ATMEL begynder eksemple - Page 2

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej Thomas
Tak for svaret
Har du et link til programmet CodeVision?

Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple

Hej Monie
Det har jeg da. Det er at finde her:
http://www.hpinfotech.ro/html/download.htm

Jeg arbejder til dagligt som underviser på HTX i Silkeborg, bla. i
teknikfag. Her har jeg p.t. indkøbt 5 stk. STK500 boards, samt 5 licenser
til CodeVision. Grunden til, jeg valgte denne compiler, var netop deres
wizard, der gør, at eleverne hurtigt kan se nogle resultater af deres
anstrengelser :-)

Tomas

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej Thomas
Valgte at download nedstående, det var denne du mente?
            CodeVisionAVR Evaluation V1.24.5

     Free, code size limited version

Hvad koster CodeVision med 1 licens?
Du har vel ikke lyst via min private E-mal at hjælpe mig igang med brugen af
CodeVision?

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen
E-mail: mjs at nypost dot dk

Re: ATMEL begynder eksemple

Lige præcis!

Du kan få den i en standard, samt light edition. Light udgaven understøtter
ikke ATMega serien - ellers er de (så vidt jeg ved) ens.

CodeVisionAVR Standard Edition koster Dkr.: 1245,- excl. moms (1556,25 incl.
moms)
CodeVisionAVR Light Edition koster Dkr.: 742,- excl. moms (927,50 incl.
moms)

programmet forhandles af et firma, kaldet Danotek:
http://www.danotek.dk/codevision.htm

Jeg kan prøve. Jeg er dog selv rimelig newbee i CodeVision, men jeg vil
gerne forsøge.

Tomas

Re: ATMEL begynder eksemple
Tak Thomas
Her er min E-mail: mjs at nypost dot dk

Prøv lige at kontakte mig via E-mail'en

Mvh
Monie Jacobsen

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej
Ang: CodeVisionAVR

Forsøger at starte programmet op.

Med programmet CodeVisionAVR forsøger jeg en test med
C:\cvareval\Examples\LED

Ved tryk på knappen "RUN THE CHIP PROGRAMMER" fås en fejmeddelsen.
Se her: www.sunwind.dk/Warning.jpg

STK500 er forbundet til COM1

Når AVR Studio 4 anvendes er der inge problemmer!

Hvad skal der gørres her?

Med venlig hilsen
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple

Må jeg foreslå at du kigger i "settings", "terminal" og prøver at flytte den
til en anden comport.

Re: ATMEL begynder eksemple
Tak HKJ

Der begyndte at ske noget på STK500 kortet
Du ligger vel ikke inde med et lille program "Led on/off", til brug for
ATmega16 kredsen,
som fulgte med STK500.
Skal bare bruge det til, at se om at alt funger nu. Og jeg så bare kan
begynde,
at programmer mig frem.
Som det er nu, er jeg ikke sikker på, om det virker. Derfor det lille
testprogram!

Mved venlig hilsen
Monie Jacobsen

Re: ATMEL begynder eksemple

Nej, Mega16 eksisterede ikke dengang jeg købte STK500.

Så lang tid du kan lave ICP programmering, er der en god change for at det
virker.

Bare husk at små testprogrammer kører MEGET hurtigt, der skal et stort delay
ind for at se blink.

Re: ATMEL begynder eksemple

Jeg brugte det medfølgende LED program til netop at checke at alt virkede.
Første problem var nemlig også forkert serielport. Har du husket at montere
kablet til ICP korrekt?

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej Tomas

Har fået Led programmet til at virke.
Så nu er jeg klar til, at lærer at lave programmerne selv. ;-)

For mig var problemmet i Settings/Terminal Settings ( hvad den så laver?)
den er nu sat til COM2
Og Settings/Programmer Settings - er sat til COM1 hvor STK500 er monteret,
og det virker.

Men hvad Terminal Settings angår, ved jeg ikke hvad det er og hvad det skal
bruges til?

Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple

skal

En ganske almindelig terminal, den er nyttig hvis ud laver noget RS232
kommunikation i din processor. Det bruger jeg faktisk ret tit til at teste
programmer med.

Re: ATMEL begynder eksemple
Ok HKJ

Sendes dette signal så fra STK500 RS232 ind i F.eks. COM2 så disse koder kan
ses på
Terminalen. Har tænkt mig, at bruge RS232 til midt (Serial) Display, så
behøves jeg ikke at monterer en RS232 kreds.
Det jeg f.eks. ønsker skrevet til Display kan det så også ses på
Terminal'en?

Re: ATMEL begynder eksemple

kan

Netop, men du har brug for at forbinde de rigtige ledninger.
Dvs. to serial kabler til STK500 og et par ledninger fra "RS232 spare"
stikket til de rigtige MPU ben.

Jeg foretrækker det paralle display, det er billigere og jeg har serial
porten fir til andre anvendelser.

Du skal bruge en RS232 kreds fra MPU'en til PC'en, men den sidder allerede
på STK500 kittet.

Intet problem, du kan også bruge det til at sende kommandoer til MPU'en,
hvis du indbygger det i dit software.

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej HKJ
Du er altid flink til at givet svar. Og det sætter jeg meget stor "pris" på.
Og vi derfor ikke ulejlighed dig for for meget.

Men ville du hjælpe mig med div. tegning stik forbindelser og evt foto.
Over hvordan man forbinde de rigtige ledninger. For at bruge Terminalen som
beskreve nedenfor?
Vil helst gå med "livrem og seller" og vil ikke ødelægge STK500

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen
E-mail: mjs at nypost dot dk

Re: ATMEL begynder eksemple

på.

Når jeg har tid så svarer jeg, ihvertfald hvis jeg syntes at jeg kan bidrage
med noget fornuftigt, uden at skulle skrive alt for meget eller tegne
diagram.
Jeg kan ikke lide ascii diagrammer og det er lidt arbejde i at lave et
rigtig diagram.

som

To standard RS232 kaber fra PC'en til de to RS232 stik på STK500.

En Atmega40 har i PDIP har RXD på PD0 og TXD på PD1, derfor skal du have en
ledning fra "RS232 SPARE, TXD" til PD1 og en ledning fra "RS232 SPARE, RXD"
til PD0*

Du skal måske bruge krystal oscillator, for at få nøjagtig nok baudrate.
Kalibreret osc på ATtiny15, behøver det ikke, men jeg har ikke testet det på
ATmega40

*Måske skal PD0 og PD1 byttes om, det er altid problemet med RX/TX
specifikationer, hvor er de set fra og det er lang tid siden jeg har prøvet,
så jeg kan ikke huske det. Der sker intet ved at sætte ledningerne forkert
på.

Den er faktisk ret robust, jeg har haft en stående ved en tekniker, så han
kunne programmere MPU'erne i kredsløbet, når han testede, det overlevede
den. ;-)
Jeg er heller ikke selv altid lige flink ved den, men jeg har ikke ødelagt
nogen endnu. Det skal så siges at jeg mest bruger den til at programmere
med, til aktuelle kredsløb foretrækker jeg at lave et print og så sætte et
ICP stik på.

Re: ATMEL begynder eksemple
Mange tak HKJ

For din fine beskrivelse, den vil jeg nøje følge.

Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej Tomas

Ved opsætning af Debugger Settings

Fremkommer denne popvindue...OK

www.sunwind.dk/debugger settings.jpg

Men ved tryk på OK knappen fremkommer nedstående vindue.

www.sunwind.dk/debugger.jpg

Hvad går der galt her?
Hvad skal jeg fortage mig?

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej HKJ

Re: ATMEL begynder eksemple

Går der noget galt? Er det ikke bare en information om at du skal have den
nyeste version af AVR studio?

Debuggeren bruges når du tester software på PC'en, uden at downloade den til
MPU'en (Med noget specielt hardware kan den også testes i MPU'en). Der vil
du så kunne udføre en linie af koden af gangen.

Jeg har ikke prøvet det med CodeVision, men det kan godt være jeg lige
checker det en af dagene, jeg er lidt nysgerrig efter hvordan CodeVision
virker.

Site Timeline