7,2 v. til 6 v.

Hvordan laver man 7,2 volt om til 6 volt.
Helst skåret ud i "pap" tak.

Hilsen Michael

Re: 7,2 v. til 6 v.
Kommer an på om det overhovedet er nøvendigt. Hvad slags udstyr skal du
forsyne?
Ellers en diode eller to i serie med forsynings spændingen, 1 diode~6.5,
2 dioder~5.8
mvh Erik

Re: 7,2 v. til 6 v.

2

Det er en fjernstyret bil hvor servoen kun kan tåle 6 volt
Jeg har flere accupacks på 7,2 volt jeg gerne vil kunne bruge på den.

Hilsen Michael

Ps. Jeg kan ikke fjerne den lange fodnote

Re: 7,2 v. til 6 v.
Nu nævner du ikke hvor mange A den skal trække ?
Men en 7806 spændingsregulator kan klare 1A (ud fra hukommelsen)
og koster 2-3 kr.
Husk på at en opladet (7,2V) akku-pack kan være oppe
på ca. 8,7V når den er frisk-opladet, derfor duer tricket med
dioderne ikke rigtigt.

-Bo-

PS: Du mener vel, at du ikke vel betale for, at vi skal slippe
for din lange fodnote ;-)

Re: 7,2 v. til 6 v.

og skal helst have et spændingfald på 2-3 volt over sig.

En low-drop regulator kan bruges, men den koster lidt mere og kan
sikkert ikke (umiddelbart) fås i 6 volt, men skal have udgangspændingen
justeret med et par modstande.

Re: 7,2 v. til 6 v.
Hej Michael

Du kan bare afinstallere SPAMfighter, eller betale for den.

Mvh Max

Re: 7,2 v. til 6 v.

Jeg ved det er et gammelt indlæg men kan du ikke bare åbne din accupack og
fjerne den ene celle så har du 6V evt købe noget krympeflex og lave det pænt
bagefter ??

Brian

Re: 7,2 v. til 6 v.

Han vil nok gerne have mest muligt til sin motor.... ;-P

/A

Re: 7,2 v. til 6 v.

Hvis det er jævnspænding fx fra et batteri:
Sæt to dioder i serie efter hinanden og tilføj evt en kondensator

+o ----->|--->|--------o  + 6 Volt

                            ==

-o ---------------------o  - 6 Volt

Øverst to dioder - de skal kunne tåle den strøm der skal løbe, fx 1N4001 ved
1 amp.
I midten en kondensator på fx 1000 uF/9V (eller større såvel kapacitet som
spænding er OK)

Kondensatoren er ikke strengt nødvendig, men virker som en reserve
strømkilde hvis forbruget er ujævnt.

Hvis det er vekselstrøm kan du sætte 4 dioder ind i den primære side på en
transformator og trække strøm ud fra den sekundære. Transformatoren skal
have et viklingsforhold på en til en.

o---->|----->|--------------------o
    |                       |
    ----|<----|<-----                      trafo 1:1

o---------------------------------o

Håber du bruger samme tegnsæt og font som mig, ellers ser tegningerne sjove
ud!

Og vil du have flere svar så fjern din lange fodnote...

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
Re: 7,2 v. til 6 v.
Hej Michael

og du skulle læse http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

Mvh Max

Re: 7,2 v. til 6 v.

Tak for svarene til dem der gad svare
Jeg finder nok ud af det
Jeg slutter her, da der er er par stykker der er utilfredse med min lange
fodnote.

Michael

Re: 7,2 v. til 6 v.
Hej Michael

Det har du misforstået, ovennævnte linie er henvendt til din navneborder
Michael Lund Sørensen.

Din fodnote eller signatur fejler ikke noget så der har du intet problem.

Mvh Max

Re: 7,2 v. til 6 v.

du kan også bruge en lm7805. servoer fungerer fra omkring 4V til 7 V. de
officielle værdier er 4.8 og 6.0V.
Jacob

Re: 7,2 v. til 6 v.

Og ved at bruge en 7805 har du også spænding nok til rådighed så
regulatoren virker ordentlig. Men naturlifvis vil det være godt at bruge
en low dropout type som f.eks. LM2940CT-5 for en sikkerheds skyld
da det jo drejer sig om batteridrift.

Mvh Max

Re: 7,2 v. til 6 v.

de

Hej Max

Jeg misforstod det der blev skrevet. Beklager.

Mit største batteri er på 3300 mah
Jeg vil prøve at lave det på mandag.
Tak for alle svarene.

Hilsen Michael