USB 2.0 i gammal dator?

USB 2.0 i gammal dator? =C4r det s=E5 enkelt som att plugga in ett PCI- kort? Eller finns det systemkrav som hindrar.?

Reply to
buss100

Windows 98SE, ME, XP, 2003 och Vista eller nyare *nix-dist så skall det fungera.

-- Reply to: crister (at) minister (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte mina V8-or". "Den enda goda miljömuppen är en komposterad miljömupp!"

Det blå laget leder över det röda och Sverige är på rätt väg.

Detta inlägg omfattas av lagen om upphovsrätt, nu för stunden och fram till 70 år efter min död.

Reply to
Crister Sporrong

Inget h=E5rdvaru krav? Har asus P4T.

Reply to
buss100

PCI-

Det g=E5r med 286:a ocks=E5. =E4ven om de =E4r s=E4llsynta med PCI-biss. Min router kan l=E4sa/skriva USB-stickor och processorn =E4r av typ ARM-20MHz-4MB. Om datorn =E4r mycket sl=F6 s=E5 kan man f=E5r problem med att den inte = hinner att l=E4sa/skriva i full takt p=E5 USB-porten. Det =E4r inget som ger problem med USB-protokollet men kan vara st=F6rande om det g=E4ller =F6verf=F6ring av video eller annat som kan kr=E4va h=F6gt och j=E4mnt datafl=F6de.

/Alf

Reply to
Alf.F

För ett antal år sedan råkade en bekant ut för att det trådlösa PCI-kortet inte fungerade efter montering i en äldre burk (486/PI?). Efter några mail fram och tillbaka med supporten framkom det att kortet krävde PCI 2.1 eller högre. Vad det innebär rent praktiskt vet jag inte men i en nyare (PII(I)->) fungerade det utmärkt. P4T låter som en P4-baserad historia och då ska det väl inte finnas några hinder utan bara att plugga in och se glad ut när Plug'n'pray inte fungerar fullt ut ;-)

--
/Anders
Reply to

-

nte

te

Alla usb-pci kort =E4r nog inte lika. Sv=E5rt att v=E4lja r=E4tt.

Reply to
buss100

Äh, fega inte. Testa! Det går allt bra. Jag tror att USB-PCI-kort fungerar alldeles utmärkt då XP och Vista har utmärkt stöd för USB2 och är bara inte chippet alldeles säreget så ska det inte vara några problem.
--
/Anders

Borde ha tagit en konjak innan detta inlägg...
Reply to
Anders N

Nej det =E4r de inte. Det =E4r ungef=E4r som med bilar.=20 =C4ven om kortet uppfyller en viss PCI-standard s=E5 kan det skilja = mycket i utf=F6rande i mjukvara, antal portar osv.

utm=E4rkt d=E5=20

alldeles=20

Det g=E5r bra med win95 rev2 ocks=E5 om inte drivrutinerna =E4r bak=E5tsp=E4rrade.

De flesta PCI-kort med USB adaptrar klarar =E4ldre PCI-buss. Billigt och bra exempel:

Somliga l=E5gpriskort =E4r inte =E4r bak=E5tkompatibla men det st=E5r = oftast i databladet. Finns ingen specifikaktion -> k=F6p ett annat kort, eller googla =E5tminstone. =C4ven noname brukar ha FCC-id s=E5 det =E4r oftast = l=E4tt att f=E5 fram info.

Om datorn =E4r =E4ldre =E4n 20 =E5r s=E5 =E4r det kanske b=E4ttre med ISA= till USB:

G=E5r =E4ven f=E5 USB via IDE mm, mm.

/Alf

Reply to
Alf.F

d=E5

lldeles

st i

=E4tt

till USB:

Vissa kort har krav p=E5 h=E5rdvaran p=E5 moderkortet. Har testat ett som inte funkade. Och det skall bli 2.0, annars =E4r det ingen vits. Har 8st 1.1 redan, beh=F6ver inte fler. Skall man v=E5ga prova julas variant?

Reply to
buss100

USB:

Då tror jag mer på Kjell&Co när det gäller datatillbehör, denna för

169 kr t.ex,

"USB 2.0 Kontroller 2-port PCI-kort / 2x extern USB 2.0 PCI kort.

1.5/12/480 Mbps. Bakåtkompatibel mot USB 1.1. Stödjer Win98SE, ME, 2000, XP och Vista."
--
[...]

Fri, 16 May 2008 04:33:01 -0700 (PDT), skrev buss100 :

Åtminstone PCI-grafikkort kan vara petiga med PCI-portarnas version. Jag köpte en gång på en rensningsrea två Geforce 4 MX (för 50 kr/st) med tanken att använda dem i två gamla Pentium. Som systemkrav stod visserligen Pentium II men jag tänkte att det nog bara behövdes för den som ville ha ut "full effekt" av grafikkorten. Och funkade det inte kunde jag iallafall få användning för det ena kortet i min Celeron-dator (för att få tvåskärmskapacitet). Korten funkade inte i Pentium-datorerna. Båda datorerna hade PCI 2.1 (med "busmaster") men korten var PCI 2.2(?) och krävde om jag minns rätt 3,3 volt-matning (PCI-portarna gav väl 5 volt). Sådana viktiga detaljer anges aldrig utanpå kartongerna oavsett hur mycket text det står där... Att PCI fanns i två olika volt-varianter hade jag inte ens hört talas om.

(Nämnda Celeron-dator fick aldrig något andra-kort. Grafikkorten blev liggande i ett par år men häromåret uppgraderade det ena en P2 500 och det andra en P2 300.)

/AW

Reply to
Anders Westerlund