Død netdel i LX4500? - Page 2

Re: Død netdel i LX4500?
Hej!

Du skal skifte lytterne på _primærsiden_ :) Der er en 47 og en 100µF...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Død netdel i LX4500?

Jeg har skiftet alt pånær hovedlytten... Havde ikke lige nogen tilsvarende
liggende. Jeg har ca. 2Vpp 100Hz rippel i dens "standby"... det kunne jo
egentlig godt tyde på høj ESR... fedter lige nogle seriekoblinger sammen!
;o)

Hilsen
Lars

Re: Død netdel i LX4500?
Hej!

Totalt overkill :) De to på primærsiden er nok i langt de fleste tilfælde. Kan
faktisk ikke mindes, at have skiftet nogen af dem på sekundærsiden pga. fejl...

Og hovedlytten kan du godt lade være - jøsses da :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Død netdel i LX4500?
Hej Kim,

Kan
fejl...

Måske, men de røg visnok ud, da jeg målte en masse switcheri på
sekundærsiden og en masse støj og næsten ingen DC over kondensatorene, hvori
evt. muligheder for kortslutninger udfra modulet til det øvrige elektronik
også blev målt.

Vil du påstå, at hovedlytten ikke er en lyt, eller at den ikke sidder på
primærsiden? ;o)

Hilsen
Lars

Re: Død netdel i LX4500?
Hej!

Nej, jeg vil påstå, at du er syg i roen for at ville skifte den :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Død netdel i LX4500?

LOL! :-)

Hilsen
Lars

Re: Død netdel i LX4500?

;-)

--
Ejvind

Re: Død netdel i LX4500?

Ved standby er der liv i uPc'en... - Der er normalt på disse kasser noget
der hedder 5V Standby, og på de 150 volt til HSP BU ca. 8 volt i standby.
Hvis der er fejl (kortsluttet) HSP BU eller "Booster" / fly-back
kondensatoren ved denne, bliver de 8 volt trukket ned, og kassen kan ikke
køre standby.
For det meste har der tidligere været løse forbindelser på Flyback'en, dem
har man rep'et, og flimmerkassen holder ca. et år, åg kommer ind med en
defekt kondensator, men OK BU...

For en sikkerheds skyld lod begge ud, og se om den kan køre stand-by.

Når den kan kørfe standby, trykker du på [AV] - [RADIO], hvorefter
signalbehandling, netdel, AV ind / ud samt lydudgange tænder, og du kan høre
radio på TV'et ( Det virker som en aktiv højttaler i et link-system ).
Hvis dette virker er netdel + diverse OK
I med BU og Flyback, hvis den så ikke kan standby er en af de to
kortsluttet, eller bare slukker igen når du tænder den, er BU'en afbrudt,
mangler strømforstærkning ( meget sjældent ), eller der er fejl et sted i
afbøjningen.
Kontroller lodninger på det lille print på afbøjningsspolen, de brænder tit
BU mm. af...

Lars / Viborg

 - Så får du ikke mere denne gang, yderligere fejlfinding kræver en manual.
Hvis du har andre B&O TV Manualer, er der altså mange af dem med samme
chassis, forskellen er sådan set om de har netdelen som et modul, eller nede
på bundprintet.

Re: Død netdel i LX4500?

Det kunne den ikke, men jeg fandt nogle fejl i PSU'en så dette nu kunne lade
sig gøre. Også med HOT+booster isat.

Trykker man [AV] - [RADIO], lyser LED'en kortvarigt grøn, hvorefter den
skifter til rød igen. Herefter kan man ikke længere "betjene" fjernsynet
vha. fjernbetjeningen og er tvunget til, at hive stikket eller trykke på (.)
under kontrastskærmen.
Jeg har forsøgt, at starte op i service-mode (ret satset), men så kommer der
kun en masse knageri og hvinen fra strømforsyningen (stadig med
standby-LED'en tændt)

Jeg tror, at jeg står overfor en power failure... så jeg må kigge efter den
skyldige! :-)

Hilsen
Lars

Re: Død netdel i LX4500?
Hej!

Har du målt over sekundærlytterne for at finde eventuelle kortslutninger?

Og du er 100% sikker på BUen + boosterkondensator (og deres lodninger) er iorden?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Død netdel i LX4500?

JA, mere end 10 gange! :-)

Ja, måske ikke en milliard gange! :-)
Jeg har også haft dem taget helt af og afprøve Lars' forslag.

Isat måler jeg omtrændt kohm-området mellem dens kollektor og chassis... så
ingen kortslutninger... ingen fejl!
Det virker lidt som om, at når man finder een fejl, så dukker der tre nye
op.
Dét fjernsyn vil helst dø... og jeg tror snart, at det skal have fred...
snøft! :-|

Hilsen
Lars

Re: Død netdel i LX4500?
Hej!

Er 220µF-lytten ved BUen ok?

Og så er der jo lodningerne på stikket til horisontalspolen - både på
hovedprintet og på det lille print nederst på billedrøret.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Død netdel i LX4500?

 - Hvor henne i verden befinder man sig???
Man er jo efterhånden nysgerrig...

Lars / Viborg

 - Hvis ikke det kan køre i AV RADIO så ligger fejlen ikke i højspænding
eller afbøjning, men i netdel eller signalbehandling.
Prøv med lydudgangene, de har tit løse forbindelser, pil dem evt. ud...
( Sidder på alu-pladen på "forsiden" af bundprintet... )

Lars / Viborg

Re: Død netdel i LX4500?

Odense...

Ja... Problemet med apparatet er, at fejlen flytter rundt i apparatet.
Ligenu, der har jeg standby (med HOT og booster isat), men PSU'en bliver
gradvist mere og mere belastet (begynder gradvist at hvisle mere og mere) og
IRF'en, der sidder på PSU'en bliver steghed (ikke dén til degauss).
Jeg har nogle IRF'er eet eller andet sted (hvor?!) :-)
Men jeg prøvede, at isætte en BTS112, som knalder øjeblikkeligt af når
stikket sættes i.
Ved afmontage af FET, der kan jeg måle 13V over VGS (målt med VTVM), denne
dykker kortvarigt, hvis man forsøger, at tænde apparatet. Drain måler
+199V... og Source +9.5V begge i forhold til chassis.

Med FET'en udtaget, der kan apparatet godt køre [AV]+[RADIO], dvs. gaten
går- og forbliver lav og den grønne lampe tænder (og forbliver tændt) og
apparatet kan sættes tilbage til standby vha. fjernbetjeningen.
Jeg prøvede lige at sætte sætte en 39 ohm over D og S (stadig uden FET,
strømforsyningen hyler og jeg måler spændingen over denne): 42V!!
Det svarer jo til en strøm på ca. 1A, som må trækkes ud af de +199V... det
er jo temmelig meget?

(jeg ser spænd på, hvad symptomerne er i aften! :-))

Det må jeg hellere prøve... Det /er/ et udfordrende apparat. Nok det værste
eksemplar, som jeg har haft på "bænken".

Hilsen
Lars

Re: Død netdel i LX4500? OPFØLGER!!!!
Damn! - Jeg fandt fejlen... eller skulle jeg hellere sige: Fejlene!?

Højspændingsdel:
Driver-FET defekt, skiftede den sammen med konstantstrømsgeneratoren og
zenerdioden.

Netdel:
Uha!
Den varme IRF skyldtes en afbrudt modstand til modkoblingen. Når fjernsynet
gik på standby, så blev 200V spændingen clampet ned til 8V, men modkoblingen
kendte ikke noget til dette, så den gjorde alt for, at forsøge at holde de
200V oppe, hvilket blev en ret svedig affære.

Da der så kom liv i kassen, så var billedet perfekt, men lyden var meget
svag og forvrængede i stil med et forkert arbejdspunkt i en transistor.
NICAM-modulet kom af, men dét gjorde ingen forskel. Jeg kunne finde en
positiv forsyning, men ikke nogen negativ. Vejen gik forbi en zenerdiode,
der var kortsluttet til den negative forsyning. VUPTI: Liv i kassen!

Nu vil jeg lige tage et par timer om, at få stoppet mine intermistiske
fuglereder ind i printhullerne, så skifter jeg lige lytterne i vertikaldelen
og så kommer låget på!

Med disse underlige fejl, der må apparatet være ret sårbart. Det lykkedes
mig også, at få en sur/gammel ladelyt til at eksplodere i apparatet...
synlige alderstegn! :-)

Hilsen
Lars

Site Timeline