dioder 40A hvor? pris?

hej,
jeg mangler 4 dioder der skal kunne holde til ca 20 V og 40 A og
spændingsfaldet skal helst ikke være ret stort hen over dem. (men ikke et
krav)
de skal bruges så jeg kan lade på 3 stk 12V marine batterier samtidigt med
en 12V lader. men de sidder koblet sammen til 36V. så skulle dioderne bruges
til at skille dem ad.  af jeg skriver 4 dioder er fordi at jeg måske laver
anlæget om til 4*12V så jeg får 48V.  (det er en ellert jeg går og leger
lidt med )

men hvor finder jeg dioderne og hvad er evt prisen ?

jeg tænkte på at pille nogen ud af en bil generator. men jeg ved ikke hvor
gode de er

--
klaus nielsen

Re: dioder 40A hvor? pris?

Hej Klaus

Jeg har mange gange undret mig over hvorfor folk kF8%ber separate dioder,=
20%
med mindre de kan fE5%s til en fornuftig pris.

Istedet vil jeg anbefale effekt MOSFET, som har en "utilsigtet" hurtig20%
effektdiode over sig. Du skal blot enten kortslutte gate til source20%
eller lodde en 100-1000 ohm modstand mellem gate og source.

SE5% har du en hurtig stE6%rk diode mellem "source" katoden og "drain" an=
ode.

Du kan selvfF8%lgelig ogsE5% anvende Schottky-dioder - kig hos de lokale =

elektronikforhandlere:
http://da.wikipedia.org/wiki/Schottky-diode

Kig f.eks. pE5%:

IRFS3507 ca. 25kr D2pak (til overflademontage)
IRFSL3507 TO262 - dette hus er en D2pak med lange ben, men uden20%
skruehul. Kan derfor anvendes i et almindeligt print eller i andre20%
"hE5%ndgribelige" sammenhE6%nge. Ved stF8%rre effekter kan huset enten lo=
ddes20%
fast eller som et godt alternativ via en klemme/bladfjeder og20%
varmeledende siliconegummi holdes fast mod en kF8%leplade. Denne20%
fastgF8%ring er faktisk langt bedre end en maskinskrue (ved TO220 hus), d=
a20%
den er fjederbelastet og ved alle temperaturer og over tid holdes fast.20%
SF8%rg for at bue benene sE5% mekanisk stress minimeres (belastning af hu=
s20%
og ben).
n-channel
97A 25 C, 69A 100 C
75V
190W
Rds 0,007 ohm (Denne transistor er som MOSFET fantastisk, september 2005)=
2E%

Diode:
typisk 45nSek - reverse recovery tid.
1,3V @ 58A, 25 C

Muligvis virker denne link - datablad:
http://www.elfa.se/pdf/71/07100779.pdf

Kan kF8%bes her:
http://www.elfa.se/dk /

-

TO262 ca. 21kr - dette hus er en D2pak med lange ben, men uden skruehul. =

Kan derfor anvendes i et almindeligt print eller i andre "hE5%ndgribelige=
"20%
sammenhE6%nge.

IRF1104L/IR
n-channel
40V
71A @ 100 C (100A @ 25 C)
170W
Rds 0,009 ohm

Muligvis virker denne link - datablad:
http://www.elfa.se/pdf/71/07114416.pdf

mvh/Glenn

Re: dioder 40A hvor? pris?

Klip

Du har er dog et lidt specielt forhold til komponenter.? Mosfet og
Schottky som ensretterdioder i en simpel application.!!

("Ikke ret stort spændingsfald" er dog lidt upræcist, indrømmet)

Normalt vil der være stor prisforskel på en diode og en Mosfet.
En schottky vil vist også være dyrere end en simpel ensretterdiode. Det
siger logikken da vist.

mvh. Jørgen

Re: dioder 40A hvor? pris?

Hej JF8%rgen

Jeg havde flere ting i tankerne. Bl.a.:

Man kan med tiden omdefinere (MOSFET)-dioderne til at blive intelligente =

kontakter:

(0,007 ohm) * 40A 3D% 0,28V

ME5%ske er der senere brug for 42/57V PowerNet SMPS konvertere?

En Ellert kan mE5%ske anvende PowerNet?

Bi-Directional Automotive 42/14 Volt Bus DC/DC Converter (PowerPoint20%
prE6%sentation):
http://lees.mit.edu/public/Workgroups/Jumpstarting/2000-08-22/FTT48.ppt

Hovedadresse:

MIT/Industry Consortium on Advanced Automotive Electrical/Electronic20%
Components and Systems: Jumpstarting and Charging Batteries with the New =

42V PowerNet (nogle af filerne og adresserne er tilgE6%ngelige):
http://lees.mit.edu/consortium.htm

Three Phase PWM Boost-Buck Rectifiers with Power Regenerating (pdf):
http://www.cae.wisc.edu/~kikuchi/papers/xsac_ias2k1.pdf

Analysis and Control of Three Phase AC-DC PWM Boost-Buck and Buck-Boost20%
Bidirectional Power Converters:
http://www.cae.wisc.edu/~kikuchi/jk.html

Et heftigt el-hjul pE5% 120kW:

e-traction.com: TheWheel99% - what it is and what it does:
http://www.e-traction.com/TheWheel.htm
Citat: "...operating at more than 90% energy efficiency...delivers up to =

120 KW of direct drive traction at the only place where it20%
matters,.....at the wheel...the braking action is converted back to20%
electrical power. This process is called regenerative braking..."

mvh/Glenn

Re: dioder 40A hvor? pris?

Klip

Mange ord er da fint. Men ikke altid det bedste.

Og fine overvejelser som dine er da også.
Men Klaus beskriver altså en ret _simpel_ anvendelse.

[...]

Hvorfor vil du gøre det kompliceret hvis det kan gøres enkelt.?
Det forstår jeg ikke.

Opret din egne nye tråd hvis du har forslag til komplicerede
konstruktioner.
Det er ret sikkert ikke svaret til Klaus. Og egentlig OT.

Og formentlig heller ikke svaret til de der finder hans indlæg om 6 mdr.
og har brug for noget tilsvarende.

Mvh. Jørgen

Re: dioder 40A hvor? pris?

 hej igen
jeg er glad for at høre alternative løsninger. men den opgave der skulle
løses er ufattelig simpel. og jeg vil holde det så simpelt som overhoved
muligt. også for at holde det driftsikkert. og så jeg måske kan reparere på
grejet i "marken" hvis nu noget skulle lave ulykker..
opgaven der skulle løses var kun at jeg kunne lade alle batterierne
samtidigt. hhv 36V eller 48V  og jeg har kun en 12v lader til at lade med.
den indbyggede lader er beregnet til at lade på 36V men den forhindrer mig i
at lave ellerten om til 48V drift uden de store indgreb. ideen var at lave
en slags lynlader til langture som kunne drives af en nødstrømsgenerator og
eller hurtigladning via lysnet. ladetiden for ellerten er 6-8 timer med
standard laderen. og det kan jeg ikke bruge til så meget når man er langt
væk hjemmefra og gerne vil længere end dens ca 70km rækkevidde. jeg vil
gerne køre danmark rundt i den engang.
og ellers vil jeg gerne have fingerne i en CURTIS CHOPPER altså en
elektronisk fart regulator. for jeg synes den med stablen af kulskiver er
ret ringe.
meget af det elektronik der sad i ellerten har jeg pillet ud da det opførte
sig sært. så det bliver begrænset til cykel computer. voltmeter og evt
amperemeter. og et termometer til de dele der nam blive varme. (motor,
fartregulator )

mvh klaus nielsen..

Re: dioder 40A hvor? pris? [Controlleren 4QD]
2E%...

Hvad forestiller du dig at reparere?

Hej Klaus

Kender du denne side?:

http://ellert.info/Myellert.htm
Citat: "...
Ellerten blev leveret med et par overbrE6%ndte pE6%rer, sE5% fF8%rste E6%
ndring20%
blev at lave en DC/DC konverter og gE5% over til 12V.
2E%..
Controlleren fandt jeg hos 4QD, hvor jeg kF8%bte en 48V/200A 4-kvadrant20%
styring. [<-Power regenerating ved bremsning?] Det viste sig at de 200A20%
var for lidt. Gearingen var sat sE5% Ellerten ved 36V skulle kunne kF8%re=
20%
82km/t og det krE6%vede lidt ekstra strF8%m, sE5% controlleren blev20%
modificeret med IRF1405 MOSFETs. Maksimal strF8%m er nu ca. 650A, men jeg=
20%
begrE6%nser ved 380A.
De nye transistorer har ogsE5% en mindre on-modstand, sE5% varmeafgivelse=
n20%
bliver mindre.
2E%.."

mvh/Glenn

Re: dioder 40A hvor? pris?
2E%..

Hej Klaus

Her er en adresse mere med mulige E6%ndringer af Ellerten:
http://www.bineco.dk/ellert /

Lynch ophE6%ng til ellerten:
http://www.bineco.dk/ellert/lynch /
Citat: "... Lavede hjulspin pE5% Tuborgvej i dag. FF8%ret var vE5%dt, men=
20%
alligevel..."

Curtis controller (PDF 479KB):
http://www.bineco.dk/ellert/manual/1204.pdf

mvh/Glenn

Re: dioder 40A hvor? pris?

IRF1104L/IR
n-channel
40V
71A @ 100 C (100A @ 25 C)
170W
Rds 0,009 ohm

Muligvis virker denne link - datablad:
http://www.elfa.se/pdf/71/07114416.pdf

Bemærk at ovennævnte kun kan klare 14-16 A som rent monteret D2pak
komponent.

Den indbyggede diode er sjældent hurtigere end fast recovery dioder.

Benny

Re: dioder 40A hvor? pris?... . Mosfets fordel som spæredioder....

    hmmm, interesant det er jo ik lige det som man normalt lære om den
slags, men ide'ern er skam rigtig god.

    Men er det Figur 20  Mosfet nr. 3 mærket D.U.T. du tænker på ??? min
ide er at med sådan en løsning, kan jeg jo forøge min Ur-backup tid en
del ved at bruge sådan en fætter frem for spæredioden, mellem power, og
Ur backup kondensatoren, da jeg kan fylde mere i den pga. det lavere
spændingsfald ??? er jeg helt rigtig på sporet der ???

    hmmm, kan man lave noget sådan at den virker strømbegrænsenden under
opladningen også mon ? tænker her i at når kondensatoren på 1Farad, skal
fra tæt på 0V og lades op til de 5V igen, så trækkes der en pæn strøm,
så hvis opladningskurven kunne strømbegrænses simpelt med 1-2 modstand
sammen med den MosFet, så kan jeg slå to fluer med et smæk.

--
VH
Lars Molnit

Hvis ur-backup er en af dem, der kan kF8%re flere uger eller mE5%neder, v=
il20%
du ikke forlE6%nge urtiden synderligt. Hold dig til den diode der nu er20%
der - formodentlig en diode med lav lE6%kstrF8%m.

n strF8%m,20%

Ja, det kunne du godt, men nE5%r faraden er ladet op, er spE6%ndingsfalde=
t20%
over modstanden ret lavt. SE5% her er det heller ikke synderligt givtigt.=

mvh/Glenn

Re: dioder 40A hvor? pris?... . Mosfets fordel som spæredioder....

    Det er et design jeg selv har lavet, hvor jeg bruger en alm. 1N4004
diode som spærediode, til en 0,1F kondensator, dette holder ca. 1 uge.
kan jeg vinde f.eks. 10-15% ved at få ekstra 0,4-0,5Volt over den vil
være fint og billigt for mig.

    Nå spændingsfaldet er lavt, lader den bare ikke så hurtigt... tænkte
mere i en måde at havde stor modstand i starten, så jeg ikke lader med
for stor strøm peak i starten.

--
VH
Lars Molnit

Brug nogle 35 A brokoblede ensrettere, hvis du kobler dem rigtigt
kan du få to dioder i parallel. De koster vel 20 kr. stykket og er
forsynet med rigtige terminaler til gode stik og de kan nemt skrues
fast på en plade for ordentlig mekanisk montage.

Mvh Max

Re: dioder 40A hvor? pris?

Enig !

    Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
    Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.
Re: dioder 40A hvor? pris?

ok tak for svarene. den sidste løsning her lyder som den nemmeste at gå til.
tak for det.
hilsen klaus

Re: dioder 40A hvor? pris?

Husk at der skal være 2 dioder i parallel for at få de 35 A.

Benny

Re: dioder 40A hvor? pris?

Klip

Måske.  - Det kommer an på kølingen.!

Måske skal der 5 dioder parallelt. Kun Klaus ved det.

Mvh. Jørgen

Re: dioder 40A hvor? pris?

Nu er der kun 4 i en brokobling og den sidste skal kortsluttes.

Benny

Site Timeline