2-vejs trådløs komm. Hvordan?

Hej,

Vi er en gruppe studerende som er igang med et projekt på DTU. Vi
skal lave noget dataopsamlig i en fjernstyret flyver, men skal kunne
se de opsamlede data live på en computer på jorden - derfor duer det
ikke at logge det på et SD-kort el. lign.
Vi skal sende forholdsvis meget data (omkring 20kbps, gerne hurtigere),
og da det er en flyver, skal det helst kunne række 500m.
Da vi skal kunne styre dataopsamlingen/sende data retur, skal det være
2-vejs kommunikation, og helst lige hurtigt begge veje.

Hvordan ville I løse dette problem? Jeg er blevet foreslået at kigge
på noget nRF24L01 fra Nordic Semicomductor, men kan de række langt
nok?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?

Jeg kender godt den kreds der, men har kun brugt den til nær-fjernbetjening.
Hvis det er den jeg kender, så er det jo 2,4GHz, og det er ikke så velegnet
til lange afstande.

Det er lige før man kan få Bluetooth til at række. Når først der er opnået
kontakt mellem enheder, så kan man kan opretholde kontakten noget længere
væk. men ikke ideelt...
Eller noget GPRS?

Prøv at kontakte nogle leverandører, f.eks. Abacus Conelec, og spørg efter
en der ved noget om deres wireless produkter. De kan helt sikkert finde
noget der kan du,  nemt.
Jeg har intet med firmaet at gøre, men har fået en gennemgang af deres
produkter for nylig.

Hvis du sender din mailadresse, så kan jeg sende dig noget du nok kan bruge
som inspiration.

mvh
Kåre

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?

Hejsa,

Prøv at kigge lidt på disse moduler:
http://www.radiocrafts.com/index.php?sideID24%6

Vi har anvendt dem til trådløs tovejs kommunikation og vi har haft afstande
på op til 2.5km line-of-sight. De er nemme at gå til. Desværre mener jeg at
de er smådyre, henved en 300kr seddel pr. styk, hvis I skal i produktion,
men til et skoleprojekt er det en nem løsning.

Jeg kan muligvis grave en håndfuld frem fra gemmerne, hvis du finder dem
interessante.

Mvh
Henrik

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?

nRF'en rækker kun ca 10m, så det er ikke godt nok for jer.

Har I overvejet at bruge modemmet i en alm GSM telefon?

Kai

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?

Hej Jonas,

Prøv at kiggee på nogle moduler fra HopeRF i Kina. De er billige, rækker
langt og så er de virkelig nemme at arbejde med. Der findes open source
til at styre dem med.

De har både en vejs og to vejs...

(De sender på de åbne bånd 433)

Mvh
   Jan

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?
Ja, de ser gode ud. Har selv et par her på bordet, der endnu ikke har
fået strøm.

Jeg har købt hos http://www.futurlec.com/ (søg efter  RFM)

Christen Fihl

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?

Hej alle,

mange tak for alle Jeres forslag! Så har vi noget at komme videre med.
Jeg må dog indrømme at noget med rs232 tiltaler mig mere end SPI, men
det er nok vores mindste problem.

Vi er endnu ikke helt sikre på hvor meget data vi rent faktisk har brug
for at kunne sende - derfor det høje tal i første post.
I flyveren vil vi have nogle forskellige sensore - tryk, temperatur,
accelerometer samt gps-modtager (nok kun GPRMC). Alle disse data vil
vi gerne have fra flyvemaskinen, ned til vores modtager på jorden.
Derudover har vi en ide om at vi også gerne vil kunne fjernstyre flyet
via vores radiolink. Dvs. styre 2 x servo + 1 motor.
Lyder det sidste tosset? - altså at styre flyveren via. f.eks.
rs232/SPI?

Mvh.
Jonas Jalling

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?

Det lyder spænnende. Hvis jeg var jer, ville jeg ikke spare den gode
pålidelige 35Mhz sender til at styre flyet væk. Der er intet så ærgeligt
som en masse arbejde der er blevet smadret ned i jorden fordi en lille
bug i en microprocessor kode gjorde at den ikke lige ville styre en
servo mere.

Mvh Per Hansen

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?
Kik her

http://www.shopextreme.de/fly_by_vision

Og på en snak August 2007 her i gruppen med subject: "DTMF Modem mellem
mobiltelefoner?"

Christen Fihl

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?

Hej.

Måske ikke præcis hvad du søger, men måske lidt inspiration:
http://www.webx.dk/rc/video-wireless/video.htm

Thomas.
(Ikke den Thomas fra ovenstående link..:-))

Re: 2-vejs trådløs komm. Hvordan?
Har prøvet noget lign med modelfly - kan man vist godt sige ;-)
Der kan fås et lille modem som kan sættes til en audio kanel på en 2.4GHz
ISM video sender,
virker rigtig godt - og rækker langt, og samtidig får man realtime
video+lyd.

Se:
http://dzl.dk/projects/electronics/modem/modem.html

Formoder det kun skal være 2vejs pga styringen af flyet?, eller skal det
også bruges til feks waypoint data?,
her kan fås noget styring der virker med almindelig R/C fjernstyring der
rækker langt(>5KM).

Har ikke så stor success med GSM modem, da det falder ud og carrier
reconnect tager lang tid,
så man skal finde et modem uden "carrier reconnect protocol".
GPRS tager mindst >2sekunder, så ikke realtime.
Men det er bestemt stadig en mulighed hvis man finder noget der virker godt.

Skriv en mail til mig, så skal jeg finde noget der virker,
og give nogle links til nogen der har prøvet det før.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen