Capacitans i et kabel.

Jeg er ved at sætte en DS1621 til en Atmel Avr.

Så skulle jeg jo lige checke vhor lange kabler/ledninger jeg max kan bruge.

***********************
 I2C Bus {Inter-IC [I2C] Bus specification allows 3 different speeds of
100kbps, 400kbps, and 3.4Mbps which run over a cable with a maximum
capacitance of 400pF [which sets the maximum bus length]}
***********************

Hvordan finder jeg ud af hvor mange meter det svarer til ??

Mvh
Anders

Re: Capacitans i et kabel.

Det kommer meget an på kablet, men en tommel-regel er ca 100pf/m

Bo //

Re: Capacitans i et kabel.

Tak for svaret.

Kan man gøre noget for at "nedsætte" capasitansen eller skal der nogen I2C
forstærkere på ??

Mvh
Anders

Re: Capacitans i et kabel.

Du kan ikke nedsætte kapaciteten, men du kan godt finde et kabel med lavere
kapacitet. f.eks har almindelige telefonkabler ca. 50pf. pr. m.

Ove

Re: Capacitans i et kabel.

Tak,

Så har jeg jo en teoretisk max kabellængde på 8 meter.
Jeg kigger lige hvad de I2c forstærkere kan klare/hvad de koster.

Mvh
Anders

Re: Capacitans i et kabel.

Er det mon nødvendigt? Så vidt jeg husker er reglen for serieforbunde
kondensatorer:

1/C(T) = 1/C(1) + 1/C(2) + ...

Altså hvis kapaciteten for 1 meter er 100pF vil kapaciteten for 2 meter
nødvendigvis blive:

1/C = 1/100 + 1/100

så den samlede kapacitet for 2m kabel er så kun 50pF

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Capacitans i et kabel.

Det er en fuser. Længere kabler giver større kapaciteter. Kapaciteterne
bliver ikke serieforbundet.
Hvis du bruger dit eget argument, skulle et kort kabel, på f.x. 1cm have en
extrem høj kapacitet, og dermed være sværere at drive end et meget langt.

Bo //

Re: Capacitans i et kabel.

For serieforbundne kondensatorer, er din formel korrekt.

Men et kabel består altså ikke af serieforbundne kondensatorer.

Den kapacitet man ser opstår som den løbende kapacitet mellem de to
ledere (evt leder + skærm) ganget med længden.

Begynder du at lave 'lange' kabler i forhold til stig/faldtiden på
driver signalet, skal man over og regne på transmissionslinier.  Det
bør dog ikke være aktuelt her.

Kai

Re: Capacitans i et kabel.

Dvs det er ikke på den enkelte leder der opstår kapacitet, men snarere
som følge af crosstalk?

Men fungerer en kapacitet mellem to ledere ikke som en stopklods i DC? I
så fald skulle man ikke mene det gav noget problem. Eller er det også
kun mht. kondensatorer og ikke kapacitet i kabling?

Øh, driversignalet? Er det det samme som clock?

Hvis kapacitansen giver problemer fordi der er en clock kan jeg bedre
forstå det, idet svjv. er en clock vel nærmest AC formet? Eller i hvert
fald en firkant/sinusbølge...

Skal AC være med negativ halvbølge? Eller betegnes det da som pulserende
jævnstrøm?

Transmisionslinier? Dem har jeg ikke hørt om...

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Capacitans i et kabel.

Det er nærmere omvendt: krydstale opstår på grund af den gensidige
kapacitet (og selvinduktion) mellem to ledere.

Ved DC falder al capacitet bort og bliver til en afbrydelse. Og du
ønsker en komplet afbrydelse mellem din signalleder og nul, ikke?

Clock eller data, det er ligegyldigt.  Så snart du har et signal der
skifter, skal det udbredes på en eller anden måde.

Jammen så vil jeg anbefale dig at ignorere det og koncentrere dig om
kapaciteten i kablet. Det vil gå for vidt at forklare alt fra Adam og
Eva om transmissionsledninger her i gruppen.

Kai

Re: Capacitans i et kabel.

Ja? Hvad skulle kapacitet så have noget at sige imellem signal og nul
når vi snakker DC og signaler?

Hmm øv, jeg havde ellers lige håbet på lidt godnatlæsning :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Capacitans i et kabel.

Den kapacitive last som driveren kigger ud i, svarer til en kapacitet
til nul.

Så kan du kigge efter denne bog:
http://groups-beta.google.com/group/dk.teknik.elektronik/browse_frm/thread/3b025da4244f2702/db5b25865b58f398

Jeg går ud fra at Polyteknisk Boghandel på DTU har den.

Kai

Re: Capacitans i et kabel.

Start med Maxwell's ligninger, de slår til, når Ohm's lov ikke holder
længere. Så tales vi ved i morgen mellem kl 7 og 8 :-)))

Hint: Undgå at læse eller løse de ligninger. De er ikke behagelige. Jeg kan
ikke længere løse dem, men kender konsekvenserne af at overtræde dem.

Bo //

Re: Capacitans i et kabel.

Spændende... Det kunne være jeg skulle melde mig til et par kurser på
DTU :)

Bare rolig, de er langt over mit niveau atm. Men kunne være fedt at
jonglere lidt med dem når jeg har lært lidt mere ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Site Timeline