7,2 v. til 6 v.

Hvordan laver man 7,2 volt om til 6 volt. Helst skåret ud i "pap" tak.

Hilsen Michael

-- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere. Den har indtil videre sparet mig for at få 3627 spam-mails. Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails. Hent gratis SPAMfighter her:

Michael

Kommer an på om det overhovedet er nøvendigt. Hvad slags udstyr skal du forsyne? Ellers en diode eller to i serie med forsynings spændingen, 1 diode~6.5,

2 dioder~5.8 mvh Erik
Reply to
Erik Rasmussen

"Michael" skrev i en meddelelse news:42f3863b$0$67255$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Hvis det er jævnspænding fx fra et batteri: Sæt to dioder i serie efter hinanden og tilføj evt en kondensator

+o ----->|--->|--------o + 6 Volt | == |

-o ---------------------o - 6 Volt

Øverst to dioder - de skal kunne tåle den strøm der skal løbe, fx 1N4001 ved 1 amp. I midten en kondensator på fx 1000 uF/9V (eller større såvel kapacitet som spænding er OK)

Kondensatoren er ikke strengt nødvendig, men virker som en reserve strømkilde hvis forbruget er ujævnt.

Hvis det er vekselstrøm kan du sætte 4 dioder ind i den primære side på en transformator og trække strøm ud fra den sekundære. Transformatoren skal have et viklingsforhold på en til en.

o---->|----->|--------------------o | | ----|

Reply to
Michael Lund Sørensen

2

Det er en fjernstyret bil hvor servoen kun kan tåle 6 volt Jeg har flere accupacks på 7,2 volt jeg gerne vil kunne bruge på den.

Hilsen Michael

Ps. Jeg kan ikke fjerne den lange fodnote

[...]

Nu nævner du ikke hvor mange A den skal trække ? Men en 7806 spændingsregulator kan klare 1A (ud fra hukommelsen) og koster 2-3 kr. Husk på at en opladet (7,2V) akku-pack kan være oppe på ca. 8,7V når den er frisk-opladet, derfor duer tricket med dioderne ikke rigtigt.

-Bo-

PS: Du mener vel, at du ikke vel betale for, at vi skal slippe for din lange fodnote ;-)

Reply to
Bo Andersen

Hej Michael

Du kan bare afinstallere SPAMfighter, eller betale for den.

Hej Michael

og du skulle læse

og skal helst have et spændingfald på 2-3 volt over sig.

En low-drop regulator kan bruges, men den koster lidt mere og kan sikkert ikke (umiddelbart) fås i 6 volt, men skal have udgangspændingen justeret med et par modstande.

Reply to
HKJ

"Max" skrev i en meddelelse news:42f3b364$0$186$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Tak for svarene til dem der gad svare Jeg finder nok ud af det Jeg slutter her, da der er er par stykker der er utilfredse med min lange fodnote.

[...]

Det har du misforstået, ovennævnte linie er henvendt til din navneborder Michael Lund Sørensen.

Din fodnote eller signatur fejler ikke noget så der har du intet problem.

"Michael" skrev i en meddelelse news:42f3bceb$0$67264$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

du kan også bruge en lm7805. servoer fungerer fra omkring 4V til 7 V. de officielle værdier er 4.8 og 6.0V. Jacob

Reply to
Jacob

Hej

Og ved at bruge en 7805 har du også spænding nok til rådighed så regulatoren virker ordentlig. Men naturlifvis vil det være godt at bruge en low dropout type som f.eks. LM2940CT-5 for en sikkerheds skyld da det jo drejer sig om batteridrift.

"Max" skrev i en meddelelse news:42f3c83e$0$176$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

de

Hej Max

Jeg misforstod det der blev skrevet. Beklager.

Mit største batteri er på 3300 mah Jeg vil prøve at lave det på mandag. Tak for alle svarene.

Hilsen Michael

-- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere. Den har indtil videre sparet mig for at få 3628 spam-mails. Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails. Hent gratis SPAMfighter her:

Michael

"Michael" skrev i en meddelelse news:42f3ad7d$0$67260$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Jeg ved det er et gammelt indlæg men kan du ikke bare åbne din accupack og fjerne den ene celle så har du 6V evt købe noget krympeflex og lave det pænt bagefter ??

Brian

Reply to
Brian

Han vil nok gerne have mest muligt til sin motor.... ;-P

/A

Reply to
Anders F