200mA konstant støm

Hej i NG
Jeg vil gerne kunne styre en pære via en MCU (At89C2051). Det er til en
batteri drevet applikation, så jeg tror at konstantstrøm er at foretrække
frem for konstant spænding.

Jeg har kigget lidt på at bruge en LM317, men den giver ikke mulighed for at
jeg kan tænde/slukke for pæren via min MCU.  Jeg mener at man kan bruge en
FET med gate sat til stel, men hvordan styre jeg så strømmen? (mener at have
læst her i NG at den så skal give 20mA ??).

Min MCU kan kun give digitalt output (lav = 0 V og høj mellem 2,7 og 6 V -
alt efter spænding på batteriet).

Er den nemmeste løsning en LM317 sat som konstantstømsgenerator i serie med
en FET som jeg så skal slukke kredsen med?

Er der nogle bud på hvordan jeg laver det billigt/nemt ?

Mvh
Toke

Re: 200mA konstant støm
Hej Toke,

Strømmen varierer lidt fra eksemplar til eksemplar inden for samme type.
Og for fx. en BF245 er der forskel på hhv. A-, B- og C-typerne.
Forskellige typer kan være ret forskellige.

Strømmen kan varieres med en trimmer således (inden for hvad FET'en kan
klare af afsat effekt):

V+ O----+

        +---O
              Load
        +---O

   g |--+ d
  +--|
  |  |--+ s
  |     |
  |    _|_
  |    | |
  +--->| |
       |_|

Gnd O---+

Næppe.
Selv hvis vi lod som om en LM317 ville fungere på 2V7, at FET'en ville og
specielt at en serieforbindelse af de to ville, så er det en af de vilde
løsninger ;)

Vdd-------------------+------+
                     _|_     |
           Rød LED  _\_/_   [Rx]
                      |      |
                      +----| BC327
                      |    |\c
                      |      |
                    [330R]   |
                      |      +---O
                      |            Lampe
                   b|/c      +---O
MCU-ben O---[10k]---| BC547  |
                    |\e      |
                      |      |
Gnd O-----------------+------+

Hvor Rx = (U_LED - U_be) / I_cc

Hvis BC327'eren bliver for svedt ved 6V-drift, må du vælge en lidt
kraftigere type, men jeg vil tro at den lige netop kan klare det (afhængig
af spændingsfaldet over lampen).

--
Venlig hilsen,
Søren

Mit føste bud var at tage en 3V zener på udgangen af uC, ind til basen på en
bipolar NPN, en modstand i emitter på (3-0,6)/200mA = 12 ohm.... det skulle
vel gerne give en konstant strøm.. men om det virker i praksis kan du jo
prøve...

pas på ikke at brænde base emitter dioden af.. der skal nok en modstand på
basen... tror jeg

Kasper

Site Timeline