Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

Er der nogen her der, mod betaling, vil bestykke et lille print for mig, I
kan se hele dokumentationen her :

http://gallery.schmidt-edition.dk/albums/userpics/10001/PWM1-1-071118_DOC.pdf

Jeg har fået fræst et print, men har ikke selv adgang til, eller færdigheder
med SMD komponenter

og tak til Bjarne Larsson for det store arbejde med dokumentationen

mvh Steffen

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

Smart at fortælle hvor man bor.....

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

Hej Klaus
Da printet fylder 2x2cm gik jeg ud fra at post DK kunne klare en eventuel
afstand, men jeg bor i 6400 Sønderborg.

mvh Steffen

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

Dokumentationen siger ikke noget om SMD-delen.
Hvis du er i nærheden af DTU kan du jo kigge forbi.

/Bo (348/009)

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

Hej Bo

På side 3 er der en stykliste hvor der står beskrevet at det er 1206
størrelse modstande og kondensatore der skal bruges på loddesiden af
printet, på side 5 er vist placeringen af SMD på loddesiden.

Jeg bor i Sønderborg, så jeg kigger desværre ikke lige forbi.. Men posten
kan flytte print incl svarkuvert og betaling fra Sønderborg til Lyngby..

mvh Steffen

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

news:477de838$0$2110> Jeg bor i Sønderborg, så jeg kigger desværre ikke lige
forbi.. Men posten

Hvis du selv vil montere 1206'erne, så kast en postadresse efter mig.
Så skal jeg sende dig dimserne U.B. i næste uge.
De er ikke svære at montere, kræver blot godt arbejdslys og en pincet.

/Bo.

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

"nogen" har glemt at overspændingsbeskytte Q2. Forslag: Bryd forbindelsen
mellem U1b, og Q2, og sæt en modstand mellem U1b ben 7, og gate på Q2,
(560R), og en zenerdiode på ca 24 volt, med katode på +L, og anode på gate
på Q2.

Så vil evt. spikes på forsyningen "deles" mellem pære og Q2

I øvrigt synes tomgangsforbrug på 0,3 watt noget højt :-/

Orla Pedersen
Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?
En 24V/1.3W zenerdioder, der monteres på bagsiden af PCB mellem +L og
GND, vil give en tilstrækkelig beskyttelse.

Tomgangsforbrug:
R10 har en forkert værdi. Værdien skal være 510 - 750E
Dette vil bringe tomgangsforbruget ned i området 5 - 7.5 mA ~ 60 - 90 mW

Mvh
Bjarne L

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

Mjaeh, jeg foretrækker at lade dén komponent med størst effektformåen klare
opgaven. Men enklere at eftermontere din løsning selvfølgelig. Modstanden i
gate-forsyningen burde nu under alle omstændigheder have været monteret.
:-/

Orla Pedersen
Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

Hej Orla.

Beskyttelse.
Her er vi ikke helt enige. Ved surge- og og specielt
transient-beskyttelse er det afgørende, at det beskyttende element er
i stand til at reagere hurtigere end det det beskyttede kredsløb. Med
udgangspunkt i EN61000-xx, kan effekten normalt håndteres af relativt
små komponenter, da påvirkningen er kortvarig.
Reelt set skulle komponenten i det aktuelle kredsløb derfor være en
Tranzorb, Transil el.lign, men i praksis vil en standard-zener kunne
klare opgaven.

Hvorfor en modstand i gaten?
OPA kan klare en kontinuerlig kortslutning. Under normal drift vil OPA's
udgang se ind i en impedans på ca 200 Mohm. Ved pulsdrift skal OPA
håndtere Qg (25nC), hvilket har ringe betydning ved den anvendte
frekvens. En transient på drain, der overføres til gate via Qgd (11nC),
er en så lille ladning, at denne er uden betydning.

Ved betydelig højere switch-frekvenser vil en lille seriemodstand evt.
være nødvendig, for at modvirke strømspidser p.g.a. Qgd.

Mvh.
Bjarne

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

Tjae, min erfaring kommer så eksempelvis fra et tændingsanlæg, med
tændspoleprimær drevet af en FET. Med "åbent" kredsløb á uden/defekt
tændrør monteret, så har Du værst tænkelige scenarie :-/ Det kan hverken
tranzorb, eller zener overleve i blot få sekunder, men zener/FET løsningen
lever i timevis, blot med nogen varmeafgivelse. FET's er hurtige nok til at
beskytte sig selv.

Have styr på switchtiden, så underlige selvsvingssituationer ikke opstår.

Men det er dårligt design at udnytte den feature.

Orla Pedersen
Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

En fornuftig FET er avalanche rated, og kan tage ret store energier, når
man bryder en selvinduktion med den. Hvis gate driverkredsen er
fornuftigt valgt og opbygget er det ikke nøvdendigt med særskilt
beskyttelse.

"Underlige selvsvings..." opstår på grund af forkert printdesign,
forkert driver og mangelfuld afkobling af gatedriveren.

Generelt er det dårligt design at øge switchtiden, da man derved
afsætter mere effekt i transistoren. Jeg taler af erfaring med design af
switch kredsløb i kW klassen. Den rigtige løsning er at drive FET'ens
gate hurtigt med et kredsløb med meget lav induktans.

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?
Hej I to

Tak for jeres konstruktive indput, jeg uddrager at en 24v zener mellem L og
GND vil give en rimelig beskyttelse mod transienter, samt en ændring af R10
til noget i retning af 5-700 ohm vil være nogle vigtige tilretninger. Tak
for det.

Steffen

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

-læs lige dataladet. Mange MOSFET'er i den familit kan ikke lige mere
end 15 eller 20V, og så der der jo ingen grund til at sætte beskyttelsen
ind ved 24-28V

Bo //

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

Hej Bo
Så har jeg lige læst databladet (igen). Max ratings for IRFZ24 er:

V(br)DSS: 60V

VGS:       +/- 20V

ID:       12A

IDM:      68A

Som det fremgår, er der et stykke vej fra 24 til 60V (VDS). VGS er
beskyttet via zenerdioden på 8V2.

En anden ting, der fremgår af databladet, er single pulse avalance
energy (EAS) = 100 mJ. Med det i mente samt tilføjelsen af en 24V
zenerdiode, skulle kredsløbet nu være sikret mere end effektivt.

Mvh. :-)
Bjarne

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

-så ved jeg ikke om jeg har opfattet det rigtigt? -det virkede som om
beskyttelsen var af gaten. Denne må ikke kommer undenfor +/-20V, og
derfor undrede jeg mig over valget af en 24V zener.

Bo //

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

- Zenerdioden bruges til beskyttelse af VDS. VGS er internt begrænset
til 8.2V.

Bjarne

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

VDS er for mig at se ikke noget problem, idet body dioden blot går i
avalanche, og en lavspændingstransistor med lav RDSon har et stort areal
og kan optage mere energi end en extern zenerdiode.

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?

//
Hej Bo.
Vi er enige - 100 mJ non repetitiv skulle være nok til at modstå
induktansen af en selv meget kreativ ledningsføring. Men - ifølge denne
tråd er en beskyttelse i.h.t. EN6100 åbenbart ikke nok. Da min erfaring
med beskyttelse af automotive kredsløb ikke er særlig stor og for at gå
"med livrem og seler" (evt. længerevarende transienter, udskiftning af
pærer etc) er løsningen med en ekstra zenerdiode valgt, da den er
rimelig nem at implementere.

Bjarne
//

Re: Bestykning af enkelt print med lidt 1206 SMD ?
Hvis jeg selv skulle fremskaffe alle dele hvor skulle jeg så handle for at
kunne få alt samme sted ?

Vejle RC har så vidt jeg kan se ingen 1206 modstande, og elsupply ingen smd
kondensatore, er der andre steder hvor jeg kan lede, købe som privat, og
ikke skulle bestille 100 stk af hver SMD type ?

mvh

Steffen

Site Timeline