elektronik til at styre ræle ved x omdrejninger ?

hej
ligger nogen inde med et diagram eller kender en færdig dims der kan trække
et ræle når det får et bestemt antal pulser ( ca 200 i minuttet)  den må
gerne kunne justeres lidt op og ned i pulser (pulserne skal gives af magnet
og en spole) så jeg selv kan bestemme hvornår den skal reagere. og må kunne
køre på 12 volt.eller på 36 volt. det er mindre vigtigt. bare det er simpelt
det er til ellerten. det oprindelige elektronik er dødt. så det gider jeg
ikke rode mere med..det skal styre hvilken hastighed den tidligst må give
fuld gas. for ellers er den lidt ond ved tandremmen
alternativt skulle jeg lave en chopper styring.. jeg kan købe en brugt for
2000kr hvilket er lidt mange penge.. kan man ikke lave dem selv evt ? ca 200
A 36volt skal den kunne klare. eller ihvertfald en strømbegrænser så man
ikke splitter det hele ad

mvh
klaus nielsen

Re: elektronik til at styre ræle ved x omdrejninger ?
trække
magnet
kunne
simpelt

Så må LM2907 være noget for dig.
http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM2907.pdf
http://www.national.com/an/AN/AN-162.pdf
Se Figire 9 i AN162

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: elektronik til at styre ræle ved x omdrejninger ?

trække
magnet
kunne
simpelt
200

Pulstæller-løsningen vil kunne laves relativt nemt og billigt med en PIC
processor, men det kræver at du har indsigt i at skrive software..

Chopperstyringen er heller ikke et begynderprojekt... Jeg har en kammerat
der byggede sin egen chopperstyring til en ellert, og den eneste grund til
at det lod sig gøre var at han havde fået et restlager af store FET
transistorer.. Den styring nåede at lukke røgen ud mange gange før han fik
styr på den :-)

http://www.velleman.be/ K 8004 burde kunne "tilpasses" men det er stadig
ikke noget begynderprojekt..

/peter

Re: elektronik til at styre ræle ved x omdrejninger ?

En dims der er beregnet til 24 volt og  induktive aftastere kan jeg
sælge til en god pris (incl induktiv aftaster). Mail mig.

Alternativt en 2255 fra PR electronics...

Ellers skal du til at kigge på en 555'er og databladet dertil.

Re: elektronik til at styre ræle ved x omdrejninger ?

ok. hvad er en god pris ? er den justerbar? hvor meget kan den trække. altså
om den kan trække er kraftigt ræle? og hvor mange ampere kræver den for at
virke ? (for nu skal jeg jo lige pludseligt også lave 24V på ellerten..
jeg tror godt den kan bruges
hvad er din mail adresse ?
ellers kan du skrive til klausvfr snabela ofir. dk

hilsen klaus

Re: elektronik til at styre ræle ved x omdrejninger ?

Det tager vi via mail

Microprocessorstyret.

Den har internt relæ og kan trække et okay stort relæ på udgangen.

Lidt

Den burde være til at finde på begge de websider jeg linker til i min
signatur....