Resistiv fuktgivare

Jag håller på och bygger en liten väderstation med en PIC som centralenhet, vilken samlar in data från sensorer och skickar vidare dessa lämpligt formaterade till serieporten på en PC.

Nu till problemet. Jag har hittat en billig resistiv fuktsensor på Elfa (artnr : 73-026-65). Frågan är bara hur jag lämpligen kopplar den till PIC:en. Jag vill gärna ha en analog spänning in på ingången till PIC:en. Det finns 5 volt tillgängligt, dock ingen växelspänning eller signal på 1KHz som är "Recommended driving freq", vad det nu innebär.

Alla tankar, hjälp å förslag angående detta mottages tacksamt.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Som jag förstår det hela så är den resistiv så min första tanke är spänningsdelare. Alternativt någon form av bryggkoppling.

Det var vad jag kom på nu. Håll till godo.

Reply to
No Reply

Jo det bör ju fungera, men då kan man fråga sig vad det menar med Recommended driving freq.

Jag provade att koppla in den över en ohmmeter igårkväll och visst den reagerar då, men värdena stämmer nog inget vidare med de som kan ses i tabellen i databladet.

Tackar.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Mätteknik... Oj, det var länge se'n... Så här fick jag lära mig: (med reservation för att jag minns rätt - på den tiden körde vi med Luxor ABC800 :-) och jag har *inte* pysslat alls med detta se'n dess... :-)

Ett smidigt sätt att mäta t ex resistans med en mikroprocessor är att mäta frekvensändringar. "Bara" att kolla 1 eller 0 på inporten... (Hur hade du förresten annars tänkt att "digitalisera" inspänningen??)

"Recommended driving freq" syftar på att tillverkaren anser att sensorn presterar bäst i en oscillatorkoppling/brygga matad med 1 kHz. Alltså, ändrad fuktighet -> ändrad frekvens.

Du får m a o "sampla" fram frekvensen/ändringen och via fukt-resistanssambandet i sensorns datablad räkna om denna till vad du nu vill ha ut. Tänk bara på att "relativa fuktigheten" är temperaturberoende!

/mw

Reply to
Micke W

Jo det fina i kråksången är att den pic (12F675) jag tänker använda har en inbyggd A/D-omvandlare så digitaliseringen är inga bekymmer alls.

Okej.

Hur gör man det då :-) Är aningens nybörjare på dessa områden. Jag hittar ingen formel för det i databladet. Där har de däremot en termistor inritad i någon referenskoppling och en formel för den kopplingen.

Jo men det är inga större bekymmer då en annan del av väderstationen registrerar temperaturer.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Där ser man. Tänkte inte ens på den möjligheten (*så* mycket har jag "hängt med" sedan mitten av 80-talet... :-).

Är inte alls insatt i modern sensorteknik, och det var som sagt länge sedan jag aktivt pysslade med mätteknik. Påstår alltså inte att jag på minsta sätt "kan" det här numera...

Har dock läst på lite om resistiva fuktsensorer, bl a på:

Normalt *måste* man tydligen använda AC och på lämpligt sätt detektera impedansändringarna (även om sensorerna kallas "resistiva", så är de *inte* rent resistiva)!

Orsaken till varför man inte kan/ska använda DC är att det ger upphov till polarisering av sensormaterialet (oftast något polymermaterial), och oftast rekommenderas symmetrisk AC *utan* någon DC-bias: "DC current produces sensor polarizations and should not be applied to the sensor at any time. Exposure to these conditions will result in a permanent shift in the sensor's calibration."

Men... eftersom det i databladet för H25K5A står "Rated voltage: DC 1-10 V or AC..." tål den sensorn uppenbarligen DC, men hur som helst rekommenderar man ju AC i mätkretsen. Jag skulle höra med ELFA o/e tillverkaren om detta. Databladet är ju inte direkt utförligt...

Det finns ju sensorer med inbyggd signalbehandling (likspänning ut, linjärt beroende av RH). Är dock dyrare. ELFA tar t ex drygt 200:- för en sådan.

Hittade vidare lite info om H25K5A-sensorn här (tyvärr på franska, som jag inte alls kan...):

Om jag fattat rätt diskuteras där bl a varför man inte bör använda DC, men jag begriper som sagt inte mycket av det...

Utifrån tabellen i databladet kan man kanske approximera en funktion (polynom eller exponential) som passar. För en del sensorer finns formler angivna, och det är ju möjligt att sensortillverkaren/ELFA skulle kunna bistå dig med en sådan?

RH%-"resistans"-tabellen i databladet gäller för 1 KHz, 1 Vrms, så använder du något annat lär du få kalibrera systemet på egen hand.

På min tid (känns som yngre stenåldern :-) brukade vi lägga upp en tabell i minnet - RAM/EPROM. (Det var mycket virande på prototypkort innan enchipsdatorerna gjorde entré... :-) Plockar man in rådatat till en PC är det väl inget större problem att fixa omvandlingen med utgångspunkt från databladets tabell?

OK. Glömde i hastigheten att det var just en väderstation det handlade om. Det blev ju så mycket annat att fundera på! :-) Sorry...

Tja, jag är tveksam till om detta har varit till minsta hjälp, men jag har i alla fall försökt! :-)

/mw

Reply to
Micke W

Misstänker starkt att jag var inne på några av dem igårkväll och läste med.

Ja det verkar onekligen vara så.

Precis...

Nä databladet är under all kritik. Det rimliga är nog att jag lämnar denna sensor för tillfället och avvarar fuktsensorn. Det är ju jag själv som betalar...

... så 200+ kronor för en sensor känns i mastigaste laget för tillfället. Men någon gång i framtiden kan man ju tänkas lägga till en sådan. Det får helt enkelt duga med temperatur och ljussensor för tillfället.

Någon som kan komma på något annat att övervaka, enkelt då, förutom fukt? Gärna via en sensor som ger en analog spänning ut.

Okej. Jag kan inte heller någon franska.

[Klippt bort en hel del här]

Det har varit till stor hjälp. Det har bekräftat mina egna undersökningar i ämnet. Det verkar onekligen bökigt att använda sig att primitiva sensorer för fuktmätning. Dumt :-)

Tackar för den tid du lagt ner på detta.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

"Fredrik Möller" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

den

till

eller

innebär.

Hej

Du kan skapa enkelt skapa fyrkants AC till den från PIC'en. Skapa en 1 KHz fyrkantsvåg på en utgång anslut ena pinnen på sensorn till denna. Tag två lika stora motstånd och anslut den ena från Vref till analog in samt den andra till analog in till jord. Nu kommer den analog in att ligga på halva Vref. Anslut nu andra pinnen till analog in och sensorn har AC över sig. Ju lägre resistans sensorn har ju större amplitud får du på fyrkantvågen på analog in. Ovanstående resonemang håller om ADC är tillräckligt snabbt och kan mäta två gånger per 1KHz.

Danne

Reply to
Danne

Tackar för detta handgripliga förslag. Antar att man likaväl kan använda sig av en 555:a för att skapa pulsen?

Den pic jag har nu är nämligen fullt utnyttjad, förutom en ingång till en fuktsensor.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

eftersom ordet impedans används i stor utsträckning så avser man nog växelström.

impedans innefattar ju resistan och ibland reaktiv komponent som konding och induktans, vilket de sistnämda är helt ointressant vid likströmsanvändning.

'primitiv'... - bygg en motsvarande elektrisk interface till en hårstråsbaserad hygrometer så får du se.

hårstråsbaserade dito används ju alltjämt i helmekaniska hygromterar .

en annan metod är att använda peltierelement som kyler en spegel så att det blir precis nätt och jämt imma - avläst med en reflexoptosensor i en servoloop som styr peltierelementets strömmar (som både värmer och kyler beroende på immans intensitet) och med en temperaturmätare på/vid spegeln samt kännedom om lufttemperaturen kan man räkna ut den relativa fuktigheten - förmodligen är det den mest exakta metoden även över tid och åldring.

dvs en modern version av den våta och torra termometerkulan i lätt luftdrag.

men - en sådan sensor kommer att kosta mycket mer än 200:- i delar.

--

Idag bygger man inte elektronik för att spara pengar gentemot köpta
grejor - det är helt omöjligt idag då man som Elfaköpare inte kommer åt

Man bygger elektronik för att man är intressserad att lösa problem,
studerar hur det fungerar och helt enkelt skapa något eget, och då
tycker jag att 200:- inte är så mycket, speciellt inte om man tänker i
termen 'bensin' i bil som man bara eldar upp på allt för kort tid
och användning.

200:- i komponetern är ju något som finns kvar betydligt längre än
18 liter soppa i en bil...

Nä jag vet. Det är för att det är roligt som jag bygger det hela och för att få det precis som jag vill samt lära sig lite om seriekomminikation både med PIC och Java, då det är Java som kommer att ha hand om presentationen av uppmätta värden på PC:n

Fast många bäckar små, parallella projekt och andra prioriteringar gör att en extra utgift på 300 kr, det är i de slängarna vi hamnar om man köper en lite mer avancerad fuktsensor från Elfa, kan kännas väl stor för tillfället.

Jo det är sant. Någon gång köper jag nog en sådan sensor. Allt är förberett för det. Hårdvara och PIC-program. Det är bara Javaapplikationen som kommer att vara tvungen att ändras, om jag inte programmerar den redan från början med stöd för en fuktsensor. Det går ju alltid att fejka värden eller så.

Men först måste ett par andra projekt slutföras :-) Exempelvis en filnamnsbytare som använder Exif-informationen i jpeg-filer, då min kamera och dess tillhörande programvara inte ger bilderna några vettiga namn vid överföring från kamera till dator.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

En variant som tar två ledningar på PICen, data och clock, är SHT11 som finns på sensirion

Den har jag själv använt, innehåller termometer också vilket kan vara bra då tempen är avgörande i en del uträkningar som har med RH att göra.

12 bitar RH och 14 på tempen som max upplösning. Kan ställas ner för snabbare avläsningar. Har du PC till att utvärdera mätvärdena så kan du få till det riktigt skapligt, bättre än ADC:n i en PIC och givare som ska kompenseras för tempen. Olika varianter på SHTxx har olika noggrannhet och olika pris. Nä -jag jobbar inte som säljare på Sensirion... Steve
Reply to
Steve Dahlqvist

Hade jag sett den sensorn innan jag köpte min temperatursensor så hade jag nog köpte en sådan. Nu är det i ett annat läge. Jag tror nog att jag kommer att köpa en sensor som ger en analog spänning, proportionell till fuktigheten, ut när och om det blir dags att köpa.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller