Re: Problem med digitaltv (boxer)

On Fri, 26 Dec 2003 00:14:05 GMT, Steve Dahlqvist

Jo det är de höga frekvenserna som är svårast. De dämpas mer av kabeln
än lägre frekvenser. Eventuellt är den där antennen inte heller så bra
på de högre frekvenserna. Även naturen dämpar högre frevenser mer.
När det gäller marksänd digital-TV är min erfarenhet att man helst
bör ha en kraftig UHF-förstärkare (25dB) monterad vid antennen
(inte någon annanstans) och ha en separat och bra (tjock) koaxialkabel
med låg dämpning och inte låta UHF-signalen gå via delningsfilter
eller andra anordningar till mottagaren.
Nedanståender typ av antenn (gitterantenn) är extra effektiv
för den digitala signalen tack vare bred lob som gör att den
även tar in reflexer som är bra för digital mottagning.
Reflexerna adderar sig och gör en starkare signal.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4047.htm
Nedanstående typ är inte riktigt lika bra med sin smala lob.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4046.htm
Antennförstärkare
http://www.triax.dk/ifs/files/triax/is/presentation/home/Satellite_x_terrestrial/dth_ (direct_to_home)/maste_elektronik/amplifiers/bredbxnd/Skruex_bxjle/Skruex_bxjle.jsp

Re: Problem med digitaltv (boxer)
http://www.triax.dk/ifs/files/triax/is/presentation/home/Satellite_x_terrestrial/dth_ (direct_to_home)/maste_elektronik/amplifiers/bredbxnd/Skruex_bxjle/Skruex_bxjle.jsp
Lite lustigt tycker jag, på triax hemsida så står det digital efter min
antenn...och den ska ta alla kanaler 21-69
http://www.triax.dk/ifs/files/triax/sv/presentation/home/satellit_o_marksant/DTH_ (Direct_to_Home)/Aerials-Dishes_and_accessories/Terrestrial_Aerials/UHF_BIVxV/Unix_Aerials/p_108756_322724/p_108756_322724.jsp

Den borde ju fixa alla, det är med liknande antenn som jag fått in det hos
andra....och jag bor ganska mycket högre.
Ska flytta den idag och testa mot karlstad....

Hälsningar Anders

Re: Problem med digitaltv (boxer)

Visst duger den i många fall, jag kör själv med "fel" sorts antenn.
Det där beror på mottagningsförhållandena vad som duger.
En antenn av gittertyp har visat sig vara mest optimal för digital
mottagning tack vare den breda loben. I kombination med en stark
antennförstärkare för enbart UHF är det mest optimalt.

Bara för att det fungerar hos andra betyder det inte att det
fungerar hos sig. Det kan räcka med att flytta antennen någon
meter i sidled eller djupled så är det ofta stor skillnad.
Har man lång kabel från antennen blir det svårare för de höga
frekvenserna. En lågförlustkabel av bra kvalitet är att
rekommendera och gärna en som tål att sitta utomhus i flera år.
De som har svart ytterhölje brukar tåla solens UV-strålar.

[...]

fungerar hos dig. Det kan räcka med att flytta antennen någon
meter i sidled eller djupled så är det ofta stor skillnad.
Har man lång kabel från antennen blir det svårare för de
höga frekvenserna att nå fram till mottagaren.
[...]

Den antennen borde fungera.
Mitt råd är att se över kabeln och vad som kan dämpa de högre
frekvenserna. Sedan skaffa en antennförstärkare för enbart
UHF-bandet och med mycket hög förstärkning (25-30dB)

Re: Problem med digitaltv (boxer)
Vill bara meddela att det löste sig, vred antennen mot Karlstad och då fick
jag in alla 22 kanalerna med 68-70% signalstyrka och 78-80% signalkvalitet
(har en sagem 632 box) Detta trotts att jag nu tittar genom översta lagret
av takpannor....tackar för tippsen och om nån har nått mer att tillägga så
tas det gärna emot, troligen inte sista jag får installera... =)

Hälsningar Anders

Re: Problem med digitaltv (boxer)

Där ser man. Omriktning och eventuell flytt av antenn kan vara
väldigt effektivt. Frågan är hur det blir om det lägger sig
massor med snö på taket?
Mitt bästa tips är det här med stark antennförsätärkare
placerad vid antennen. Digital-TV-mottagning mår ofta
väldigt bra av en stark signal även om den ser hemsk ut
med reflexer i en analog TV.

Re: Problem med digitaltv (boxer)

Denna diskussion handlar om vanlig Digital-TV, ej satellitsänd.

Sändartabell för vanlig Digital-TV finns här
http://www.teracom.se/?page50%8

Re: Problem med digitaltv (boxer)

sändare??
Sorry, ibland går det lite för fort att svara...

Re: Problem med digitaltv (boxer)

Bättre det än inget alls.
När man gör fel brukar folk vakna  :-)

Site Timeline