Diode drop ?

Hej...

Jeg har en spændingsregulator som giver 3.8V ud ... jeg vil gerne have omkring 2.8=>3.6V til nogle andre ting... jeg vil helst ikke bruge en regulator og en masse snavs ... kan jeg tillade mig at sætte en 1N4007 i serie med min 3.8V når Imax på min "3V3" er omkring 500mA

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

Lasse Madsen skriver:

Ja, hvorfor skulle du ikke kunne det ?

Hej Lasse,

Jeg troede ikke du spurgte andre om hvad du kunne tillade dig ;)

En 07'er er måske at overdrive lidt (1'000V), hvorfor ikke bare en

1N40nul-næsten-ingenting (men OK, hvis det er hvad du har i skuffen).

De tåler alle 1A, så det er jo ikke et problem og hvis det ikke gør noget at spændingen varierer lidt fra min. til max. strømtræk når bare det holder sig under 3V6, er der ingen ko på isen. Til nogle ting vil du nok have gavn af en kondensator efter dioden.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nok når det er et design jeg bliver holdt ansvarlig for ... så ville jeg lige høre om der var nogen som ville bryde ud med ...

HALLO ! hvad ¤%#¤% har du gang i klokke lærlig (papsvend) hehe :o)

/madsen

Reply to
Lasse Madsen

Den bedste grund til at bruge 1N4007 er at det efterhånden er den billigst i serien, og at typerne med lavere max spænding er svære at finde.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Hej Lasse,

:)

-- Venlig hilsen, Søren * If it puzzles you dear... Reverse engineer * LM317-PSU-Designer v1,0b

Reply to
Søren

Hej Aksel,

Det gælder hvis man køber stort ind hos en grossist, men flere steder er det omvendt (lige som der kan være en forholdsvis stor prisforskel på transistorer i forskellige gain-sorteringer hos mindre forhandlere).

(Personligt køber jeg nu altid '07 når jeg skal bruge nogle, frem for at skulle have et udvalg liggende).

--
Venlig hilsen,
Søren