Re: Varning för H7 lampor

Fast den delen ska de visst lägga ner!

Jag tittade hos osram.se som faktiskt hade ordentliga datablad på sina
produkter. Det visar sig att deras standard H4-lampa håller 500 h på
helljuset och 900 h på halvljuset, mätt vid 13,2 V och en körcykel som
innebär dubbelt så mycket halvljus som helljus. "Håller" betyder att
cirka 2/3 av alla lampor har lagt av efter dessa tider.

Deras standard H7-lampa håller i provbänken 550 timmar. Vid 14 V packar
de ihop efter 245 timmar. De påpekar också att driftspänningen ofta är
högre i nya bilar men att man tyvärr inte kan ändra designspänningen för
lamporna eftersom testproceduren är standariserad (dvs lagstiftad).

Det finns long-life-versioner av båda typerna. H7-lamporna håller då 930
timmar.

En annan iakttagelse är att H7-lamporna har ett högre ljusflöde. H4
skickar ut 1000 lumen på halvljuset (och 1650 lm på helljuset) när de är
nya, medan standard H7 blåser på med 1500 lm. Longlife-varianten är
designad för 1450 lm och jag tippar att det är det som ger den längre
livslängden.

Jag korspostar till swnet.teknik.elektronik - någon där som kan se någon
annan anledning till att H7-lamporna skulle hålla kortare tid än H4?

Övertrycket är dessutom större i H7 - 12 bar jämfört med 4 bar för H4.
Man lär sig något nytt varje dag...

Re: Re: Varning för H7 lampor

Det är enkelt -- mer ljusutbyte vid samma effekt ger kortare livslängd.

För de som är intresserade finns det mer information angående H7-lampors
livsländ på min hemsida:

  < http://www.mitt-eget.se/saab/faq_electrical.shtml#lamps

Min lösning på livslängdsproblemet är att driva lamporna med 10,9V dagtid
och 13,5V vid mörker. Trots att jag använder lampor med högre ljusutbyte
och endast 250 timmars livsländ har jag efter tre år och 50000 km ännu
inte behövt byta någon lampa.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Varning för H7 lampor
On Sun, 5 Sep 2004 21:04:34 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

Det där spänningsminskningen har de infört på våra nyaste bussar
när de uppmärksammade den extremt korta livslängden.
Vi har flera lägen på ljusomkopplaren, dagläge och nattläge
och i dagläge ser spänningen ut att sjunka rejält.

I Clas Ohlson-katalogen anger man 3500 timmar för sina H4-lampor!
och 1200 timmar för H7, inte mycket att lita på alltså.

Re: Varning för H7 lampor

Nu är jag kanske trög, men varför har du tre reläer? Räcker det inte att
låta ljusomkopplaren i "läge 2" dra ett relä som kortsluter motståndet?

Re: Re: Varning för H7 lampor

Det är precis vad det "gröna" relät gör. Det är också det enda relä som
ingår i modifieringen för reducerad spänning till halvljuset.

De två blå reläerna ändrar funktionen på ljusomkopplingsspaken
från "standard Saab 9-5" till "standard Saab 9000". Ljusomkopplings-
spaken i 9-5 har tre lägen, viloläge, ljusblink och hel/halvljus-
omkoppling. En 9000 har två lägen, viloläge och ljusblink (när ljus-
omkopplaren är i vänsterläge) och hel/halvljusomkoppling (när ljus-
omkopplaren är i högerläge). Jag tycker det tar för lång tid att
koppla om från hel- till halvljus då spaken måste passera
vila->blink->omkoppling->blink->vila innan helljuset slocknar. Efter
modifieringen blir det bara vila->omkoppling (tredje läget används).

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Varning för H7 lampor
On Sun, 05 Sep 2004 20:39:29 GMT, "Daniel Berglund"

Vad hjälper det när H4-strålkastarna ger mycket bättre ljus än H7?
Det är tydligen själva strålkastaren för H7 som är extremt
inneffektiv och kan inte utnyttja lampan.
Det är ljusstyrkan och ljusbilden 50 meter och längre bort
som är intressant, inte vad själva glödlampan avger i ljusstyrka.

Den där livslängdssiffran lampfabrikanterna själva anger
stämmer föga enligt oberoende tester.

Re: Re: Varning för H7 lampor

Hur strålkastaren fungerar varierar mellan olika fordon. Min Saab 9-5
med H7-lamport ger i alla fall ett mycket bättre ljus än vad min Saab
9000 med H4-lampor någonsin gjorde. 9-5:an har också fått bra betyg i
tester för ljuset. Att andra tillverkare inte klarar av att konstruera
en bra reflektor för H7, eller av designskäl väljer design före funktion,
är inget som man ska lasta H7-lampan för.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Varning för H7 lampor
On Mon, 6 Sep 2004 09:52:22 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

H7 är ju kända för att ge dåligt ljus, så de flesta verkar
inte klara av det där.  Saab kanske är de enda?

Re: Re: Varning för H7 lampor

Hur har du kommit till att ha uppfattningen att H7 är känd för att
ge dåligt ljus? Du är den förste som jag har hört uttala sig om
att H7 skulle vara allmänt dåliga.

Det kan inte finnas någon anledning till varför H7 skulle ge sämre
ljus än en H4. Lamporna är ju nästan lika förutom att H7 bara har
en glödtråd. Genom att reflektorn kan optimeras för en glödtråd
(i stället för två glödtrådar på två olika positioner) och med det
högre ljusutbytet från H7 så måste det finnas annan anledning till
att ljuset blir sämre än med H4. Antagligen är det så att många
tillverkare prioriterar det estetiska (t.ex. små reflektorer) framför
en bra design ljusmässigt. Jag tror dock inte att Saab skulle vara
den enda tillverkare som kan tillverka bra strålkastare med H7 i.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Varning för H7 lampor
On Mon, 6 Sep 2004 13:50:43 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

Följer man med i samhällsdebatten får man veta en hel del.
Jag råkar läsa tidningar och ser själv i praktiken hur illa
de fungerar. Vi som följer med är medvetna.

Ja då har du missat hur konstruktionen på armaturen är gjord.
De är totalt olika.
H4 och äldre strålkastare har prismor i glaset som styr ljuset
och reflektorn är helt rund och symmetrisk och bara styr ljuset
rakt mot glasets prismor.
H7 har istället reflektorn som styr ljuset me dhjälp av
olika vinklar och glaset helt plant och utan prismor,
dessutom sitter H7-lampan i ett rör som verkar skymma.

Det verkar som om konstruktörerna inte har ansträngt sig särskilt
mycket för H7.

Jo det verkar så.

Jag vet inte det.  De flesta verkar dåliga.

Re: Re: Varning för H7 lampor

Jag tror inte att "samhällsdebatten" debatterar H7 speciellt mycket.

Det finns inget som säger att en viss typ av armatur måste användas
till H4 respektive H7.

Glaset till H7-lyktorna på min 9-5 har prismor för att styra ljuset,
så det är inte bara H4-lyktor som tillverkas på det viset. Tyvärr
kräver marknaden Xenon-ljus så de senaste årsmodellerna av 9-5 har
plant plast-"glas" (nödvändigt med Xenon med sitt egna linssystem)
även för bilar med H7.

En del konstruktörer har inte ansträngt sig.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: Varning för H7 lampor
On Mon, 6 Sep 2004 15:02:34 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

"tror"   Tja, jag läser i alla fall den som finns.
Du kanske inte gör det?  Jag har i alla fall läst mycket om H7.

Lamporna är gjorda för en viss typ av teknik för att styra ljuset,
men det kanske inte hindrar andra konstruktioner?

Jag har aldrig sett den varianten.  Kanske därför Saab har bra ljus?

Xenon-ljuset blir väldigt dyrt i drift på grund av att lamporna
inte tål allför många starter. Lamporna är extremt dyra.
Jag skulle inte vilja ha Xenon-ljus på min bil.

Mäkligt med tanke på att de lägger ner flera miljarder kronor
på att ta fram en ny bilmodell.  Vad gör de med pengarna?

Re: Re: Varning för H7 lampor

Naturligtvis kan en tillverkare använda många olika konstruktioner.
De flesta lampor, inklusive H4 och H7, består ju bara av en lysande
tråd. Den stora skillnaden mellan H4 och H7 (förutom att H7 är mindre)
är att H4 har två glödtrådar på olika platser. Att bara behöva ta hänsyn
till en glödtråd i sin design gör bara att konstruktören har mer
flexibilitet, det innebär inte att en konstruktion som fungerar för H4
inte skulle fungera för H7.

Samma med den mekaniska monteringen av lampan som du tog upp i ett
annan inlägg. Mekaniskt sett är H4 och H7 lika förutom att H7 är
något mindre. Båda lamporna använder samma metod för att orientera lampan
rätt i armaturen. Om du har råkat ut för armaturer som gör det enkelt att
montera H7 med fel sida upp så är det fel på armaturen, inte H7-lampan.

Det är nog en anledning. Traditionellt har Saab varit ett företag där
tekniker har bestämt mer än marknadsavdelningen. Med GM vid rodret
är det numera, tyvärr, tvärt om.

Marknadsavdelningen har nog sett till att de prioriterar design före
funktion.

De problem du har observerat med H7 (förutom den korta livslängden) beror
nog mer på tidpunkten för när H4-armaturerna konstruerades mot tidpunkten
för när H7-armaturerna konstruerades. På H4-tiden var det funktion som
var prioriterad, nu på H7-tiden är det design som prioriteras.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Varning för H7 lampor
On Tue, 7 Sep 2004 10:06:32 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

Tyvärr är ju konsumenterna dumma nog att inte uppskatta smarta
tekniska lösningar, utan går hellre på den rena designen.
Saab har ju desvärre gått med stor förlust i många år nu.

/Johan

Re: Varning för H7 lampor
On Tue, 7 Sep 2004 10:06:32 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

Då bör du studera dessa lampor mer ingående.
H4 har en skärm på ena sidan av halvljustråden som skymmer halva
reflektorn.

De är så olika.

Nej det skiljer väldigt mycket.  Titta så får du se.
En H4 är svår att montera fel.

Felet är konstruktionen på lampsockeln som gör att man lätt
kan montera lampan åt alla håll hur enkelt som helst.
Många förstår inte att man måste vrida lampan åt rätt håll
eftersom den dessvärre passar åt alla håll.
Även våra vana verkstadsmekaniker som reparerar våra bussar
monterar ofta lamporna fel trots att de byter massor med
sådana lampor dagligen.

Det blir sämre.  Vi hade vår höjdpunkt på 80-talet.
Från någon gång på 90-talet blir det bara sämre på många sätt.

Så de offrar fler miljarder för design och mindre för funktion?
Suck!

Suck igen.  Det verkar så.  Jag köper själv bara bra produkter
där funktion prioriteras.  Numera struntar man i trafiksäkerheten
när det gäller strålkastare. Bilarna är bara gjorda för att
köras runt i stan och visa upp sig med.
Trist att vi som kör yrkesmässigt (buss, lastbil) också drabbas
av de där dumheterna. Det smittar av sig dit eftersom
"konstruktörerna" tycker det är "ballt".
Vi som skall köra skiten är inte glada eftersom det blir
fler skadade och döda utefter vägarna.
"Nollvisionen" saboteras av design.
Tydligen VILL vi ha många skadade och döda.

Re: Varning för H7 lampor

Ack så sant. Och vi konsumenter belönar design som marknadsföring
genom att gå på det

Peter Håkanson
        IPSec  Sverige      ( At Gothenburg Riverside )
Re: Varning för H7 lampor

Ett annat problem med H7 är dess krage på sockeln.
Den är så felkonstruerad att det är ett elände att
få i lampan vriden åt rätt håll och rakt.
Många vet inte ens hur den skall vridas.
Jag har snart rättat till närmare ett hundratal felmonterade
H7-lampor på de bussar jag kör eftersom folk moderar dem
upp-och-ner!  Resultatet är då att de lyser upp i himlen
och bländar mötande förare eller att de lyser ner i backen
så att man bara får 3 meters siktsträcka!
Jag vägrar att köra ett fordon med sådana felmonterade lampor
av säkerhetsskäl och rättar alltid till dem innan körning.
Det syns tydligt när de är felmonterade (med avstängda lampor).
Jag möter dagligen mängder med bilar som har denna felmontering
av lampan.
Detta problem drabbar sällan H4-lampan vad jag sett.
H7-lampan är en rejäl felkonstruktion på flera sätt.
Jag köper aldrig en bil med H7-lampor, så dåliga är de.

Site Timeline