Bang sagde fjernsynet....

Hej.

Har et oldnordisk TV som jeg har fikset en del løse lodninger på igennem
tiden, og så har det virket igen.

Denne gang kan jeg dog ikke lige se mig ud af fejlen, så et hint eller to
ville være dejligt.

Fjernsynet har tidligere blinket engang og givet et lille "smæld". Måske et
smæld i højttaleren, det har jeg aldrigt kunnet høre konkret. Fjernsynet har
derefter kørt videre som om intet var sket.

Her iaften, ligesom jeg har investeret i "biler" og skal til at se den, så
siger fjernsynet bang(samme smæld, men måske lidt kraftigere end normalt) og
igen kan jeg ikke afgøre om det er et overslag eller det er højttaleren.
Fjernsynet er herefter stendødt.

Når man forsøger at tænde det, så udsender det en svag hylen. Lyder som
noget switching der ikke er som det skal være. Hylen har ikke været der før.

Kondensatorerne er tjekket visuelt, og ingen af dem fejler noget visuelt.

Nogen der har et godt bud?

Ja, jeg kunne købe et nyt, men der er gået sport i at holde det kørende....

Luma Sattelite hedder det.....

Mvh
Henrik

Re: Bang sagde fjernsynet....
Hej!

Sikkert bare kortsluttet linieudgang ("højspænding"). Find den store transistor
på kølepladen v. højspændingstrafoen og mål den igennem.

Kortsluttet?

Find herefter årsagen. Løse forbindelser, defekt højspændingskondensator e.lign.

Det er godt nok længe siden jeg har set en Luma, men alligevel :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Bang sagde fjernsynet....
Jeg var blevet mere overrasket hvis det havde sagt Olufsen :-)

(Ok, nu var det ikke et B&O, men alligevel .....)
/Tom

Site Timeline