74HC374

Hejsa

Jeg sidder og roder lidt med en 74hc374 der skal bruges til at "huske" 8bit.
Jeg mente den virkede sådan at når CLK gik høj huskede den indgangene
(1D-8D) indtil CLK går høj næste gang.
Men den husker det kun til clk går lav igen.
Det er måske mig der har forstået det forkert :(

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

mvh
René

Re: 74HC374

8bit.

Nej, det er korrekt, den husker data i det øjeblik CLK går fra low til high.

Hvad bruger du til at skifte CLK med? Hvis du bruger en almindelig kontakt,
så er det helt sikkert prel.
Husk også at oe skal forbindes til low.

Re: 74HC374
Så er det nok prel. jeg sidder i øjeblikket bare med en løs ledning og
"prikker". og der skal jo selvf. ikke ret meget til før den preller.. men
rart at vide at jeg ikke er helt ved siden af :)

Mvh
René

high.
kontakt,

Re: 74HC374
ledning og
preller..

Det er fordi clock indgangen er svævende når ledningen er
afbrudt. Så vil der komme brum på indgangen, og dine 8 udgange
vil skifte til det der står på indgangene hele tiden. Prøv at
sætte en 4K7 modstand til stel fra clock indgangen.
--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: 74HC374

huh? Prel?

Sidder selv med samme kreds... oe "forbindes" vel ikke til low!? Den skal
vel bare være 0, right?

Re: 74HC374
joo.. altså 0v works for me

Re: 74HC374

Lynhurtige skift, en normal kontakt kan sagtens skifte flere gange når du
tænder den, man regner normalt med at det tager nogle få millisekunder før
tilstanden er stabil.
Hvis man ikke vil have prel, bruges der normalt et RC led og en schmidt
trigger, eller en omskifter og 2 krydskoblede gates.

low, 0 volt og gnd er normalt det samme.

Re: 74HC374
skal

Hmm... den er jeg ikke med på.
0 volt svarer vel til at der ikke er "nogen ledning" til kontakten!?
Strømmen vil løbe imod ground, men vel ikke imod low.

Re: 74HC374

NEJ, en cmos indgang er så højimpedant at den er udefineret, hvis den ikke
er forbundet. En LS indgang er faktisk high, når den ikke er forbundet.

Hvad low er afhænger af hvilken logik familie (HC, LS, ACT, ECL osv.) der
bruges. For langt de fleste typer vil 0 volt være en low værdi.

gnd er reference punktet og vil i langt de fleste design være det samme som
0 volt. Her er der dog et stort forbehold, nemlig at der kan være flere
forskellige gnd i et design. De vil typisk have samme potentital, men kun
være forbundet i bestemte punkter.

Re: 74HC374

Nei. ingen innganger har lov til å "flyta". Alle skal forbindast til VCC
eller GND (Bare forsøk!!!  :-} )

HM

Site Timeline