som går til din 7812 når den går on så skal transistroren
tænde for dit relæ.

MEGET vigtig husk, at indsætte en diode over spolen (Relæ spolen) med
spærretning til plus. Dette for at beskytte dit kredsløb.
brug evntuelt en alm 1N4148 diode eller en 1N4005.

så er den i vinkel.

Der findes mange forskellige typer sirener hvordan skal den da lyde...

Men ellers ville jeg nok vælge en IC type 555 som en lille sinus generator.

Håber at dette kan bruges

De bedste hilsner

J.

Re: Elektronikkomponenter til projekt

Mange tusind tak! Det kan det i hvert fald! Det fik mig et stort skridt
videre!
Kredsløbet skal ikke trække nogen større strøm. Det er et skoleprojekt.

I stedet for at sætte en masse 9V-batterier sammen valgte jeg denne
forsyning ;-)
Fik vist udtrykt mig forkert - det er ikke meningen at det absolut skal
tilsluttes _direkte_ til 230~V AC!

Men igen - tak!

MVH Jonas (aka Juke)

Re: Elektronikkomponenter til projekt

Det var da så lidt har du flere spørgesmål så kom endelig med dem så
skal jeg nok prøve, at hjælpe dig.

Husk jo flere oplysninger jo bedre forslag vil du få.

De bedste hilsner

J.

Site Timeline