Diode drop ?

Hej...

Jeg har en spændingsregulator som giver 3.8V ud ... jeg vil gerne have
omkring 2.8=>3.6V til nogle andre ting... jeg vil helst ikke bruge en
regulator og en masse snavs ... kan jeg tillade mig at sætte en 1N4007 i
serie med min 3.8V når Imax på min "3V3" er omkring 500mA

M.v.h.
Lasse Madsen

Re: Diode drop ?

Ja, hvorfor skulle du ikke kunne det ?

Re: Diode drop ?
Hej Lasse,

Jeg troede ikke du spurgte andre om hvad du kunne tillade dig ;)

En 07'er er måske at overdrive lidt (1'000V), hvorfor ikke bare en
1N40nul-næsten-ingenting (men OK, hvis det er hvad du har i skuffen).

De tåler alle 1A, så det er jo ikke et problem og hvis det ikke gør noget
at spændingen varierer lidt fra min. til max. strømtræk når bare det
holder sig under 3V6, er der ingen ko på isen.
Til nogle ting vil du nok have gavn af en kondensator efter dioden.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nok når det er et design jeg bliver holdt ansvarlig for ... så ville jeg
lige høre om der var nogen som ville bryde ud med ...

HALLO ! hvad ¤%#¤% har du gang i klokke lærlig (papsvend) hehe  :o)

/madsen

Re: Diode drop ?
Hej Lasse,

:)

--
Venlig hilsen,
Søren

Den bedste grund til at bruge 1N4007 er at det efterhånden er den billigst i
serien, og at typerne med lavere max spænding er svære at finde.

Hilsen Aksel

Re: Diode drop ?
Hej Aksel,

Det gælder hvis man køber stort ind hos en grossist, men flere steder er
det omvendt (lige som der kan være en forholdsvis stor prisforskel på
transistorer i forskellige gain-sorteringer hos mindre forhandlere).

(Personligt køber jeg nu altid '07 når jeg skal bruge nogle, frem for at
skulle have et udvalg liggende).

--
Venlig hilsen,
Søren