"CAT5" eller "CAT6"

Bror min skal kable opp huset sitt, og han spør, CAT5 eller CAT6. Hva er
hovedforskjellene, elektrisk og mekanisk?

HM

Re: "CAT5" eller "CAT6"

Forskellen i praksis er at cat5 kan klare 100 mbps forbindelser* og CAT6
kan klare 1 gbps forbindelser over længere afstande.

Selve materialeprisen ved at kable huset op er så lille, at der ikke er
nogen grund til at spare, så smæk noget CAT6 kabel op over det hele, det
er mere "fremtidssikkert" og langt billiger at gøre nu end at skulle
lave lortet om, efter nogle år.

*) Cat5E kan også klare 1gbps men kun ved kortere afstande

Re: "CAT5" eller "CAT6"

Cat6 skulle også kunne trække 10Gbit når du nu engang
får den standart på plads ordenligt.

men lad da din bror trække cat6, så skulle det gerne holde
de år det er nødvendigt.

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: "CAT5" eller "CAT6"
Esben von Buchwald skreiv:

Korte avstander = ?

Lengste kabelstrekk kan bli 25m

HM

Re: "CAT5" eller "CAT6"

Ved at vE6%lge et CAT5 kabel, sE5% er han jo allerede et skridt bagud.....
en CAT5 kabel kan jo kF8%re 1MB og
det er jo rigeligt , jeg husker ikke CAT6 hastigheden.
Men skal han til at lave det fra en start kan han jo lige sE5% godt
vE6%lge CAT6 for at vE6%re med pE5% fronten, og fE5% E5%r er der jo CAT7 os=
v. og
sE5% er det jo ikke en fordel at vE6%re gE5%et et skridt tilbage til en CAT=
5
nE5%r alt kommer til at kF8%re med mere og mere hastighed.
Det der er forskel i kablerne er at der ligger en plastik midterleder
i CAT6 som skiller de 4 par fra hinnanden.
20%
Mvh MPC

Re: "CAT5" eller "CAT6"

Det har jeg aldrig set i hverken cat5, 5e, 6 eller 7.
Forskellen er tilgengæld hvor god og hvor "mange" skærme der er. Der er svjh
også forskel på parsnoningen i de forskellige kabler, men det kan helt
sikkert findes meget nemt på google eller wiki.

Re: "CAT5" eller "CAT6"

Der er sikkert også andre forskelle, det glemte jeg lige at tilføje :)
Et praktisk eksempel fra mit arbejde:
Der skulle trækkes ca. 8 par "netværkskabler" fra apteringen til et
'boligmodul' på et kabellægger-skib. Det eneste netværkskabel der kunne
godkendes til udendørs brug var et Cat. 7, men der var dog kun brug for 5e.
Forskelle er der masser af, jeg har lige tjekket på Wiki :)

Re: "CAT5" eller "CAT6"

Det med hastigheden vil jeg ikke sige med sikkerhed da jeg ikke lige
husker dem helt,
men alle de mange kilometer CAT6 kabel jeg har trukket her har der
bl.andet vE6%ret den her midterleder
i plastik, faktisk et kryds, som holder de 4 par fra hinnanden,
selvfF8%lgelig er der flere ting med snoning
dE6%mpning og hvad de ellers finder pE5%, men der er jo ogsE5% mange
fabrikanter af kabler, sE5% derfor kan
man jo ikke sige at alle kabel typer er helt ens at se til.
Men det er helt rigtig, hvis det bare er 10 stik rundt i et hus, sE5% er
der sE5% lidt at spare pE5% CAT5 og CAT6,
at man skal slet ikke begynde at tE6%nke i CAT5 kabler.
                                                                   Mvh
Mpc

Re: "CAT5" eller "CAT6"

Det plastik kryds kan også findes i nogle CAT 5e kabler. Jeg tror ikke
det er noget der nødvendigvis er afgrænset til en bestemt kategori.

Ulempen ved at trække Cat 5e, 6 osv. er de er mere ømtålelige over for
hårdhændet behandling når de bliver trukket ... i hvert fald hvis du
efterfølgende vil teste dem og certificere de trukne forbindelser. Jo
håjere kategori jo mere sårbart.

- Lars

Re: "CAT5" eller "CAT6"
MPC skreiv:

Kabelkostnaden er den mindre delen. Eventuellt skifte av kontakter og
oppbygging av patchefelt er nok den største kostnaden. Desuten, der
ligger 16mm / 20mm rør "over alt", og eksisterende rør slal dekke både
radio, TV, telefon, PLC, alarmanlegg &c.

Han har fått in bredbån, fiber. Selskapet leverer kabel-TV og internett
og IP. "Boksen" inn har 4 "eternett" tilkoplinger, og derforeskrives
CAT5 kabling (uten at /det/ er noe must.)

Så langt trekker jeg sluttningen: Vi velger best mulig kabel med en
akseptabel diameter. CAT5 er bra nok. Bredbåmdsleverandøren har trass
alt en viss tidshorisont med anleggene sine. Desuten er vi begge
pensjonister ;-}

Takk for svarene.

HM

Site Timeline