Dioder

Hey....

Er ved at rode med nogle dioder der skal monteres i min pc og har derfor
lige et par spørgsmål...

Er det ligegyldigt om modstanden monteres på GND eller V?

Er det den samme modstand der skal bruges hvis jeg vælger at monteret to
dioder lige efter hinanden?

Morten Jensen

Re: Dioder

Hej,

Mon ikke du taler om lysdioder?

Mvh
Gert K.

Re: Dioder

Jo da, selvfølgelig ved ik' lige hvad jeg har tænkt på da jeg skrev det....

Re: Dioder
Hej Gert

det....

Det er nu forøvrigt ligegyldigt om det er lysdioder eller ej, det er de
samme
regler der gælder.

Da modstanden bare er en strømbegrænser er det ligegyldig om den
sidder i + eller gnd ledningen.

Hvis du vil sætte to dioder i serie og bevare den samme strøm (lysstyrke)
skal modstanden gøres mindre.

Mvh Max

Re: Dioder

Eg trur han snakker om lysdioder + motstand.

Det er likegyldig, poenget er at strømmen skal flyte igjennom både lysdioden
og strømmen.
En verdi for en led. Når strømmen skal flyte først gjennom motstanden, så
gjennom ein diode og deretter igjennom ein til, da må du bruke ein annan
motstand.
Generelt, bruk en motstand for hver led.

HM

Re: Dioder

Hvis spændingen der er til rådighed er stor nok, så er der intet i vejen for
at sætte flere dioder i serie. Alt andet er da energi- og materialespild til
ingen nytte.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Dioder

Spændingen minus spændingsfaldet over dioden divideret med strømstyrken...

( Vsupply - Vdiode ) / Ampere

Eksempel:

( 12V - 2V ) / 0,01A = 1000 ohm

Typisk er det maximale strømforbrug på en lysdiode 10-20 mA, altså 0,01-0,02
mA

Det er så igen forskelligt hvor stort spændingsfaldet er på forskellige
typer dioder, og der er også forskel selvom det måske er dioder af samme
farve!

Alm siliciumdiode: 0,6-0,7V
Røde, grønne og gule lysdioder: 1,5-2,5V
Blå lysdioder: 3,6-4V

Har ikke nogen præcise tal, og gider ikke til at finde dem nu :)

Brian

Site Timeline