Ætsning af print, valg af kemi ?

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Hej Alle.
Det har sikkert vE6%re diskuteret til hudlF8%shed, og er sikkert nok for
de fleste en 'no-brainer'

Mit behov for printfremstilling er ret begrE6%nsede (enkeltsidet, ikke
SMD, max 28 ben IC), jeg har tidligere brugt Jernklorid
og stE5%et og vippet et fad med nogenlunde resultat.

Ny er jeg igang med et 'rigtigt' E6%tsekar med varme og bobler, til
finE6%tsekrystal.
SE5% jeg slipper for det 'svineri' der er af Jernkloriden.

Da jeg falder over et indlE6%g at holdbarhenden for opblandet
finE6%tsekrystal er 3-4 uger, er det rigtigt ?

Har ogsE5% lE6%st om Skumbobler til Jernklorid. Er det bare at sE6%tte
belufteren ned i vE6%sken og sE5%
kommmer der bobler/skum, eller skal der tilsE6%ttes noget for at give
det skum ?

Jeg er klar over der skal laves en 'skumomrE5%de' i karret, hvor skummet
dannes, og sE5% lF8%ber ned over en skrE5% side
hvor printet ligger pE5%.

SE5% vidt jeg ved er der ikke nogen 'udlF8%bsdato' for opblandet
Jernklorid ?

Kort sagt: Hvilken metode ville egne sig bedst til mit behov.
1) Holdbarhed af kemi. FinE6%tsekrystal vs. Jernklorid
2) Jernklorid: Skumbobler eller bare ned i et bad med varme +
luftbobler omkring.
3) Brintoverilte + Saltsyre kommer ikke pE5% tale....

Andre tips eller ting jeg har overset ?
Mvh, Bo Andersen.

Re: Ætsning af print, valg af kemi ?
Hej Bo

Quoted text here. Click to load it

Det er også den bedste løsning der er.

Quoted text here. Click to load it

Jeg har brugt opblandet finætsekrystal i årevis.

Quoted text here. Click to load it

Det kan rådne og lugte fælt efter nogle år, men det virker
stadigvæk, men i min verden er det yt, det er simpelthen
noget lort at have stående og arbejde med.

Quoted text here. Click to load it

Efter salget af 35% brintoverilte er stoppet er det heller ikke
en gangbar løsning mere.

--
Mvh
Max



Re: Ætsning af print, valg af kemi ?
Den 23.04.2012 22:06, skreiv Bo Andersen:
Quoted text here. Click to load it

Den siste oppskriften jeg så, var:

100g 5% eddik (husholdningseddik).
100g vannstoffhyproksyd (H2O2).
1 teskje koksalt (NaCl).


Billigt og rensligt.


Re: Ætsning af print, valg af kemi ?
Hej Harald

Quoted text here. Click to load it

Kan man købe 35% H2O2 i Norge ?

--
Mvh Max



Re: Ætsning af print, valg af kemi ?
Den 24.04.2012 08:14, skreiv Max:
Quoted text here. Click to load it

Jeg skrev ikke "35%". Faktisk glemte jeg å skrive "3%". Det er den
styrken som selges i apoteker (her i norge) til medisinske formål. Det
er 100g flasker.

Det er en billig syre.

HM

Re: Ætsning af print, valg af kemi ?
Hej Harald

Quoted text here. Click to load it


Ok, så klares ætsningen ikke på 10 sekunder.

--
Mvh Max



Re: Ætsning af print, valg af kemi ?
Quoted text here. Click to load it

udfra mine erfaringer sE5% kan finE6%ts blandet med vand holde sig over et
E5%r.
det kan vE6%re det tager 10% lE6%ngere men sE5% ikke mere ..
og jeg kan ikke se nogen ide med bobler.selv nE5%r jeg laver en
kvadratmeter pE5% et par dage
bruger jeg et fladt kar som er 50 -60 grader..hvis der er stelplan kan
det E6%tses fE6%rdigt ved at skvulpe det ,pE5% en 5- 8 minutter. sE5% tiden
med at E6%tse er lige nok til jeg kan belyse det nE6%ste print og gF8%re de=
t
klart til E6%tsning
jeg bruger ca 1 dl fintE6%se pr print og smider det vE6%k efter eet
eurokort..sE5% har jeg hele tiden sikkerhed for at det kF8%rer helt i top.
Boblerne og lodretstE5%ende print .. jeg syntes at boblerne altid kom op
i smalle strE5%ler og printet var E6%tset fE6%rdigt hurtigere der end
imellem boblerne.. jeg tror at det ville vE6%re bedre hvis man fE5%r
flyttet vE6%dsken effektivt rundt og det sker ikke med boblerne.
desuden  boblerne giver jo en spray af fintE6%s ,idet de springer pE5%
overfladen.. og det indE5%nder men jo .
alex

Re: Ætsning af print, valg af kemi ?

Quoted text here. Click to load it

Jeg har tidligere faconætset messing- tinbronze- og nysølvplade op til
0,5 mm tykkelse fra begge sider i lodretstående kar med varme samt luft
nedefra. Jeg synes heller ikke ætseresultatet var særligt ensartet, så
jeg droppede videre ætsearbejde hjemme og fik ætset i England.
Tegnearbejdet laver jeg fortsat selv.

Mine daværende forsøg kan ses på
http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/etch/etch.htm

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen


Site Timeline