Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ? - Page 2

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Har du brug for at dive dem fuldt on ?

I de fleste applikationer, hvor jeg har brugt LED's er det kun
nødvendigt at drive dem med maksimalt 10mA

Hvor stort et lysudsving vil du have ved fuld drøn på bilen og et lidt
fladt batteri ?

Rgne begge eksempler igennem med en fast modstand og kredsløbene til hhv
11,5 og 14 volt. Hvilket kredsløb giver mindst variation i strømmen?

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Til Brian vil jeg sige:
Prøv da at sætte det sammen. Det er jo ikke raketvidenskab.
Det værste der kan ske er at der smutter nogle dioder.

--
MVH.
Finni

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?
Forsyn dem fra en konstantstrømsgenerator, det er det eneste rigtige.
mvh Erik

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?
Hej alle

Tusind tak for de mange forslag og inputs :-)

Jeg har netop bestilt nogle Maxim driver-ic'r som kan sættes til konstant
strøm da det ser ud til at det er den eneste rigtige løsning.
På den måde undgår jeg at afsætte en masse effekt i formodstande hvis jeg
kører med en modstand til hver diode, og jeg undgår også at strømmen ændrer
sig for meget i forhold til spændingen hvis jeg valgte at køre med 3 dioder
per formodstand.

Løsningen med 4 dioder i serie uden formodstand tør jeg slet ikke forsøge
mig med da dioderne er temmelig besværlige at skifte når først de er
monteret.

Endnu en gang tak for hjælp og inputs.

Brian :ø)

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

God løsning. Maxim er dog ikke de eneste, der laver den slags, og der
kommer flere og flere, efterhånden som vi bruger LED'er til belysning.
Om få år tror jeg det er indbygget i LED'erne, så der bare skal et par
"support-komponenter" rundt om dem. Tænk bare på hvordan RS-232 kredse
har udvilket sig. Nu om dage er der INGEN, der ville bygge en +/-12V
forsyning, når et par kondensatorer til 5øre/stk kan klare det.

Bo //

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske n oget ic til styring ?
Bo Bjerre formulerede søndag:

2 modstande og 2 transistorer er nok til en strømgenerator.

Birger

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Ja, hvis ikke du vil have en høj virkningsgrad er det fint. Men hvis du
nærmer dig LED'er der kan gå til 1-2 Amp er det en fordel at bruge en
switcher til at styre dem med. Og det oprindelig spm fortalte ikke om
det var dioder til 10mA eller de mere voksne modeller.

Bo //

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske n oget ic til styring ?

http://bbsorensen.dk/i_test/img_02.jpg

Det oprindelige spørgsmål, fortæller at dioderne max kan tåle 100mA, så
det er vel rimeligt at antage at der ikke er tale om 1-2A modeller.

Ovenstående kan gøre det - og sagtens godt nok til nogle lysdioder.
Strømmen i dioderne er 0,7V/R2, så længe der er forsyning nok.
Collector på Q1, kan gå så lavt som 1,1V - beregn selv antallet af
dioder der kan trækkes.
Med 3,4V typ, ville jeg sætte 3, hvis de skal køres på 100mA.
Eneste kritiske punkt er at Q1 skal kunne tåle afsat effekt.

Alting kan altid gøres bedre. Og man _kan_ godt skyde gråspurve med
kanoner.
Sommetider kan man goså finde noget bedre at bruge pengene til.

Birger

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Hvor ser du det? Jeg læser at ved 100 mA gælder de angivne værdier af
spænding m. v., men jeg synes ikke jeg kan se max. strøm.

Data på lysdioderne er.:
       Item  Condtitions Min. Typ. Max.. Unit
       Forward Voltage VF If10%0mA 3.00 3.40 3.80 V
       Reverse Current IR VR=5V / / 10 uA
       Dominant Wavelength / IF10%0mA / / / nm
       Luminous Intensity IV IF10%0mA / 280,000 / mcd
       50% Power Angle  / IF10%0mA / 40°  / degree

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Man plejer at angive data ved max udstyring - og sådan har jeg opfattet
det.

Birger

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Eller noget bedre at bruge tiden til. Denne lille ting fra NS koster ca
6kr med omgivende komponenter, og løser opgaven fint. Virkningsgraden er
så høj, at der ikke er varme og lignende at tænke over. Og oven i det er
det muligt at skrue ned for lyset :-)

http://www.national.com/pf/LM/LM3407.html

Bo //

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske n oget ic til styring ?
Bo Bjerre har bragt dette til verden:

:o)
Ved ikke hvor du har de 6Kr. fra.
Der står 0,9$ - det er 4,71 - pr. 1000 i SMD hus.
Og dertil skal du så lægge 2 modstande, 3 kondensatorer, 1 zener og 1
spole.
Og det tager helt sikkert længere tid at sætte sammen, end 2
transistorer og 2 modstande.

Jeg har givet mit besyv.

Birger

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Ja, og så ender vi omkring 6kr...
modstande: 1.3øre/stk, zener 20øre, kondensatorer ca 80øre og resten til
spolen. OK: Så 6.25kr.

Ja, det er helt sikker opfundet for at være mere besværligt og dyrt. Den
fungerer over et bredere forsyningsområde og er meget uafhængig af
temperaturen.

Du bygger DIN løsning, og bygger min. Og så lever vi videre.

Bo//

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Hvis jeg nu vil bygge din, hvor køber jeg så den LM3407 til en fornuftig
pris, uden at skulle købe 1000 stk.?

Mvh Hauge

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Prøv at bestille den som sample hos NS.

Bo //

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Det var nu 20-30 stykker jeg havde i tankerne.

Mvh Hauge

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

Vil godt se dig lave en konstantstrømsgenerator med to transistorer og
to modstande alene. Jeg plejer at bruger to dioder, en trnsistor og en
modstand. Eller er det mig der ikke husker særlig godt?

mvh Erik

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske n oget ic til styring ?
ER formulerede søndag:

http://bbsorensen.dk/i_test/img_02.jpg

Birger

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske noget ic til styring ?

bøjer mig i støvet, alzheimer ligth, ja selvfølgelig.
Den kendte jeg jo godt.

tak for opfriskningen birger

mvh Erik

Re: Beregne formodstande til LED, eller måske n oget ic til styring ?
ER forklarede:

Kender det godt.
Jeg fløjter stadig efter pigerne - men jeg er ikke længere sikker på
hvorfor :-Z

Velbekomme!

Birger

Site Timeline