Stopp för glödlampor

Hoppas dom gillar kvicksilver och flimmerretning av hjärnan..

Reply to
pbFJKD

Stopp för glödlampor i Australien och Kaliforninen.

Ett sätt att minska växthuseffekten vore att alla bytte ut sina glödlampor mot lågenergilampor. Australien och Kalifornien går nu i bräschen för att se till att det här verkligen ska bli av. Idag har Australiens miljöminister, Malcolm Turnbull, förslagit att all användning av glödlampor ska fasas ut inom en snar framtid. I Kalifornien föreslås att en lag om förbud mot glödlampor börjar gälla år 2012. Det här gör man eftersom glödlampor är så ineffektiva. Bara 5% av all den energi den behöver blir till ljus. Resten blir värme. Källa: Sydney Morning Herald och newstarget.com

ikel=1212517

Hur är det egentligen med en lågenergilampa, det är väl i princip ett lysrör med tillhörande reaktor och drivkretsar som man lyckats klämma in i en förslutning med vanlig lampsockel i änden. Det går uppenbart åt mera material att tillverka en sån än en vanlig glödlampa, och man kan undra om det inte även går åt betydligt mer energi i tillverkningen. För kiselbaserade solceller har jag hört att det går åt mer energi i tillverkningen än vad cellen kan leverera under sin livstid. Om det är så illa att det ökade energibehovet vid tillverkningen av lågenergilampan är större än den insparade energin under lampans livstid så kanske glödlampan inte är så stor energibov i alla fall.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Ken skrev:

=3D1&artikel=3D1212517

Jo, men om man har en vettig avk=E4nning av temperaturen i hemmet s=E5 bidrar ju v=E4rmen till husets totala uppv=E4rmning som minskar med den del som gl=F6dlampan ger.

Sen finns det sj=E4lvklart nackdelar med l=E5genergilampor.

Man kanske skulle byta ut m=E4nniskorna mot l=E5genergivarelser ocks=E5, m=E4nniskor avger ocks=E5 mer v=E4rme =E4n ljus, se bara vad matkostnaden=

ligger p=E5 per m=E5nad! ;-)

K=E4lla: Ralph H=F6glund

Reply to
Ralph Höglund

r=3D1&art

ip ett lysr=F6r

en

t mera

undra om

r s=E5

pan =E4r

l=F6dlampan

Precis! Och den energi=E5tg=E5ngen kan inte vi som k=F6per en l=E5genergi= lampa ta vara p=E5, den omvandlas till n=E5got annat n=E5gon annanstans!

Nej, jag tror det =E4r fortfarande gl=F6dlampan som =E4r b=E4st.

/Ralph

[...]

Jag har en "l=E5genergi"-skrivbordslampa h=E4r d=E4r jag sitter och arbet= ar och den utvecklar minsann en hel del v=E4rme. OK, jag kan h=E5lla handen runt =F6vre delen av sk=E4rmen och varmt =E4r det, med en vanlig gl=F6dla= mpa hade jag kanske inte kunnat h=E5lla s=E5.

/Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Förutom att lågenergilampan/lysrör drar 4-5 gånger mindre energi än glödlampan, har de cirka 8-40 gånger längre livslängd.

Beror helt på vad man skall använda lampan till. För min den gick jag över så gott som helt till lågenergilampor när de kom för 20 år sedan (eller när det nu var) till de lampor som lyser mycket här hemma. Helt perfekt. För belysning utomhus är glödlampor helt förkastligt.

Beror helt på vad man skall använda lampan till. För min del gick jag över så gott som helt till lågenergilampor när de kom för 20 år sedan (eller när det nu var) för de lampor som lyser mycket här hemma. Helt perfekt. För belysning utomhus är glödlampor helt förkastligt.

Den värmen har man ingen nytta av på sommaren, eller kanske ens på våren och hösten. Du kanske till och med väljer att kyla bort värmen med en luftkonditionering. (Frikyla från bergvärmehål är väl ok!) Dessutom är det för egen del slöseri att använda "outväxlad" el till uppvärmning.

Speciellt med tonårspojkar.

F.ö. släpper kor ut metangas som har kraftigare "växthusegenskaper" än koldioxid.

Ska man vara riktigt petig så övergår även ljuset till värme så småningom.

hälsningar /Björn Lindgren.

Reply to
Björn Lindgren

Har provat ett flertal olika tillverkares lågenergilampor i fasadbelysningen och lyktstolparna och där är livslängden ungefär som för två vanliga glödlampor. Vet inte om det vibrerar för mycket för att de ska trivas. Det blir jävligt dyrt, så jag har återgått till vanliga igen. Däremot fungerar de bra i takfotsbelysningarna och på ett flertal ställen inomhus.

--
Reply to: crister (at) minister (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte mina V8-or".
Crister Sporrong

det finns en annan grej som påverkar och det är det förmodligen inte har industriklass på ingående komponenter - dvs tål minusgrader och stora temperatursvängningar, vibrationer, fukt etc. - kan man köpa dessa för typ 29 spänn i olika erbjudande så kan man inte förvänta sig så mycket...

Fast när man knäckt dyra Osram också blir man lite ledsen. I takfoten har jag fortfarande IKEAs billiga från när de började med dem, i alla sju armaturerna.

--
Reply to: crister (at) minister (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte mina V8-or".
Crister Sporrong

Lång livslängd gäller enbart de med elektroniskt förkopplingsdon. De med magnetisk variant (inbyggd drossel & glimtändare) brukar inte hålla länge utomhus, inte inomhus heller. Jag gamla Philips elektroniska lågenergilampor 20W som är cirka 15 år gamla och används fortfarande i dagligt bruk. Otroligt lång livslängd. Jag köper aldrig billigt skit och därför håller de bra länge.

Lång livslängd gäller enbart de med elektroniskt förkopplingsdon. De med magnetisk variant (inbyggd drossel & glimtändare) brukar inte hålla länge utomhus, inte inomhus heller. Jag har gamla Philips elektroniska lågenergilampor 20W som är drygt 15 år gamla och används fortfarande i dagligt bruk. Otroligt lång livslängd. Jag köper aldrig billigt skit och därför håller de bra länge.

Fast inte om det är kallt. Den här veckan har det pendlat mellan 15-25 minusgrader hemma och då lyser ju lågenergilamporna ungefär lika starkt som stearinljus..

/Johan

Reply to
Johan Pålsson

Är dom inuti en glasglob eller helt utanför i kylan?

De flesta inuti glasglob, har dock ett par ute i kylan också men skillnaden är knappt märkbar på de lampor som jag har nu (har för mig att det är philips), de avger väl kanske inte så mycket värme så att de "värmer upp sig själv".

/Johan

Reply to
Johan Pålsson

Har man svaga varianter kan det bli svårt i kylan. Det gäller att lampan får upp lagom drifttemperatur för att lysa ordentligt, därför går det inte bra med de svagare varianterna. Man bör läsa specifikationerna för att se vilka omgivnings- temperaturer de speciella lågenergilamporna är lämpade för. Att de sitter i glasglob eller liknande är nästan nödvändigt för att slippa korrossionsproblem i elektroniken som finns i sockeln och så att man kan köra dem i kyla. Jag vet att man rekommenderar att de är monterade med sockeln uppåt när de skall jobba i kyla. Det gäller att läsa instruktionerna :-)