12V lade dynamo....

Hej NG

Jeg skal lave noget der kan lade en 12Vakumulator op.... eller hjE6%lpe
til med det! Jeg har et kF8%retF8%j med en akselomdr. med ca 15-20 omdr. i
minuttet og derpE5% ( helst uden udveksling), vil jeg koble en
generator...

Kan I huske de cykeldynamoer der var placeret i navet ? Det var jo en
flerpolet magnet med en mangepolet spole udenom - hvorved man ved lave
omdr. kunne generere en effekt! Det er noget lignende jeg eftersF8%ger
her - bare til 12V ( jeg ved godt jeg skal have det ensrettet og mE5%ske
reguleret ) og sE5% en ladestrF8%m pE5% ca. 1-2A nE5%r det gE5%r rigtig godt=
!

Hvor kF8%ber jeg en mangepolet magnet med ca. 40mm hul og en tilhF8%rende
stator ?

Eller er der andre ideE9%r ?

Esben

Re: 12V lade dynamo....
Hej NG

Jeg skal lave noget der kan lade en 12Vakumulator op.... eller hjælpe
til med det! Jeg har et køretøj med en akselomdr. med ca 15-20 omdr. i
minuttet og derpå ( helst uden udveksling), vil jeg koble en
generator...

Kan I huske de cykeldynamoer der var placeret i navet ? Det var jo en
flerpolet magnet med en mangepolet spole udenom - hvorved man ved lave
omdr. kunne generere en effekt! Det er noget lignende jeg eftersøger
her - bare til 12V ( jeg ved godt jeg skal have det ensrettet og måske
reguleret ) og så en ladestrøm på ca. 1-2A når det går rigtig godt!

Hvor køber jeg en mangepolet magnet med ca. 40mm hul og en tilhørende
stator ?

Eller er der andre ideér ?

En stepmotor ?

http://forums.makezine.com/comments.php?DiscussionID18%03

mvh
JBH

[...]

Når du nu er ved cykelhjul kunne det måske lade sig gøre ved at placere et
antal magneter på egerne, samt en spole, der generede spændingen.
"regulatoren" kunne så bestå i, hvor langt ude på egerne man anbrunger
magneterne og samtidig "pickup-spolen.
Karsten H. (7870)