Tyst fläkt till kåken

Elektronik, nja - detta är väl lite off topic.

Vi bor i en villa byggd -80 med frånluftsventilation där en centralt placerad elektrisk fläkt drar ut luft från kök, nedre badrummet och övre badrummet. Den fläkten vi har är tillverkad av en firma som heter Östberg.

Den går med ett litet skorrande missljud nu efter lång och trogen tjänst och jag har sett att det finns utbytesfläkt från Östberg med nästan exakt samma spec och vad jag kan se samma monteringsmått som den vi redan har.

Dock är det två frågor jag skulle vilja klara ut innan jag köper en ny.

För t ex datorer finns det ju tystgående fläktar som drar luft genom datorlådan med allt ifrån ganska till mycket tyst gång. Vad jag hört beror det inte bara på att varvtalet regleras ner då datorn inte behöver så mycket kylning, utan även på fin konstruktion av fläktblad och tyst elmottor, lager mm. Skulle vilja höra om någon nyligen installerat motsvarande tyst variant av villaventilation och har tips på fläktmodell.

Sedan en fråga som inte alls har med elektronik att göra, men ändå. Den nuvarande fläkten sitter i början av systemet av ventilationstrummor och så kommer sedan en lång bit ner genom kåken och den utvädrade luften blåser ut genom krypgrunden. Går det lika bra att ha skapa ventilationsdraget med fläkten placerad på systemets sista punkt, utblåset i krypgrunden? Det borde väl bli samma luftflöde, eller? Om detta gick, skulle det troligen inne i huset mnska det hörbara direkta ljudet från fläktmotorn.

Anders

Reply to
Anders Skelander

Hej Anders!

Nån som tycker som mej ser jag. Jag har sänkt spänningen till min frånluft för att jag stod inte ut med det pumpande oljudet huuuu... ;-|

Ditt resonemang verkar vettigt, flytta bort fläkten.

Det finns ett forum där denna fråga är on topic:

Med vänliga hälsningar: Sven-Olov Larsson

Svempa

"Svempa" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Ljudet från en central fläkt kan man dämpa med ljuddämpare, finns på Lindab. Det är bara att sätta dit fler ljuddämpare i serie tills man är nöjd.

Är det verkligen bra att skicka ut varm och fuktig frånluft i en kall krypgrund? Det borde bli en massa kondens tycker jag.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

"Anders Skelander" skrev i meddelandet news:zA1if.151376$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Nästan alltid så går det att plocka ner fläkthuset och byta till nya lager. En rengörning av allt man kommer åt när man ändå är där. Vips så har man en fläkt som är så gott som ny. Är nästan alltid normala standardlager.= Billigt.

Lösning av ev. oljud så du svar på i annan tråd om detta =ljuddämpare.

XR(V)

Reply to
XR(V)

"GLUDEN" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@individual.net...

Dom här har hyfsade priser på kanalfläktar via postorder:

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

Samt se till att fläkten är balancerad och upphängningen av fläkten är lämpligt dämpande elastisk så att du inte får stomljud i huset - sådant kan som bekant gå väldigt långt in i byggnaden och störa, ibland på oväntande ställen och så låga frekvenser att det inte alltid hörs riktigt (infraljud) men ändå är uttröttande.

(tänk på bilfjädring med eller utan fungerade stötdämpare så vet du varför jag skrev 'dämpande elastisk infästning')

ljuddämpare får man kanske sätta in på flera ställen allt efter ventilationens utsträckning då ogynnsamm dragning (läs långt, rak, minimalt med krökar och glatt hård yta invändigt) lätt kan skapa situation liknande orgelpipa med tröttande infraljud tillsammans med förstärkt lågfrekvent brus från ventialtionsstussar etc.

Här minskar man Q-värde i systemet med ljuddämpare på rätt ställe så att ev. svängningar i röret dämpas ut i högre takt än det som tillverkas i systemet av olika virvlar i luftströmmen.

(försök blåsa ton på en driksflaska fylld ända upp med löst bomull eller papper gentemot dito tom - den lägre Q-värdet i den fyllda flaskan gör det omöjligt att få fram toner hur mycket man än blåser - och det är sådan verkan du vill få till i en ventilation med (för)mycket lågfrekvent buller och infraljud i sig ).

--
Slå av och på fläkten och lyssna - käns det 'skönt' och 'oj vad tyst det
blev' när fläkten slås av, så har du för mycket ljud från ventilationen.

"Anders Skelander" wrote in message news:zA1if.151376$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net... |

| Sedan en fråga som inte alls har med elektronik att göra, | men ändå. Den nuvarande fläkten sitter i början av systemet | av ventilationstrummor och så kommer sedan en lång bit ner | genom kåken och den utvädrade luften blåser ut genom | krypgrunden. Går det lika bra att ha skapa ventilationsdraget | med fläkten placerad på systemets sista punkt, utblåset i | krypgrunden? Det borde väl bli samma luftflöde, eller? Om | detta gick, skulle det troligen inne i huset mnska det hörbara | direkta ljudet från fläktmotorn. | En liten fundering bara, är det inte skillnad på fläktars "sugförmåga" jämför med deras "blåsförmåga" ? Dvs om fläkten ursprungligen var placerad i början av luftkanelen så var dess huvudsakliga funktion att trycka ut luften i luftkanalen, medan om man placerar den i andra änden, så måste den i stället suga ut luften. Det kanske behövs fläktar med olika funktion. Hade det i stället varit vatten så är det omöjligt (och går att förklara med lite fysikkunskaper) att använda en sugande pump för djupare pumpningar än 10 m, därefter måste pumpen monteras nedtill och trycka upp vattnet, kan det inte finnas liknande begränsningar för luft? Eller det kanske inte spelar någon roll i det här sammanhanget, jag kan tänka mig att det finns någon gräns när fläkten sugit ut så mycket luft att det blivit vakuum på insidan, men så mycket luft har du väl inte tänkt fläkta bort... Det går nog inte att åstadkomma med en fläkt ändå.

Vore det förresten inte bättre att leda ut luften på taket eller på sidan av huset i stället för att trycka ned den under huset?

--
/Danne
Dan Altemyr

tjaaa, dammsugare - och sätter man sugslangen på utblåssidan (som man kan göra med vissa damsugare) så illustrerar det ganska effektivt att verkan inte blir lika...

Obs det har inget med själva fläkten att göra då den bara skapar tryckdifferenser på resp sida, utan det är miljön runt om kring, tilledningar och styrning som avgör om ventialtionen blir det avsedda.

minivrsionen av husventilationsproblematiken är ju kylning i en PC-låda då man måste ha något olika strategier beroende på om fläkten blåser in eller ut trots att fläkten bara är vänd gentemot andra fallet.

skilj mellan tryck och mängd - dom har lika mycket släktskap som Volt och Ampere i elektriska kretsar och man behöver både men i olika proportioner beroende vad som skall lösas.

Tak = skorsten ???

Det viktiga att tänka på är att varm luft är lättare än kall luft och bestämmer strömningsmönster i lokaler, skall man trycka ned så krävs det aktiv kraft hela tiden och vänder så fort det är avstängt.

Det krävs *stora* fläktar för att trycka ned varmluftpelare 800 meter ned i en gruva norr om dalarna (och skorstensdraget i hisschaktet är inte att leka med då både stora kabeltrummor i grov träplank och städerskor flyger i luften om båda slussportarna råkade stå öppet samtidigt långt där nere... (just detta har hänt... och var inget man skämtade om) - själv har jag stått längs nere och kunde knappt ta mig tillbaka genom mandörren med både arm och benkraft då det rådde mer än orkanstyrka genom dörrhålet...

hissschaktet illustrerar också vad som händer när varmluft möter kallare ytor och övre delen av hisschaktet har ungefär samma känsla som att vara i en destillationskolonn på en hembränningsapparat - dvs *väldigt* fuktigt och med fin duggregn som regnar uppåt och som blötte ned precis allt och i alla riktningar (svårt att skydda mätinstrument för kontorsanvändning i denna miljö)...

man måste vara väldigt noga med var man släpper ut varmluften och var kondensen fäller ut när luften kyls av - för det handlar inte om 'om' utan 'när' kondensen fäller ut. Att släppa ut ventilationsluft under kallare yttertak hör nog inte till dom bästa av ideerna om man inte just forskar i husmögelsvamp...

Det är i stort sett bara tak och skorsten som är säker då den fuktigare luften snabbt blandas ut med stora mängder torrare utomhusluft...

--
/Danne
Dan Altemyr

"Dan Altemyr" skrev i meddelandet news:dmh4d9$bnk$ snipped-for-privacy@news.al.sw.ericsson.se...

Kul att så många svarat.

Jag vill bara tillägga att jag själv funderat på om det är olämpligt att frånluften blåser ut i krypgrunden. Jag anlitade själv en besiktningsman vid köp av huset år -04 och han sa att det var önskvärt att varm luft inifrån huset blåstes ut genom krypgrunden. På så sätt hölls grunden varm. I annat fall med en icke ventilerad eller på sämre sätt ventilerad krypgrund, fanns risk för fukt, menade han. Betydelsen av fukthalt i frånluft kommenterades inte.

Sedan noteras att huset haft detta system sedan byggåret 1980 och varken jag eller besiktningsmannen har kunnat observera något problem som har med kondens och/eller fukt att göra.

Anders

Reply to
Anders Skelander

"GLUDEN" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@individual.net...