Dæmpe-dims til stor strøm... - Page 2

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Ikke helt forstået? Du må gerne kalde mig åndsvag, du er ikke den første;-)

Nu er det ikke min forventning at det bliver til et microsystem, nærmere
et ganske rummeligt foretagne. Om der senere kommer flere CPUer tilder
skal køles har jeg ingen planer om nu. 2 radiatorere er kun fordi jeg
skal i gang med at lege lidt med de forskellige måder at vandkøle på.
Det ene system bliver med en ganske alm. panelradiator det andet med
flere gennemstrømsradiatoere. Disse systmer kommer ikke i forbindelse
med hinanden men kan omskiftes til at køle forskellige dele i maskinen.
Det er ene og alene fordi jeg gerne vil teste effekten af de systemer
der findes.

Som du også vil kunne læse i mit sidste indlæg så er prisen for at lave
det setup jeg stiler efter ikke mere end nogle få kroner set i forhold
til det som man i almindelighed bruger til vandkøling af computere.
Mht. en 486 til Pentium så er jeg gansk klar over at grænsen i mit setup
meget hurtigt når loftet. Men så der det jo meget nemt at udbygge det
med endnu mere ekxtrem køling uden at skulle ud og bruge en masse kroner
på nyt stuff. Tiden har jeg også omtalt og betyder rent faktisk intet da
det jo er det jeg kalder for hobby. Nogle skruger på derers biler, andre
elsker at bruge en masse penge på 7 dage til det store udland. Jeg
bruger min tid på at lege med alle mulige måde at vandkøle en computer
på. Om det til sin tid bliver en monster maskine med 10.000 CPUer eller
bare en lowlevel maskine der er tunet efter forholdene er jo egentlig
ret ligegyldigt. Det det handler for mig om lige nu er at skabe et
system der kan transportere mit vand igennem 25 meter ledning uden at
støje:-)

Der tror jeg du igen har misforstået mig (og en computer) en smugle:-)
Hvis en pumpe slukker så opstår der ret hurtigt en stor varme på bla.
CPU. I dag har de fleste meskiner i BIOS sådan en smart dims der helt
automatisk kan lukke hele maskinen ned hvis den er ved at koge over.

Mht. mine harddiske så har jeg skam haft luft omkring disse. Men hvis en
  disk skal have lov at arbejde meget så skaber det så meget varme at
det virkelig kræver luft før de kan holde sig nede på en temp under
MTBF. Til dette formål har jeg bygget nogle ganske simple kobberblokke
som vandet kan komme igennem og derved holde mine diske nede på en temp.
der er langt under MTBF. tempen. Dette vil mangedoble mine mange diskes
levetid samtidig med at jeg ikke skal høre på en masse blæsere der står
og køler dem ned...

Hov hov hos.... Tag det roligt:-)
Jeg ser mig lige nu _ikke_ i stand til at regulere sådan en motor som
jeg gerne vil bruge, men prøver jo rent faktisk her i NG at søge lidt
hjælp til hvordan man egentlig gør det. Der er kommet flere løsninger
frem som jeg ikke ander en brik om og prøver imellem alle de linier der
bliver skrivet at finde ud af om det i det hele taget er muligt uden af
man skal have en mindre ingeniøruddannelse.
Lige nu så drukne mit egentlige spørgsmål jo mere i linier der siger at
jeg er langt ude i skoven med at bruge så kraftig en pumpe. Jeg ser det
lidt på samme måde som en stakkel mand der lige har fået et kørekort og
en bil. Manden får et problem med bilen og folk forventer at han sammen
med kørekortet har taget en mekanikeruddannelse!
Det er ikke tilfældet her, så prøver bare at finde ud af om det er
muligt at neddrosle en pumpe så den larmer endnu mindre end den gør fra
fabrikken-

Igen er vi overe i noget der ikke har med mit egentlige spørgsmål at
gøre, men jeg prøver at forklare...
Det kan godt være du er rigtig meget mere klog end jeg er på nogle
områder, men tvivler på at den holder hele vejen:-) F.eks. er det jo
ikke sikkert at din smag er den samme som min. Samtidig har jo også
skrevet at det hele ikke skal ind i et lille alm. std. -kabinet men ind
i en monster stor kasse jeg designer til formålet. De endelige mål kan
jeg ikke komme med før alle de installationer der skal ind har en kendt
faktor.
Utæthedder må jeg leve med sammen med 5.500.0000 andre danskere der har
en vandinstallation i deres hjem. Men jeg kan jo forebygge ved endnu
engeng at lave overkille på alt hvad der hedder rør og fittings så disse
kan tåle meget mere end det jeg vil sende igennem! Samtidig så har jeg
den fordel at jeg sidder lige over de steder hvor det kan have betydning
hvis uheldet er ude. Det er der ikke mange andre der gør:-)

Jo, det er da klart nemmere at bruge tyndere rør mm. Men da jeg ikke
står og skal bruge den plads det vil tage at trække disse ledninger
langs vægen, og tror (læs: ved ikke!) pumpen på den måde også vil få
noget af sin energi ud så kan jeg lige så godt trække nogle monsterrør
nu i den samme Ø som man normalt bruger til en panelradiator. Så slipper
jeg også for at få den støj i systemet der sansynligvis vil komme når
man begrænser flowet. De steder hvor jeg så ikke kommer uden om at
indsnævre ledningerne er lige før de skal ind i køleprofilerne til HW.
Med dette sker inde i mit hjemmebygget kabinet som skulle være rigelig
skærmet for støj. Du kan jo lige så godt nu som senere få at vide at
kabinettet bliver bygget i 25mm MDF med nogle ganske lange
ventilationskanaler mm. Overkill? Jeps, men det er nu den vej jeg ønsker
at arbejde i:-)

Det har du sikker ganske ret i. Men kan ikke rigtigt finde andre
løsninger på hvordan jeg skal få flyttet mit varme vand fra computeren
hen til en panelradiator som befinder sig fysisk ca. 8 meter væk fra min
computer. Hvis du har en fornuftig løsning på den problemstilling så er
du meget velkommen. Men i min hverdag har jeg endnu ikke set muligheden
for at transportere vand trådløst *GG*
Jeg har min computer og nye kabinet monteret et sted, og mulighed for at
montere en radiator et andet sted. Disse 2 steder kan jeg ikke sådan
lige lave om på med mindre du kan overbevise min kran om at hun skal
begynde at sove på børneværelset, at stuen skal skifte plads med
køkkenet, Wcét skal være ude på opgangen og.... So du kan se så er min
indretning som den er, min system bygget op efter dette og kan derfor
ikke ændres. Det er jo ikke fordi jeg syntes det er fedt at have 25
meter rør rendende rundt i lejligheden. Det er simpelthen fordi det er
den eneste mulighed jeg har for at montere en radiator!
Samtidig kunne jeg også meget godt tænke mig at høre hvilke forslag du
selv har til at nedkøle vand til rumtemp. uden at det må larme, og uden
at bruge en radiator?????

Jeg kender endnu ikke effekten da den HW der skal bruges i systemt først
bliver købe når alt andet er på plads. Alle ved at man ved at vente med
kronerne kan få mere effekt jo længere tid man venter. Så jeg er den der
venter til kabinettet er tagnet færdigt, skruget sammen og dæmpet efter
alle kunstens regler. Derefter bliver vandkølingen monteret i kabinettet
sammen med de systemer til køling jeg vil starte om med. Jeg regner med
at bruge en måneds tid eller 2 på at teste det af da jeg også er i gang
med at lave en lille styring til de elektriske ballofikser der kan vende
vandet om i forskellige retninger. Nogle trykprøver hvor jeg skyder
forskellige forhendringer ind i systemet kan måske også tage nogle uger
da jeg her i det første setup gerne vil have det til at være mere
tryksikkert en meget tryksikret:-)
Når alt det kører som det skal, så går jeg i krig med at finde en egnet
bundkort og en (måske 2) CPU der kan bruges til mit behov.
Hvor meget de kan lune vandet op igennem de køleblokke der findes til
dette setup på det tidspunkt kan jeg ikke andet end gætte på.
Her handler det i min termonologi lige så meget om hvor hurtigt vandet
kan køle som hvor meget varme der egentlig bliver overført fra CPU til
køleblokken. Men som sagt så er det tal jeg først kender når jeg har
indkøbt HW.
Når systemet er oppe og køre så er det jo så også meningen at det hele
skal tunes til jeg rammer loftet. Her er det endnu mindre muligt at
komme med nogle tal da der ikke er en eneste i denne verden der har et
setup magen til mit!

Det er helt i orden med mig a du ikke tror på mig. Det kan jeg på ingen
måde modbevise og er egentlig også sagen lige meget. Men den er nu
ganske rigtig med tiden. Jeg har nøje lagt alle mine ideér og tegning op
på et webhotel og kan af fildatoerne se at mit sidste skridt på min
første tegning er fra den 28/6-2003 som rent faktisk dd. minus en måned
her 1 års fødselsdag *S*
Du har også ret i at jeg ikke har været på biblioteket og låne bøger
omkring køling, da jeg ser bøger som noget der hører fortiden til hvis
man forsker inden for ny teknologi. Det er mere eller mindre umuligt at
udgive trykte værker inden for computerkøling i samme takt som
industrien udvikler systemer til at køle HW på.

Jeg har rigtig meget _meget_ svært ved at forstå hvorfor du kalder folk
jeg har e-mailet med for tågehoveder???

Det kan godt være de ikke tænker på den samme fornuftige måde som du
gør, og trods det at du mener at de er mere eller mindre bevendte og bør
spæres inde i en gummecelle så har mange dem stadig udviklet deres
computere til noget som langt overgår det du og jeg kan hamle op med
hvis vi snakker om at trække kræfter ud af en computer. Der må jeg sgu
da nok sige at jeg bliver lidt ked af dine svar. Det kan godt være du
selv mener du er ekspert og har læst rigtig mange bøger på biblioteket,
men har du nogen sinde bygget en computer der giver alle de andre
baghjul???? Svaret er nok nej, og vil sikkert også bliver ved med dette.
Men de rødder som virkelig lever for det her med at få en computer til
at køre mere en max. de lader jo uvildige teste deres systemer og tal du
sikkert også vil betvivle og kalde tågehoveder:-(

.... Her ser jeg lidt at vi to ikke rigtigt kan komme videre. Jeg ønsker
at prøve at begrænkse tryk og støj fra en pumpe. Du forsøger at skyde
alle ned der ikke har samme smag som dig selv:-(

Findes der ikke noget der er nemmere, f.eks publikationer på nettet?

Jeg prøver, men en masse mennesker prøver at blande sig i alt andet end
det jeg spør om; Hvordan dæmper jeg en....

At den kan pumpe vandet igennem mindst 25 meter vandledning uden at
bukke under:)

Jeg er absolut ikke ligeglad med andres mening, men du bruger selv
rigtig meget tid på bla:

1/ At mindske 25 meter vandledning. Jeg har tydeligt forklaret at dette
ikke er muligt.

2/ At kalde alle de mennesker der lever rundt omkring i denne verden for
tågehoveder selv om de kan trække meget mere ud af en teknink en du er i
stand til.

3/ At mene at jeg ikke har sat mig ind i tingene, og at jeg ikke har en
brik forstand på hvad jeg har gang i mht. pris mm.

4/ Er meget negativ over mere eller alle mine agumenter jeg kommer med.

Nogle ting er ikke til at lave om på.
1/ Der er altså nogle der kan få mere ud af en computer end dig.

2/ Jeg har stadig ca. 25 meter rør jeg skal have lagt før det hele
kommer op og køre efter de ønsker _jeg_ har.

Og slutligt må jeg så også lige sige at det hele staidg ikke køre på om
det er for meget eller for lidt, om jeg skyder myg med kanoner eller....
Jeg har sat et setup som jeg tester i hoved og røv inden det bliver sat
til. Og når det blivet sat skal det kører helt automatisk.
Det eneste jeg godt kunne tænke mig var om det var muligt et skruge ned
for pumpen så den ikke støjer så meget som den gør når den kører med de
indstilninger som Grundfoss nu har sat den til at køre med!!!

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Du er tilsyneladende stadig ikke kommet til fornuft.?

Overvej at bruge tiden på noget fornuftigt.  F.eks. på familien. - Eller
ihvertfald på "kranen".  Som du kalder hende.

Det du vil lave er næsten intet værd, mand.
Spild af tid og penge at lave noget så ekstremt.
Ingen der ved bare lidt om hvad du laver kan vist se ret meget fornuft i
det.

Du får da ikke mere køling ved at bruge 2 radiatorer, når 1 kan køle
nogle hundrede CPU'er alene.!!   Vel.?

Forslag:
Prøv først systemet af uden pumpen, og derefter kan du lave en
midlertidig opstilling med pumpe og slanger.
Når du så har fundet ud af at der ingen forskel er, så skrot radiatorer,
rør. osv.

Jamen, du har ikke brug for nyt stuff. Medmindre du vil køle CPU'er for
det halve Danmark har du ikke brug for mere.!

Er det ikke med luftkøling.?  Der er utrolig stor forskel på luft og vand.
Det er noget med varmefylde for materialer. Som det hedder såvidt jeg
husker.

Prøv at koge et æg i en gryde uden vand.

Vandkøling uden pumpe giver dig garanteret ingen problemer i forhold til
hvis pumpen kører.
Jeg beklager, men det viser bare at du ikke aner hvad du har med at
gøre.  :-)

Du kan have noget ret i det.  Det er godt at køle.

Men hvorfor bruge tid på det når diskene er forældede (for små og for
langsomme) _længe_ før de fejler iflg. MTBF beregninger.

Nej, jeg heller ikke.  Men knap 0,1 grad i radiatorerne er et godt gæt.!

Det tvivler jeg stærkt på.  Men OK, en eller anden skal der måske nok være.

Ja, men der er ikke mange der laver et så stort overflødigt arbejde som
du gør.!

Som jeg tidligere har foreslået: Glem alt om radiatorerne, bare nøjes
med rørene.

Og jeg har ondt af din "kran".

Du gør dig næsten fortjent til Darwinprisen.
Men det er projektet vist ikke tilstrækkeligt farligt til.!

Mvh. Jørgen

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Okey! Du har igennem denne tråd udvist nok ignorance til at jeg vil kalde
dig for tåbelig uden at blinke. Og du har stadigvæk ikke svaret på mine
simple spørgsmål...

Men kunne du så ikke bare bruge den tid fornuftigt! Det er fornuftugt nok at
vandkøle, men dit projekt er åndsvagt meget spild af tid. Istedet burde du
tænke dig om og lave noget smart køling. Det kunne sagtens være med vand,
men glem nu alt om 25m rør, radiatorer og flere UP-pumper...

 >Det det handler for mig om lige nu er at skabe et

Hvis du slet ingen pumper, rør eller radiatorer havde så var der ingen
støj...

Men selv uden ingeniør-uddannelse er det vel tilladt at tænke sig om. Ikke?

Nej, men til gengæld griner man af den mand der har købt en skammelkasse af
en bil, som han tror han kan få til at kører 400kmt, ved at monterer en
500hk lastbilmotor i...

Okey, hvor meget larmer sådan en pumpe egenligt? Har du overhovedet haft den
tændt, med vandgennemløb i, inden du undersøgte muligheden for at
"neddrosle" den?

Har du overvejet almindelig cirkulation uden pumpe? Evt med et vand resovoir
på et par liter.

Jeg kan udfra dine svar se at du ikke forstod disse simple spørgsmål, så jeg
prøver lige igen.

1: Hvor megen effekt afsætter din processor? (find datablad eller spørg i
dine OC-chatrum) Selvom du ikke har købt din processor endnu, så find den du
gerne ville køle.

2: Hvor varm må processoeren blive?  (max-temp)

3: Og hvilke temperatur benytter du til afkøling? (omgivelses-temp)

4: Forskellen mellem den varmeste og den koldeste side bliver så?

Dertil kommer nogle ekstra spørgsmål som er meget vigtige for
dimensioneringen af systemet, og som jeg vil anbefale dig at finde på
biblioteket, men oplysningerne vil også kunne findes på nettet.

5: Hvor megen effekt (J eller watt) skal der til at varme 1 liter vand op 1
grad?

Med disse oplysninger burde du være tæt på at kunne løse dit store problem:

6: Hvor meget vand skal der bruges på at holde processoren under max-temp?
Helst opgivet i liter i minuttet.

Når du kender dette tal, så antag at vandet beholder denne temperatur hen
til "radiatoren". Her køles vandet ned til omgivelses-temp. Størrelsen af
radiatoren må kunne findes ved at kigge i databladet, og finde en der fx. er
dobbelt så stor som det beregnede minimum.

Kan du skaffe disse oplysninger for dit system, og nogle data på radiatorer,
så er jeg sikker på der er nogle, incl mig selv, der vil prøve at hjælpe dig
med at dimensionerer dit system så det passer til dine behov.

Det er jo faktisk sørgeligt. Du har brugt et år på hvad? Intet. Du har vilde
planer, men selv gode planer kan ikke altid føre til noget godt.

Dette er faktisk endnu mere sørgeligt. Bøger er stadigvæk, og vil være det
mange år endnu, den primære kilde til viden. Meget omskiftlige oplysninger
kan med fordel findes på nettet, men da det er helt fundamentale fysiske
begreber du benytter til dit projekt, og da de har været skrevet ned i over
200 år, så er det sørgeligt at du ikke bruger bøger.

Vrøvl. men det må være fordi du ikke ved bedre. Køling af en computer eller
køling af hvadsom helst andet er fundamentalt ens.

Hvis det er folk der har støttet dig i dette galmands-projekt, uden at
fortælle dig at du spilder din tid, og at andre løsninger er nemmere og
bedre, så er dit nogle fjolser. Og siden du ikke speceficerer nærmere hvem
der har rådgivet dig, så er det nærliggende at kalde dem for nogle
tågehoveder!

Og det har du ganske ret i. Men hvis du sagde at du var ved at bygge en
eveghedsmaskine, så ville jeg stadigvæk med god grund kunne kalde både dig
og "rådgivere" for nogle tågehoveder. Selvom jeg ikke selv OC'er med
vandkøling, så er det jo ikke magi du bruger, men grundlæggende fysik.

Nej jeg er realist. Jeg kan se at du bruger en masse krafter på intet, og
oplyser dig om det. Jeg gør dig en stor tjeneste :-)

Ja, de køber bedre hardware. nogle presser nogle flere procent ydelse ud af
deres diskount-komputere, men det anser jeg far at være spild af tid. Køb
hellere noget ordenligt nyt hardware, og lær at brug det.

Hvis du køber en "sej" win-tel maskine til XXX kr. Og du måler ydelsen
mellem denne og en magen til maskine, der er vildt overclocked, så er
fortjenesten lille. Den faktiske forskel er ikke ret stor, og du vil aldrig
opdage det. Brugte man istedet dette års OC-arbejde fornuftigt, så kunne man
købe en bedre og større maskine.

Det er meget fornuftigt at køle, og støjbekæmpe, det har jeg selv gjort.
Bla.kølere der ikke lamer så meget. Men alt med måde. 25m rør,
panelradiatorer og 2 Grundfos-pumper er ikke fornuftigt, det er sindsygt.

MVH
Frederik

Re: Dæmpe-dims til stor strøm...

Ork jo. Men dit vand kan kun køle ned til omgivelsestemepraturen fra de
andre radiatorer.

Det eneste der kræver så meget køling er peltier. Her har du
processoreffekten + peltierelementets effekt der skal ledes væk.

Så underclocker man og får en klippestabil maskine med luftkøling alene.

Jeg kan godt følge dig i ovverdimensionering. Bygger selv alting alt for
kraftigt. Meeen, der må være grænser.

Vend det om og du har et skrivebord. Seriøst 2,25m2 kabinet ? Det kan
jeg lukke en almindelig larmende PC ind i og så isolere den så du ikke
kan høre noget, så er du også fri for tilledningerne med vand.

Og, hvis din vandpumpe sætter sig ?
Eller du får en luftlomme ?

Hvad ?
Køb en færdigsamlet PC. Min Mediontingest der står her under bordet
siger ikek særligt meget og har ikek problemer med varmen.

Den motortype der sidder i din pumpe

Den kommer mest til at svede, fordi den ikke laver noget. Har du
overvejet, hvor meget pumpen vil varme vandet op ??

Kender du køleeffekten af de 2 radiatorer ?

En almindelig mellemstor radiator kan afsætte 3-3,5 KW effekt. Det er
mere end du kan pumpe ind i computeren fra en 230 volts kontakt i
væggen.

2 pumper ???
Hvad til dog ?

Nej, du har varmen alligevel, den eneste mervarme du får er den varme
pumpen afgiver.

Med Peltier og med begrænset levetid - ja

Ja

Grundfos pumpen koster vel kun 649 (det står den til hos HN)

Du kommer til at bruge alt for meget effekt på en køling du intet får ud
af.....