driver for power mosfett

Hej NG
jeg har brug for en driver til en power mosfett (BUZ11a)
det må gerne være en transistor opstilling eller evt en billig driver til
formålet

jeg har forsøgt med TTL men den bliver ikke åbnet og lukket helt
og det på trods af at spændingen jeg skal have sluttet/brudt kun er på 3V 4A

/Carsten

Re: driver for power mosfett

TTL er 5V.
Hvis det er en "normal" MOSFET du har skal den bruge mere end 5V på
gaten for at switche.

Du skal beskrive din opstilling lidt nærmere.  Hvor hurtigt skal den
tænde og slukke.?

Få mikrosek. eller millisek.?

Jo bedre og mere præcise spørgsmålet er, jo større er chancen for at gå
et svar man kan bruge.

Mvh. Jørgen

Re: driver for power mosfett

Forsyningen til TTL er 5 volt, high level er 2.4 volt.

Korrekt, men en logic level kan styres fra en CMOS udgang, men ikke direkter
fra en TTL udgang.

Dog er det muligt hvis der ikke er særlige hastighedskrav og der bruges en
pullup modstand til +5 volt.

Re: driver for power mosfet

Det er sk.. svært at være præcis i ord når det drejer sig om en opstiling !
men jeg skal prøve
jeg er ved at lave en stepmotor styring hvor jeg har valgt at bruge 4 MOSFET
til at switche de fire spoler med, og det er vist en fortalelse da jeg
skrev at det var TTL der er cmos, men jeg kan ikke få MOSFET'en lukket helt
på dvs den bliver meget varm og motoren har ikke det drejningsmoment jeg
har brugfor, sådant som jeg ser det kan cmos'en ikke levere nok strøm til
at åbne MOSFET'en

/Carsten

Re: driver for power mosfet

!
MOSFET
helt

Det lyder som om du har brug for en rigtig mos driver, prøv at se ved IR, de
har nogle.
Du kan også bare søge efter det ved rs/elfa/farnell, så finder du også
nogle.

Du husker dioder over motor viklingerne?
Hvis du kun bruger 3 volt forsyning er det også svært at få power nok på,
normalt skal sådan nogle viklinger strømstyres. Det kan gøres ved en højere
forsyning og en serie modstand, eller via PWM.

Re: driver for power mosfet

Friløbsdioder får man "gratis" med Mosfet.

Carsten:
Hvilken switchfrekvens.?  Hvilken spænding og strøm.?
Høj sw. fekvens betyder meget varme. (Høj = over 25kHz eller noget i den
stil)
Hvordan ved du at Mosfet'erne ikke lukker helt?
Hvad er din definition af at lukke.?
Hvad bruger du til at måle på opstillingen.? Et oscilloscope.?

Osv. osv.

Mvh. Jørgen

Re: driver for power mosfet

Du er velkommen til at nøjes med de indbyggede dioder, jeg foretrækker at
supplere med nogle externe og jeg vil råde Carsten til at gøre det samme.

Re: driver for power mosfet

Hej NG
Friløbsdioder ??? har aldrig hørt om fænomenet ?:) hvad er det ?
/Carsten

Re: driver for power mosfet

at
samme.

Problemet er at du ikke bare kan afbryde strømmen i et induktivt kredsløb,
når du slukker for din mos vil strømmen forsætte med at løbe, indtil
energien er opbrugt. For at strømmen kan forsætte med at løbe vil spændingen
stige, så meget som nødvendigt, det er direkter usundt for mos transistorer.

Du kan se et par kurver her:

http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-936.pdf

Re: driver for power mosfet

Hej HKJ
det ser ud til at du har styr på det der, men så må du
kunne komme med et forslag til hvad jeg så gør
/Carsten

Re: driver for power mosfet

Du har ikke sagt noget om hvilke mos transistorer du bruger.

Hvis de er rated "Logic level", så burde du kunne styre dem fra 5 volt cmos
drivere.

Ved almindelige mos transistorer plejer jeg at bruge driver chips, det kan
f.eks. være IR4427 (de findes fra mange fabrikanter, samme pinout, men
forskellige navne).

http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/ir4426.pdf

Elfa har dem til lidt over 20 kr/stk ved enkeltstyk.

Med sådan en driver tænder/slukker du mos transistoren meget hurtigt, så der
er det vigtigt at have god beskyttelse mod induktive pulser og husk at sådan
en beskyttelse diode skal bære SAMME strøm som mos transistoren (dog ikke i
så lang tid) og være hurtig.

Re: driver for power mosfet

hej HKJ
Det er en BUZ11A
det kommer bare lidt bag på mig af jeg skal bruge en driver der er dyre en
MOSFET'en men det er ko de små stød livet giver !!
/Carsten

Re: driver for power MOSFET
sider lige og kikker på
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/ir4426.pdf
Output out af phase with input
Output in phase with input
jeg går ud fra at det er underordnet når det er DC vi taler om
/Carsten

Re: driver for power MOSFET

Nej, det afhænger af hvordan du driver den (det er med eller uden
invertering).

Re: driver for power MOSFET

Ja selvfølgelig Zzzz der sov jeg hvist i timen :-)
jeg vender til bage senere, skal til barnedåb  Zzzzz :-(

/Carsten

Re: driver for power MOSFET
så er jeg på banen igen !!!
jeg tror jeg køber nogle IRL540N da de er ben komplatible med BUZ11A
så er jeg frifor at lave printet om, og friløbsdioder er kvalifiseret bud ??
/Carsten

Re: driver for power MOSFET

??

Det behøver ikke være IRL540N, bare de er logic level, så godt som alle mos
transistorer har samme benforbindelser. Dvs. se efter hvilke mos
transistorer du kan få ved din lokale forhandler og undersøg om ikke en af
dem er logic level.

Med de spændinger du har, kan du bare bruge en schottky diode.

Re: driver for power MOSFET

da vi ikke har nogen lokal elektronik pusher her i Frederikshavn
ender det med at blive til en e-handel og hvorfor ikke prøve elfa
de har nogen meget fornuftige priser
/Carsten

Re: driver for power MOSFET

Du kender vel min side med elektronik butikker:
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: driver for power MOSFET

jo jeg har den, men du mangler en
http://www.pc-elektronik.dk