Elektor

Er der en dansk udgiver af Elektor? Eller skal man abonnere på Elektor fra
England? Hvad koster det?

John

Re: Elektor
det fås også i en norsk, tysk eller hollandsk udgave (hvis du mener det er
bedre) - jeg mener dog at den norske altid er et nummer eller to bagud.

 - patrick

Re: Elektor
feil den selges ni en svensk utgave og den svenske er litt anderledes en den
engelske.

hilsen thomas

fra

Re: Elektor

   Hvilken konstruktion ville I helst se i Elektor?

Re: Elektor

Dem alle !

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Elektor

Hvad med et LCR meter i stil med din cap. tester. ? (Gerne en billigere
udgave end den fra Elektor 97).
Transistortester, med visning af div. kurver (Hfe og lign), skal nok
forbindes til en PC'er.
 Hvad med en boks som tilsluttes pc'en, med scop, multimeter, lcr meter,
trans.tester, frekvenstæller...?

Mvh.
Manse

Re: Elektor

Jeg har et nummer af Elector derhjemme med en capacitets-måler baseret på en
PIC og en 555. Kan vist ikke gøres meget billigere.

/Preben

Re: Elektor

Jeg skal lige på hovedet ned i bunkerne, men det er et par år siden.
Dog vil jeg indrømme at den ikke var på 800W, men "kun" 400W
(2*40V/10A). Er det godt nok ?

Mvh
  Klavs.

Re: Elektor

Du må MEGET gerne sige årgangen.
Jeg har 6 komplette elektorårgang på CD (original) og her er der ikke nogen
switchmode supply. Hvilket jeg også har været på jagt efter.

--
Tom

Re: Elektor

det drejer sig nok om følgende:
EE, October 1990: "400W Laboratory Power Supply"
(2x 0-40V/0-5A)

Den blev bygget i et 3U 19" rack kabinet - en ordentlig sjover.

 - patrick

Re: Elektor

Okay så er det ikke noget for mit vedkommende. Jeg ville hellere lavet noget
i størrelse med en A5-blok (4-5 cm høj) som kunne levere en 40 V - 10A.

--
Tom

Re: Elektor
noget

så skal du enten lave noget switchmode. EE har flere konstruktioner af den
art.
eller hvis den ikke behøver at være variabel så kan du vel lave et lineært
design med minimum effektab. evt med de gamle 2N3055 (TIP3055) el.

 - patrick

Re: Elektor

Ideen er normalt en switchmode (for lav vægt/tab) efterfulgt af af en lineær
regulering (over et par volt max) for god regulering / strømbegrænsning...
Men AC-DC switchere er ikke lige min livret... Det ku' være man skulle
droppe "lav vægt" og nøjes med trafo->DC-DC->lineær.

/A

Re: Elektor
lineær

det er også næsten det de gør i den tunge dreng fra elektor.
de dæmper dog transformatoren på primær siden istedet.

 - patrick

Re: Elektor
says...

Den letteste (og billigste) måde at lave en AC-DC SMPS, er at tage en PC-
strømforsyning og ændre den lidt, se fx:

http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc400.htm
(Den strømforsyning, han har brugt, kan ikke længere skaffes, men
afløseren - med samme navn og nummer - bruger en anden controller og
mindre filtre, men er ellers meget lig)

Det burde være muligt at lave en ca. 5-40V SMPS ud af en billig ATX-
strømforsyning.

Den letteste måde at få en 0-40V 5A strømforsyning med strøm- og effekt-
begrænsning er at købe den hos Conrad i Tyskland ( http://www.conrad.de )
De har følgende til 199 Euro:
513020: 0-20V 0-10A (Er ikke i deres web-shop endnu)
512020: 0-40V 0-5A (Diagram kan downloades)
513021: 0-80V 0-2,5A (Er ikke i deres web-shop endnu)

Men det er jo ikke helt så sjovt at købe en, som det er selv at lave den.

Søren A.Møller

Re: Elektor

Enig men at arbejde med 325Vdc kan også blive lidt for sjovt hvis man skal
udvikle fra bunden.
En skam at så godt et blad som elektor ikke laver en ægte variabel
switch-mode forsyning. Er overbevist om at den ville blive bygget af mange.

--
Tom

Re: Elektor
Hej Tom,

En offline-switcher er ikke tung nok, når du anbringer den ovenpå et par
hundrede diagrammer og lignende, falder den let ned af bordet og går i
stykker, hvis opstillingen trækker lidt i ledningerne ;-P

Næh, en solid klods jern virker ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det var også sådan en jeg efterlyste. Dog er 200W/kanal rigeligt - med en
fornuftig fordeling (typisk får man ikke fuld effekt ved lave spændinger)...

Mvh.
 Anders

Site Timeline