Capaciteter ved uC's krystal

Hey

Er der ikke en der lige kan knalde en beærkning af om hvor det nu er man har
de 2 caps ved krystallet på en uC... har desværre glemt det )):

Kasper

Re: Capaciteter ved uC's krystal

har
Fordi producenten siger at de skal være der ???
De indgår vel som komponenter i oscillatoren
/Morten

Re: Capaciteter ved uC's krystal

øhmm tak.. hehe

kiggede bare ikke det rigtige sted i mine bøger, men i databladet står der
XTAL1 og og XTAL2 er ind og ud af en inventeret forstærker...  så der er jo
ok nok...

Men hvordan laver man så en oscilator med medkobling og ikke medkobling ??

Kasper

Re: Capaciteter ved uC's krystal
Fordi der er 180° fasedrejning igennem x-tallet ved resonans, man det kræver
at det ser ud i den rigtige impedans, derfor de 2 kondensatorer - den vil
typisk svinge hvis de mangler men ikke nødvendigvis på den helt rigtige
frekvens. Størelsen af kondensatorerne afhænger af designet af kredsen og
x-tallets karakteristik.

/carsten

Re: Capaciteter ved uC's krystal
Gå ind på Google og læs de grundliggende fakta vedrørende Pierce
Oscillatoren
så vil du vide hvorfor :D

Det er Pierce oscillatoren der sidder i omkring 90% af alle uP det er sjovt
nok også en af de mest støjende af oscillatorere.

Mit bud på hvorfor det er Pierce der blev valgt er at man kan lave den via
et par Invertere som er nemme at lave inden i en IC.
frem for en clapp/colpitts eller Hartly hvor der kræves spoler og møg :D

M.v.h
Lasse Madsen

Site Timeline