12V input til arduino istedet for tryk

Hej..

jeg vil gerne styre en indgang på arduino med et +12V istedet for et tryk.

Hvis vi tager udgangspunkt i denne opsætning:
http://arduino.cc/en/uploads/Tutorial/button_schem.png

Kan jeg så ikke bare skifte "slutte knappen" ud med en transistor.
måske en BC557 med en modstand på base. 5V fra arduinoen til emitter og c
til indgang på arduinoen..

Kan jeg det? eller går det helt galt?

Mvh Brian

Re: 12V input til arduino istedet for tryk
LED skreiv:

*Det* er i alle fall en "uvanlig" måte å gjøre det på. Det vanlige er å
henge inngangen opp til VCC, å la bryteren legge inngangen direkte til GND.

Så er det enkelt å skifte ut bryteren med en transistor, BC547. Husk
basmotstanden på transistoren til +12V.

HM

Re: 12V input til arduino istedet for tryk

Det sker der vel ikke noget ved, og du får heller ikke +12Volt derpå,
kun de 5 du allerede har.
Basis styrer du vel så selv (gennem en modstand)

Re: 12V input til arduino istedet for tryk

Hej Brian.

Hvis det skal være helt rigtigt så ville _Jeg_ ihvertfald bruge en
optocoupler - specielt når det sidder i en bil - der er mange
transienter i en bil, og hvis sådan en smutter hen over transistoren kan
den nemt tage livet af din Atmel MCU.

Anyway, en standard optocoupler består af en lysdiode og en NPN
transistor (her glemmer vi lige de specielle opamps for en stund, dem
med TRIAC's i osv)

Så vha. lys er din indgang 100 % isoleret fra signalet (de 12V)

Lysdioden lyser på foto-transistoren, der så leder strømmen til stel.

Du skal bruge 2 modstande, en modstand i serie med lysdioden inden i
optocoupleren, det kan læses på databladet hvor mange mA den skal have
for at virke pålideligt, men holder du dig imellem 2-10 mA kan det ikke
gå helt galt. Emitteren inden i sådan én er typisk infrarød, eller bare rød

Indgangen på din Arduino skal du trække høj med en modstand, således at
når foto-transistoren "ser" lyset, så leder den til stel (GND) og så går
indgangen lav. Det er sådan set en "inverter" du laver. Du kommer med et
+-signal og der kommer et -signal på Arduinoen. Det har dog ingen
betydning, det er meget nemt at "vende" det om i din kode.

Jeg har lavet et lille diagram der viser hvad det går ud på:

http://www.zapro.dk/public/misc/opto.png

// Per.

Re: 12V input til arduino istedet for tryk
Lyder som en rigtig god plan. og tak for det fine diagram, det er noget der
hjælper på min forståelse..

Jeg har søgt lidt efter en optokobler ved el-supply og en CNY17I ville det
være ok at bruge (varenummer 3816)
(kan nemlig ikke lige finde den CNY17F du viser)

Kunne jeg evt på en optokobler med flere sæt i, som også kunne bruges til
mit projekt, da jeg skal bruge 4-5 indgange..?

//Brian

Re: 12V input til arduino istedet for tryk

Så lidt :-)

Den er fin, "efternavnet" kan være hustype, temperaturområde, milspec
(militær udgave) osv. Tjek dog med databladet om den udgave du har fat
i, er hvad du ønsker (SMD/DIL)

Ja. Nogle optocouplere findes i 16-bens huse og indeholder 4 optocouplere.

De eneste optocouplere du skal undgå er dem med en triac i udgangen,
samt noget nulgennemgangs-detektion, de duer ikke til opgaven hér.

Hvis du f.eks. har en gammel skrottet strømforsyning af switchmode typen
(f.eks. en PC strømforsyning), så skil den ad, der finder du 1 eller
flere optocouplere siddende imellem netdelen og lavspændingssiden (til
feedback) - de kan være sorte eller hvide, og har typisk 4 ben. Disse er
af den type du søger.

// Per.

Site Timeline