Re: Vilka apparater använder trefas idag?

Enda jag kan säga är att många apparater som anväder vatten blivit mer
energieffektiva och klarar  sig med  1fas 10A.
Dessutom sparar ju tillverkarna pengar på att göra maskiner för 1-fas.
Kollar du på proffsmaskiner   typ Wascator tvättmaskiner  är det alltid
3-fasgrejjer men dom spelar ju i en helt annan division.
Problem som ofta uppstår pga   1-fasobjekt  som  förbrukar mycket är
snedbelastning på nätet...har man otur så  ligger  flera av dom på samma fas
och då  går huvudsäkringen ,,,,,,,i värsta fall  i källaren i hyrsehus så
man inte kommer åt den själv.

Pelle

Re: Vilka apparater använder trefas idag?
Bastu aggr. Större värmeväxlare.

Om du arbetar med maskiner (typ såg, hyvel och kompressorer) så kan
dessa mycket väl använda tre fas. (Ger oftast tystare motorer)

/Danne

detta.

Re: Vilka apparater använder trefas idag?

kan

Klipp

Sätter man ihop 100 m med ett antal förlägningkablar kan man till och
med kortsluta i änden utan att säkringen smäller... visst kabeln blir
varm.... 3 fas är helt klart bättre, synd att det inte är vanligare.

/Daniel

Re: Vilka apparater använder trefas idag?

Antar att han menade 1_fas 460V    alltså 460/600 V

Re: Vilka apparater använder trefas idag?

Klipp

110A inte illa :) Men man undrar ibland hur om det inte är så, UPS'en
på mitt förra jobb var säkrad med 1x35A. Känns nästan som man kunde ha
tre faser in och ändå ha en ut...

/Danne

Site Timeline