12V lade dynamo....

Hej NG

Jeg skal lave noget der kan lade en 12Vakumulator op.... eller hj=E6lpe til med det! Jeg har et k=F8ret=F8j med en akselomdr. med ca 15-20 omdr. i minuttet og derp=E5 ( helst uden udveksling), vil jeg koble en generator...

Kan I huske de cykeldynamoer der var placeret i navet ? Det var jo en flerpolet magnet med en mangepolet spole udenom - hvorved man ved lave omdr. kunne generere en effekt! Det er noget lignende jeg efters=F8ger her - bare til 12V ( jeg ved godt jeg skal have det ensrettet og m=E5ske reguleret ) og s=E5 en ladestr=F8m p=E5 ca. 1-2A n=E5r det g=E5r rigtig godt= !

Hvor k=F8ber jeg en mangepolet magnet med ca. 40mm hul og en tilh=F8rende stator ?

Eller er der andre ide=E9r ?

Esben

Reply to
EUK

"EUK" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@8g2000hse.googlegroups.com... Hej NG

Jeg skal lave noget der kan lade en 12Vakumulator op.... eller hjælpe til med det! Jeg har et køretøj med en akselomdr. med ca 15-20 omdr. i minuttet og derpå ( helst uden udveksling), vil jeg koble en generator...

Kan I huske de cykeldynamoer der var placeret i navet ? Det var jo en flerpolet magnet med en mangepolet spole udenom - hvorved man ved lave omdr. kunne generere en effekt! Det er noget lignende jeg eftersøger her - bare til 12V ( jeg ved godt jeg skal have det ensrettet og måske reguleret ) og så en ladestrøm på ca. 1-2A når det går rigtig godt!

Hvor køber jeg en mangepolet magnet med ca. 40mm hul og en tilhørende stator ?

Eller er der andre ideér ?

En stepmotor ?

mvh JBH

Reply to
JBH

[...]

Når du nu er ved cykelhjul kunne det måske lade sig gøre ved at placere et antal magneter på egerne, samt en spole, der generede spændingen. "regulatoren" kunne så bestå i, hvor langt ude på egerne man anbrunger magneterne og samtidig "pickup-spolen.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)