Baanbrede

Er der nogen der kan fortælle mig om jeg har forstået begrebet båndbredde
korrekt?
Altså hvis man har en kommunikationskanal meed en båndbredde på 100 MHz, så
kan man sende bitstrømme (f.eks.) igennem med 100 Mbit/s? Kan man så godt
f.eks. sende én bitstrøm meed 30 MBit/s og én med 70 MBit/s?

Er der nogen der kan forkare mig hvordan man måler at et kabel har en
båndbredde på så og så meget og et andet kabel har en båndbredde på noget
andet? Hvis det er fordi det er skærmet så det giver bedre støjimmunitet
hvordan måler man så at begrænsingien er X båndbredde?
På f.eks. vores telefonlinier er båndbredden ca. 1MHz. Man sender så tale på
de lave frekvenser og ADSL på de højere. Men hvad gør at båndbredden ikke
kunne være f.eks. 100 MHz?

Re: Baanbrede

Jeg kender ikke så meget til beregninger af båndbredder osv. Men én ting
du skal være opmærksom på, er, at der er fejlkorrigering på
sendte/modtagne data, og hvis der er fejl i data-overførslen må den
tages om igen. Dette betyder en båndbreddenedsættelse. I dag vil jeg tro
man mest bruger CRC-tjek på en data-pakke og ikke ligesom seriel
overførsel hvor det er tjek-bit man har anvendt i utrolig mange år.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Re: Baanbrede

Dette er avhengig av modulasjonsmetode.
4PSK eller 8PSK gir mange muligheter, men dette er jeg ingen spesialist på.

Det blir for vanskelig å holde et så langt foredrag.
Jeg anbefaler deg først å forstå Ohm lov.
Sa vil du kanskje forstå noe mer om elektrisitet.
Normale forståelser av frekvens og frekvensavhengige komponenter må også
læres.

Men normalt vil et cat-5 kabel kunne gjengi frekvenser på 100 MHz til 100
meters lengde.

Til å måle kabel finnes det spesielle apparater. Jeg har brukt et fra FLUKE
som koster ca kr 50 000,-
Disse baserer seg på pulstog hvor det måles hastighet og refleksjoner.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Baanbrede

Ledningens längd och kvalitet.
Med max 50 m telefonledning kanske det går med 100 MHz.
Vem har så kort telefonledning?

--

 + Ken +

Re: Baanbrede

Mange tak for alle jeres svar.
Nu kommer vi nok lidt mere ind på et af spørgsmålene, nemlig hvad vil
kvalitet af et kabel sige....så vidt jeg forstår er båndbredden af et kabel
målt ud fra hvor hurtigt man kan sende signaler gennem kabelet i forhold til
længden, hvor man stadigt kan modtage signalet i den anden ende med en
acceptabel lille BER.
Hvorfor er det egentlig nemmere at modtage en langsom bitstrøm end en hurtig
bitstrøm på et givent kabel?

Re: Baanbrede

Kommer an på, hvilke kvaliteter man ønsker. Eksemspelvis fleksibelt ved
-35 grader.

Jo hurtigere bitstrøm, jo hurtigere stige/faldetider på det enkelte bit.
I et kabel er der kapaciteter mellem lederne, jo højere kapacitet, jo
"fladere" blier flankerne påsignalet - forestil dig en kondensator
mellem de to ledere.

det er Modelbane Europas hjemmeside