Beregning af AC-forstærkertrin

Sidder med en opgave omkring en AC-forstærker, jeg er nået et stykke. Men
går i stå ved udtrykket...
Der påtrykkes en sinus spænding så FORSTÆRKERTRINET BLIVER FULDT UDSTYRET..
hvad menes der med fuldt udstyret... Når jeg har tydet det, skal jeg beregne
Uce max, Ic max og Ic min..

Re: Beregning af AC-forstærkertrin
Som jeg læser det er det den maksimale sinus spænding på udgangen inden den
klipper. klipper den er den overstyret.

Men hvad skal du finde ?

UDSTYRET..
beregne

Re: Beregning af AC-forstærkertrin
Nu er jeg jo ikke en haj til det her..

Jeg har en mit diagram for udgangskarakteristikken indtegnet DC- og AC
arbejdslinien... Hvordan finder jeg så den maksimale sinus amplitude uden at
signalet bliver forvrænget (klippet)..

Jeg vil tro at det er det jeg skal svare på!

Re: Beregning af AC-forstærkertrin
Nu er jeg jo ikke en haj til det her..

Jeg har i mit diagram for udgangskarakteristikken indtegnet DC- og AC
[...]

Hej!
Ka du ikke lige beskrive dit trin lidt nærmere??
Benytter du en emittermodstand?
Fuld udstyring betyder, at i et trin uden emittermodstand(sjældent) kan
signalet på kollektoren svinge imellem forsyningsspændingen og stel. Hvis
man vælger at se bort fra mætningstabet over CE-strækningen(Ucesat).
Men flere detaljer please...

Mvh
Torben

Re: Beregning af AC-forstærkertrin
Kredsen kan ses på følgende link..
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id10%920&m=full

Ica er 13 mA og Uce skal være min 4V, er sat til 5V fordi at det er nemmere
at aflæse i diagrammet.

Re: Beregning af AC-forstærkertrin

nemmere
Hej igen!
Tjaee..., på dine karakteristikfelter får jeg, at din Uce max er = Ucc altså
24V. Din Icmax er Ucc/(Rc+Re)18%,75mA. Det er også den DC-arbjedslinie du
har indlagt.

Men jeg er lidt i tvivl om, hvad det er du skal finde.... Jeg aflæser dit
DC-arbejdspunkt til at ligge i Ic13%mA som du skriver. Det giver en Uce
iflg. din tegning = 6V og ikke 5V som du skriver.....

Skal trinnet udstyres symmetrisk? Det kører ikke i "half-supply", idet der
er 14,3V og Rc og 6 V som Uce. Det giver egentlig en Uopp på max. 12V hvis
det skal være symmetrisk og hvis der ses bort fra Uknæ for transistoren.

Skal det være helt præcist skal du overveje at lave en AC-arbejdslinie hvor
Rload også indgår, men så bliver det meget mere kompliceret.

Hvilket niveau skal opgaven løses på?

Mvh,
Torben W.

Re: Beregning af AC-forstærkertrin
Jeg vil mene at det er på mere eller mindre begynder niveau.. Vi skal have
forståelse for hvad der sker..

Her er opgaveteksten
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id10%956&m=full

Synes generelt at det her elektronik er noget svært noget, sammenlignet med
elteknik. Vi bruger Analog- og digitalteknik af Kurt Bodi og den forklarer
efter min mening ikke tingene særlig godt.. Så hvis du har et hint til
hvordan man bedre forstår tingene, så er jeg åben for forslag..

Re: Beregning af AC-forstærkertrin

med

Hej igen Peter!
Har været lidt "ophængt" og har ikke rigtig haft tid til at studere teksten
før nu.
Skal du løse hele opgaven?
Siger begreberne "DC-arbejdslinie" og "AC-arbejdslinie" dig noget?
Hvis du skal løse hele opgavesættet mangler du bl.a.
DC-strømforstærkningsfaktoren-hFE(nogle steder kaldet Beta) for
transistoren.

Ang. litteratur......, så er den gamle "Analogteknik" af Hüche og Probst
ikke så dårlig. Den blev i sin tid udgivet på Teknisk Forlag.

Mvh og på genskriv

Torben

Site Timeline