Belysning med LED

Er der nogen der har erfaring med at ruge LEDs til oplysning?

Mvh
Stampe

Re: Belysning med LED

Ja, det er der sikkert.

(som man spørger får man svar)

Re: Belysning med LED

https://netfiles.uiuc.edu/bkpeters/www/LEDBed/index.html

Hans side er dog nede lige nu da den er blevet /.'et

Men han har lavet soveværelses belysning via LED'er

Søren Reinke
Re: Belysning med LED

Takker kikker på det
Mvh
Allan

Re: Belysning med LED

HVAD er den?

/steen

Re: Belysning med LED

[...]

Den er på http://slashdot.org (slashdot = /.). Dvs. der har været
genereret så meget traffik, at siden er midlertidigt lukket.

Kig evt. på denne url:http://en.wikipedia.org/wiki/Slashdot_effect ...

--
Henirk

Re: Belysning med LED

Jeg forstår ikke hvorfor den side skal være en https:/

Nå, men forstår jeg metoden rigtigt når jeg tror at han har monteret
rød, grøn og blå LEDs ved siden af hinanden og så justerer på strømmen
til hver farve og derved kan skabe alle farver belysning?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Belysning med LED

Gute frage.

Det er korrekt

Søren Reinke
Re: Belysning med LED
Hej NG

Gad vide hvilke LEDs han har brugt, ham der har sat dem op i sit
soveværelse. Jeg er nok klar over at det er en 5mm LED, men hvilket fabrikat
og varenummer?
Nogen der kunne have en ide om hvilke LED'er der kan anvendes til formålet?

Mvh
Wind

Re: Belysning med LED

Jeg har blå LEDs i loftet i min bil (VW Transporter).
Det giver et afdæmpet lys som man kan orientere sig ved, uden at blive
blændet, men man kan ikke læse ved det.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Belysning med LED
Hej Leonard,

FYI: Blåt lys ødelægger dit mørkesyn, rødt gør ikke.

--
Venlig hilsen,
Søren

Passer ikke, blåt lys fungere også fint som mørkelys, spørg
bare ubådsfolkene. Forøvrigt er der et problem med lys i en
enkelt farve at vi mister afstandsbedømmelsen.

Mvh Max

Re: Belysning med LED

Natbelysning til skibsbrug er da rødt netop af hensyn til udkiggens
nattesyn. At det så gør de svært at se farverne på et søkort er en anden sag
;-)

--
/carsten

Re: Belysning med LED
Hej Max,

Jeg tror nu at de der forsker i den slags er bedre rustet til at svare på
det end "dåsematroser" der reelt set ikke har behov for mørkesyn :)

Og jo, det passer, det er kun rødt lys der ikke skifter ens syn over til
farvesynet (der er meget mindre følsomt).

Fortæl det til vores politikere ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvad har det med politik at gøre?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Belysning med LED
Hej Leonard,

Well, hvis du følger lidt med i hvad der foregår inde på borgen er du vel
klar over, at selv de forskellige (parti)farver ofte har svært ved at
bedømme deres inbyrdes afstande og det er da endnu sværere for os andre at
finde rundt i ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

OK, så har du kastet lys over den sag, ikke at jeg overhovedetkan se
sammenhængen mellem hvilken farve lysdioder til belysning har, men det
er jo nok bare min humor og associationsevne, der er trænet i en anden
retning end din.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Belysning med LED

Sådan oplever jeg det ikke, instrumnetbelysningen er også blå
(standard ab fabrik). Og jeg vil ikke have rødt lys i min bil, det er
ikke et rullende bordel :-)

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Belysning med LED
Hej Leonard,

Hmmm, det kræver jo også at man prøver begge dele til sammenligning :)

Smag og behag, jeg foretrækker hvidt lys i kabinen når jeg skal se noget
indenfor og intet kabinelys når jeg skal se noget udenfor :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, smag er jo en af de få ting der kan diskuteres :-)
Jeg foretrækker også at have det helt mørkt i bilen når jeg kører og
har altid skruet helt ned for instrumentbelysningen (i min gamle bil
var den kontakt i stykker, så der slukkede lyset helt, dejligt, men
ulovligt, da man skal kunne se hvor hurtigt man kører).
Det jeg godt kan lide ved det blå kabinelys lavet med LED er at det
ikke er så skarpt som det almindeligt hvide lys og derved lukker mine
pupiller sig ikke helt i når dette lys tændes ved ind og udstigning,
og jeg har nemmere ved at komme tilbage til nattesynet når det slukkes
igen, enten for at køre eller for at gå ude i mørket.
Det ville måske være bedre med rødt lys, så det skal da overvejes i
den næste bil.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /